lördag 1 juli 2023

Juli – Sommarens mittpunkt

Juli sommarens mittpunkt, en tid då värmen oftast kulminerar samtidigt som den mest intensiva grönskan börjat ebba ut. En tid då bären börjar mogna, fågelsången avtar och kvällarna bli lite mörkare. Vad betyder juli för mig och mitt fiske? När man var grabb och hade sommarlov så var det en tid av äventyr då man ständigt var på språng och då ofta med fiskespöet i handen. Det var mest bäckar, åar, tjärnar och en och annan insjö vi sökte fiskelyckan i. Abborren var den vanligaste fångsten och gäddorna var den coolaste fisken man kunde få. När man blev lite äldre blev det ofta en eller ibland två fjällfiskeresor vilket var perfekt då man nu hade sommarledigt från fotbollen. Fjällen är en magisk plats denna tid. Men vädergudarna kan vara riktigt elaka vilket jag och på den tiden trogna fiskekompisar Mikael, Mattias, Fredrik och Andreas fått erfara mer än en gång. Här en story från en fjälltripp för bra många år sedan:

ETT TÄLT FÖR 150 KRONOR DUGER VÄL LIKA BRA SOM ETT FÖR 1500 KRONOR?

Ja precis så resonerade jag och min kompis Mikael, för inte skulle vi kasta bort pengar på ett tält då vi kunde köpa fiskeprylar för dom pengarna. Så därför inhandlades det ett tält för en kostnad av just 150kr på Ö&B i Luleå strax före vår fjällresa. Det skall tilläggas att våra reskamrater Andreas och Mattias bodde i ett nyare tält av märket Haglövs som var inköpt för 1500kr.

Redan när vi landade vid Tjirtjam strömmarna så såg vi att det började rulla in mörka, låga, regntunga moln ovanför våra huvuden. Snabbt satte vi upp våra tält för att sedan skynda oss ut i strömmen för lite kvällsfiske. Redan första natten började det regna lite smått vilket skulle hålla i sig fem dagar i sträck, dessutom ökade intensiteten successivt allt eftersom dagarna gick. Första dygnet så fungerade vår bostad prickfritt och vi var till och med lite spydiga mot grabbarna i det andra tältet, hur kan ni kasta bort pengar i ett sådant tält när det finns de som är 10 gånger billigare och minst lika bra?

Nästa natt så började vi få onda aningar då innertältduken började tyngas längre och längre ned, efter ytterligare en stund så började det rinna ner en och annan droppe längst efter tältduken. Under den andra natten ökade regnet och jag minns hur vi vaknade upp samtidigt mitt i natten av att vi kände vattendroppar som träffade ansiktet. Läget var allvarligare än befarat då det visade sig att det var en stor vattensamling längst ner i tältet just där jag hade alla mina torra kläder, ja allt var ju genomblött.

Men det var bara att bita ihop och göra det bästa av situationen, vilket jag tycker vi lyckades riktigt bra med. Ut i regnet och knyta fast ett nytt yttertält bestående av sopsäckar, som tråd använde vi oss av Corastrong lina. Resultatet blev över förväntan och trots mer regn kommande dagar så höll tältet tätt. Ett annat litet lyxproblem dök dock upp när det började blåsa upp sista dagarna. Ljudet av sopsäckarna var inte alls trevligt och det blev lite fara på taket då det tog vind mellan sopsäckarna och tältet vilket fick tältet att i princip lyfta.

Men detta redde vi också ut i form av en jäkla massa stenar som vi förankrade tältet med.

Ja denna episod får jag betrakta så här i efterhand som ett rätt roligt minne som vi fortfarande har roligt åt och förhoppningsvis också lärde oss något utav.



Här en bild som jag tog för några dagar sedan som symboliserar lite vad juli betyder för mig. Denna magiska kväll blev det inget fiske utan kände bara att få vara ute och promenera och njuta av tillvaron.   

Idag ser jag juli mer som en slags avkopplande vagga mitt i fiskesäsongen. Ofta har man semester nu och då lite mer tid än vanligt över för saker som man vill göra. Man kan lätt tro att jag borde fiska mera då men de senaste åren har det har istället blivit tvärtom. Anledningarna till detta är att jag ofta har fiskat mycket under juni och när semestern kommer så har jag sysslat med annat och samtidigt laddat fiskebatteriet fullt så man är redo inför höstfisket. Tidigare fiskade jag ofta mycket från maj till en bit in i augusti för att sedan tröttna och mer eller mindre lägga fisket på hyllan. Oftast missade jag då höstfisket. Numera försöker jag hitta en bättre balans för att kunna hålla uppe fiskesuget lite längre.

Men jag märker att det hela ofta beror vilket fiske man längtar efter och vill prioritera. I fjol och även i år så har jag dragit ner på gäddfisket under försommaren och det har då blivit mer tankar på annat fiske och framför allt abborren. Planen i år är att prioritera abborrfisket under juli och även augusti. Fokuset ligger att testa nya vatten och sedan analysera, jämföra och utvärdera resultatet. Tanken är att det blir en salig blandning av vatten som kommer betas av. Allt från små tjärnar, åar, sjöar och kanske även nån älv. Som vanligt så lär man inte hinna med allt man vill och har tänkt men jag har i alla fall en plan som jag skall försöka följa. Resultatet av detta kommer synas här med tiden. Till dess önskar jag er alla en riktig trevlig sommar...

2 kommentarer:

  1. Härliga berättelser! Det är kul att få läsa om ditt fiske. // Göran

    SvaraRadera
  2. Tack Göran! Roligt att läsa att du uppskattar det som skrivs här. / Mats

    SvaraRadera