tisdag 11 juli 2023

Tankar och lite planer kring mitt abborrfiske under sommaren samt hur jag gör min göspytt

Vi befinner oss nu mitt i Sommaren och då blir det som jag varit inne på tidigare fokus på abborrfiske ett tag framöver. Ja även en del gösfiske lär förekomma. På tal om gös så var jag ute på ett lyckat göspass tidigare under veckan så igår gjorde jag en gös/ abborrpytt som blev överraskande god.

Kan dra receptet. Tog några gös och abborrfiléer som jag delade i mindre bitar. Blandade sedan dessa i ströbröd, salt och lite vitpeppar. Steker dom sedan. Innan jag börjar med fisken så kokade jag några potatisar, morötter, och en rödlök samt vitlök som jag skurit i lagom stora bitar. Steker det sedan i stekpanna. Sedan blandade jag ihop fisken tillsammans med resten och tillsätter lite olivolja, rå finhackad rödlök, persilja och dill. Sist pressade jag lite citron över fisken.


Gös/abborrpytt. Gott och väldigt enkelt att göra

På senare år har jag allt mer börjat intressera mig för att äta den fisk jag fångar och även testa olika sätt att tillaga den på. Så bli inte förvånad om det dyker upp nått mer recept här i framtiden. Men någon superkock lär jag inte bli så risken att sidan förvandlas till en matblogg är nog minnimal. Nu åter till fisket och lite tankar kring hur jag tänker lägga upp det hela...

Allmänt
Syftet med abborrfisket liksom allt annat fiske är för mig att ha roligt. Sedan brukar jag alltid klura på några mål för att göra mitt fiske både intressantare och mer utmanande. I detta fall handlar det mycket om att testa nya vatten, fiska på olika sätt och helt enkelt lära mig mer om abborrfisket och försöka få en bättre känsla över hur ett bra abborrvatten kan se ut.

Fiskevattnen
Tittar man på en karta så finns det ju oändligt många vatten att väja emellan. Det är således en omöjlighet att hinna med att kartlägga alla. Därför har jag har jag försökt välja ut de som jag finner lite mer intressanta. Detta är inte det lättaste men kanske den mest intressanta biten. Visst några få vatten har jag fått lite information om genom åren som väckt ens intresse medans merparten mest bygger på en god magkänsla. Är ju lite detta som är det som gör fisket så spännande “att tro på något men inte veta vad som väntar en”. Får man däremot allt serverat på silverfat så försvinner det mesta av tjusningen enligt mitt sätt att se de hela på.

Jag kommer koncentrera mitt fiske till mitt närområde. Tanken är att fiska både från land och från båt i allt från små skogstjärnar, åar till lite större sjöar och kanske nån älv. Som jag skrivit tidigare så känns abborrfiske som i ett mångt och mycket oskrivet kort i mina trakter. Tyvärr är mitt fiskeområde rätt långt ifrån vad jag skulle säga det bästa om man ser till dess förutsättningar för just abborrfiske. Men det spelar egentligen inte någon roll då jag jämför/ tävlar med mig själv och utifrån från hur mina vattens potential ser ut och vad man vet fångats där genom åren.


Här en lite större tjärn eller mindre sjö som jag testfiskade för första gången förra veckan.

Rapporter om abborrar över kilot och några hekto uppåt finns i flera vatten medans fiskar över 1,5 kilo verkar vara extremt sällsynta. Detta styrks av mitt egna fiske där jag har en mängd fiskar mellan 1-1,5 kilo men bara en över. Jag kommer i alla fall jubla för varje kilosabborre som jag får och skulle jag fixa en över regg (1,6 kg) så räknar jag det lite som en sensation. Men framför allt hoppas jag på ett roligt och givande fiske. För abborrfisket är ett härligt komplement att roa sig med denna tid så kan gäddor och andra kallvattenfiskar få vara i fred ett tag.

Tävlingen
Ibland kan jag tycka att något slags tävlingsmoment ger fisket en extra krydda. Så därför har jag infört lite sådant i sommarens abborrfiske. Det blir två tävlingar kan man säga, huvudtävlingen och den intressantaste matchen blir mellan de olika vattnen jag fiskar i. De fem största fiskarnas vikter (från varje pass) läggs ihop till en totalvikt räknat i gram. Abborrarna måste väga över 300 g för att räknas. När sommaren är slut så får jag en lista över hur mina fiskevatten har levererat. Fiskar jag flera pass i ett och samma vatten räknas endast ett fiskepass åt gången.

Tills nästa år så kanske jag gör om det hela och slänger in lite nya vatten. De med högsta vikterna kan slå sig in på min topplista “all time” över tid. Sedan blir det även en “big five” över de fem största abborrarna 2023. Sedan kan man ju alltid göra en tävling i tävlingen mellan den/dom jag fiskar med för dagen.

Ja detta var lite abborrsnack. Nästa inlägg hoppas jag kommer handla mindre om snack och mer om verkstad. D.v.s. rapporter från mitt fiskande...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar