lördag 5 augusti 2023

Augusti - Slutfasen av sommaren, början på hösten...

Augusti är en månad med många ansikten som oftast inleds med sommarvärme och avslutas med höstluft. Nu kan även den första frostnatten komma liksom de första gula löven i träden. Mörkret kommer sakta tillbaka och med allt detta så blir vi påminda att vi närmar oss hösten och ett vinterhalvår.

Under mina 33 år som jag fört dagbok har jag 192 fiskedagar under augusti. I snitt blir det 5,8 dagar. Mest dagar 17 stycken blev det under året 2013. Just åren 2011-2014 kom jag alltid upp i tvåsiffriga antal dagar medans om vi ser vi till de senaste fyra åren så har jag “bara” snittat 4 dagar. Alltså en markant skillnad och då kan man ju fråga varför det blivit så?

En förklaring kan vara en liten mättnad från tidigare år gällande sommarfisket. Fisket i augusti är ju rätt likt det man har under juli så istället för att köra hårt nu så har jag vilat min tid för att bygga upp ett större fiskesug till hösten. Under dessa år (2011-2014) satsade jag mest på gös och fiskade även en hel del abborre och då är ju augusti kanske den bästa månaden av alla. Medans jag de senaste åren fokuserat mer på gäddfisket och då är ju månaderna efter i regel bättre. Känslan inför året var ju att fiska lite mera under sommaren än tidigare år men hittills har det gått lite si och så med det. En orsak är vädret som varit riktigt kasst under de veckor jag haft semester.

Annars så tycker jag att augusti är en månad då man kan fiska rätt brett. Speciellt de år där man ser en förändring i vattentemperaturen. Då kan man första halvan av månaden fiske efter4 de arter som gillar varmare vatten för att sedan i slutet av månaden fiska efter laxfisk eller gädda.

Just åren 2011 till 2014 så blev det många fina fiskar och fiskeminnen som skapades. Gösfisket och abborrfisket var det jag då prioriterade högst vilket även resultatet visade på. Just motivationen är en enorm drivkraft i fisket. Man förbereder sig bättre inför varje fiskepass, man håller ut lite längre när man är ute och man drar sig inte heller för att åka långt för att få fiska. Det gäller dock att lägga sin energi på rätt sätt. Tänker då framför allt att välja rätta vatten, fiskemetoder, tekniker och ett bra taktiskt upplägg.

Just gösfisket tycker jag brukar kunna vara riktigt bra under augusti. Fyra av mina fem största gösar har jag fått under denna månad. På bilden fjolårets största gös som kom upp under ett fiskepass i augusti månad.

Just nu är väl energin inte på topp och några specifika satsningar och planer saknas i nuläget. Med andra ord så tror jag inte att jag åstadkommer några stordåd denna månad. Men som med allt fiske så vet man aldrig vad som kan hända när man fiskar. Det räcker bara med ett enda hugg så kan allt förändras på ett ögonblick…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar