fredag 25 augusti 2023

Id och braxen

En kväll för några veckor sedan fick jag en känsla för att försöka meta upp några idar. Taktiken blev flötmete med endast majs som krokbete. Jag fiskade aktivt med att flytta mig framåt längst med en sträcka av ca 100 meter. Jag har tidigare fått några idar här som bonusfångst när jag fiskat gädda. En gång har jag även metat här med mask men eftersom det är väldigt mycket småmört och abborre så har dessa småfiskar slukat masken innan idarna hunnit dit. Lösningen på det problemet tänkte jag skulle bli majs. Vet sedan tidigare år när man metade mycket att just majs gillar iden och man behöver inte heller mäska i förväg för att vänja den att käka det.

Lyckligtvis ratade småfisken majsen men var fanns iden? Efter några förflyttningar så försvann flötet och snart kände jag ett välbekant “gung” i spöet. Dagens första id var därmed krokad.       
Sex idar på drygt en timmes fiske var bättre än förväntat och ett bevis att min taktik fungerade. Förhoppningsvis så dröjer det nu inte lika länge till nästa gång jag dammar av metspöet. Mete är kul men helst vill jag då rikta mitt fiske efter stor fisk. Och när det gäller stor id så tänker jag på fiskar från 2 kilo och uppåt med chans över 3 kilo. Ja jag vet att sådana idar idag inte är vanliga i mina trakter men hade jag mot förmodan kommit sådana fiskar på spåren skulle jag garanterat halka tillbaka i metet igen.

Det dröjde inte länge förrän nästa id kom upp och under en timmes fiskande blev det totalt sex idar som kom upp. Inga giganter men skapliga bitar mellan 1-2 kilo. Förhoppningen är att jag nån gång skall få se en id med bra längd för då tror jag vikten kan bli riktigt bra. Men problemet har varit att de idar jag hittills fått här varit lite stöpta i samma form, i alla fall när det gäller längden. Däremot grovleken har varierat en del och några har varit väldigt kompakta vilket har fått en att drömma. Tänkt att få sig en sådan som mäter 60 centimeter då hade den garanterat vägt en bra bit över 3 kilo. Ja det hade varit nått…


Från id till braxen. Det här med spinnfiske med jiggar i form av långsmala maskar testade jag faktiskt på redan för si så där 25 år sedan. Dessa var dock sjunkande och såg ut som en metmask, minns att fick bra med abborre. Inte så konstigt egentligen när man vet hur mycket maskliknande larver som kan finnas på botten i vissa vatten. Man talar mest om att rovfisk äter fisk men för många arter så utgör dessa kryp i perioder en stor del av basfödan. För åtta år sedan fick jag ett gäng maskliknande jiggar av en kille som ville att jag skulle testfiska dom. Tyvärr så blev det inte så mycket fiske men de gånger jag gav jiggarna chansen levererade dom förvånansvärt bra. De såg inte mycket ut till världen men fisk fångades. Jag använde dom främst till vertikalfiske och trots att de var långa (19 cm) så föll de abborrarna väl i smaken, ja även gös och nån gädda fångades. Kanske man skulle testa dessa igen men då spinnfiska med NED skallar och låta dom studsa fram längst botten?
                    
Kan man fånga braxen på riktat spinnfiske? Hade jag fått frågan för säg 15 år sedan hade jag svarat nej. Men med dagens känsliga spön, tunna linor, krokar och jiggar så blir svaret tja det kan säkert gå. Här en av två braxnar jag dragit på kort tid. Det var ingen liten braxen heller, uppskattningsvis ca 1,7-1,8 kg.

Men det har hänt en hel del under dessa 25 år. Allra viktigaste biten är nog de tunna flätlinorna men likaså spöna som bara blir lättare och mer känsliga. Nu med de nya NED jiggskallarna som gör att jiggen ställer sig rakt upp och på botten och stutsar förrädiskt fram längst botten så får man en dödligt giftig kombination som inte minst faller abborren i smaken. Men inte bara abborren har visat sig gilla dessa maskar. Även gös och gädda men likaså id och braxen! När jag fick en braxen förra året på NED fiske så blev jag nog lite förvånad om inte helt överraskad. Men nu hände det igen för någon vecka sedan och jag tror inte detta är någon slump. Jag tror att denna metod kan säkerligen fungera för att locka all slags karpfisk till hugg. Skulle vara intressant att testa detta fiskesätt riktat på stor mört. Tanken har slagit mig en tid. Finns dock ett problem, att jag har dåligt med sådana vatten i min närhet. Men ändå coolt att man kan börja tänka i dom banorna att spinnfiska riktat efter diverse karpfiskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar