söndag 16 juni 2024

Årets gäddvecka - Halvtrögt fiske men avslutningen kan jag inte klaga på!

Att jag skulle fiska gädda denna vecka kändes på förhand långt ifrån självklart. Förvisso hade jag semester från den 10 juni men bara ett par veckor innan hade jag haft kanske min värsta period med värk någonsin. Två besök hos naprapat gav vissa förhoppningar men samtidigt gick jag bara och väntade på att värken skulle slå till igen. Huvudvärk i alla former har jag upplevt men just denna som kallas för självmordsjukan är något utöver det vanliga. En nerv (trigeminusnerven) som är boven och smärtan strålar upp längst halsen och upp i ena halvan av ansiktet och huvudet.

Försiktigt optimistisk lade jag upp en slags för mig “skonsam” fiskeplan under min första semestervecka. Likt förra året så ville jag köra en gäddvecka och målet var att få en gädda över 10 kilo (helst från land). Tanken på förhand var att både fiska mest från land men även från båt. För att undvika tunga lyft och att sitta still långa perioder fimpade jag båten och körde istället flera kortare pass från land. Blev dock ett par fiskepass från båt med vänner. Likt de senaste åren så var det spinnfiske som gällde.

Att bara kunna fiska var en fröjd i sig och fiskesuget efter gäddfiske i öppet vatten kändes extra stort efter en låååång vinter. Men ju längre veckan led ju mer fokuserad och målmedveten blev jag. Rädslan för värken och vettet att ta det lugnt försvann mer och mer. Storgäddan skulle bara upp…

Men fiske är fiske och förutsättningarna kändes lite kluriga. Trots att årets “gäddvecka” låg en vecka senare än förra årets så var vi före i tiden. Den otroligt varma avslutningen av maj gjorde så att vattentempen rusade upp i närmare 20 grader! Något som varken jag eller någon annan av mina fiskekompisar upplevt här uppe. Som tur var kom svalare väder och under veckan har tempen i vattnet legat runt 15 grader. En helt okej temperatur. För fisket hade jag hellre föredragit fjolårets variant med kallt vatten och sedan värme på det. Nu blev det så att säga omvända förhållande.

Fisket kändes lite som jag tänkt det. Gäddorna var bra på hugget första dagarna av veckan. Men de större gäddorna ville inte visa sig. Rätt många gäddor runt fyra till sju kilo har jag haft glädjen att drilla men de är ju inga fiskar som får pulsen att stiga för mig längre. Men under andra dagen jag fiskade hittade jag en lite bättre gädda. Den var riktigt grov över ryggen och stark, bjöd på ett par hopp.

Under andra dagen kom det upp en lite bättre fisk på 8,250 kilo.

Till båtfisket. Gäller att ha likasinnade fiskekompisar som vill fiska korta pass med en krympling som mig:) Blev två korta fiskepass på runt tre, fyra timmar vardera. Det första med Krister. Ja egentligen finns det inte så mycket att skryta om själva gäddfisket men lite mer om själva fiskepasset. För egen del så fick jag nöja mig med endast en mindre gädda. Krister var lite bättre, han fick två men han fick också en riktigt häftig bonusfisk i form av en gös på 4,3 kilo! För er från södra Sverige är detta kanske ingen märkvärdig fisk men för oss här uppe så är det en riktigt fin gös. Även för Krister som mig veterligen har fångade den största gösen här uppe i modern tid (7,9 kg) var detta en fisk som även hamnade på hans tio i topp lista.


Krister med fin gös..

Fisket blev allt segare ju längre veckan led. Gäddorna blev svårare att locka till hugg och det gällde verkligen att hitta rätt beten för att lyckas. Mitt och Bosses pass blev ingen höjdare heller. Visst vi blev inte utan men toppfiskarna stannade runt 4-5 kilo. Dagen efter så fiskade jag från land igen. Ett pass från morgonen vilket gav sju gäddor och en id. Efter att ha testat med jiggar och en Peto och bara haft ett par mindre följare som inte ville hugga så åkte ett jerkbait på. Detta var helt klart medicinen för dagen. På kort tid drog jag fem gäddor med toppar på dryga 6 kilo!

Det stundtals sega fisket med avsaknad från riktigt stora gäddor fick mig att fundera. Bytte taktik till nästa pass. Fiskade nu riktigt grunt, första timmarna avverkade jag ett större parti med bara tre snipor som resultat. Kände mig rätt uppgiven men samtidigt ville jag så gärna ha min fisk för veckan. Vid den sista anhalten för kvällen så händer följande. Har solen i ögonen men tycker mig se en liten sten sticka upp ca 30 meter bort. Tittar dig igen och den är borta. Kanske såg jag fel men tänker att jag kastar mot den förlorade stenen. Hinner bara veva några meter innan det tar fast. Tänker för en sekund bottennapp innan det rör på sig, fisken ruskar på huvudet och för en sekund känns det som att den är borta men får kontakt och sen börjar den röra på sig. I det grunda vattnet kan jag se hur den drar fram som ett ånglok. Tillslut lyckas jag få upp den på land och i gräset kan jag se att den både är lång och grov över ryggen men tyvärr mager.

                     
Mäter den först till 123 cm och där förstår jag att veckans målfisk är avklarad med råge. Tyvärr ser den inte ut att fått i sig speciellt mycket mat efter leken så vikten blir inte så bra som den hade kunnat bli. Vågen visar på 11,700 kilo.

Fortsätter med det grunda kvällsfisket under kvällen och nu är plötsligt gäddorna rejält i stöten. De flesta är små men lyckas få en till rätt hyfsad fisk som väger strax under åtta kilo. Traskar sedan mot bilen med en känsla blandad av lättnad, glädje och upprymdhet. Men samtidigt en slags tomhet över vetskapen att jag nu förmodligen kommer att kliva ut ur min fiskebubbla och släppa gäddfisket fram till hösten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar