tisdag 28 maj 2024

Maj –Händelserik månad med extrem vårflod, växlande väder och två oväntade månadsrekord!

När man talar om händelserika månader här uppe i norr så ligger nog maj i topp. Just detta år var det extra påtagligt när vi hade rejält snö på marken och hela – 8 grader en av de första nätterna av månaden. Ja det var så pass kallt att jag hann med att fiska från isen i början av månaden. Nu tre veckor senare leker gäddorna och abborrarna för fullt, björkarna har fått musöron till löv, häggen blommar och man ser för varje dag hur gräset blir allt grönare. Man kan säga att vi har kastas mellan tre årstider under loppet av tre veckor och nu ser det dessutom ut som att sommaren har kommit för att stanna!

Vattnet bara steg och steg och plötsligt hade vi bara en bit upp till rekordnoteringen från 1995.

Vädergubbarna flaggade om en riktigt kall maj och efter en av de längsta vintrarna i mannaminne så var detta det sista man ville. Och maj började som förväntat med kyla men så kom en oväntat vändning och vips så kom en försmak av sommaren. Snön smälte på några dagar och vattnet forsade ut från diken och bäckar vidare mot åar och älvar vilket fick till följd att vattennivåerna blev rätt extrema. Ja så extrema så det dök upp orangefärgade varningar lite här och var. Förra året var det Torneälven som drabbades värst medan det i år var Kalixälven som stack ut mest. Vattennivåerna kom nästan upp till rekordnivåerna från 1995.

Vårfloden slukade en del vägar, byggnader och mark innan vattnet började sjunka undan igen.

Maj är numera ingen månad jag direkt prioriterar när det kommer till fisket mitt utan mer en månad som jag bara vill vara i. Att se och observera vad som händer och sker ute i naturen räcker gott och väl för mig. Helst låter jag fiskarna få leka i fred innan jag börjar fiska efter dom.

Men visst händer det att jag även försöker klämma in ett och annat fiskepass denna tid. Hittills har jag mäktat med tre kortare spinnfiskepass efter abborre vilket har resulterat i en del abborrar upp till dryga nio hekto med ett undantag. När vattnet nu är så pass kallt så har långsamt och bottenknackande fiske med Nedskallar och maskliknande jiggar fungerat klart bäst. Planen var att fiska på olekt fisk vilket jag också lyckades med till viss del. Fick några riktigt feta och kompakta romstinna honor men tyvärr saknades de rätta längderna.

Vid det tredje passet kommer vi till undantaget. Nu hade alla abborrarna hunnit leka vilket jag anade. Men istället var de riktigt huggvilliga. Fast vetskapen över hur mycket en abborre kan tappa i vikt efter att den lekt så var inte förväntningarna speciellt stora att jag skulle få någon riktigt stor. Men det visade sig att jag hade fel.


En i mina mått mätt riktigt fin abborre som var snuddande nära både regg-vikten samt 50 centimeter. 1570 gram – 49,5 cm spinnfiskade från land med en Nedmask 12 cm.

Jag som inte hade några förväntningar över mitt fiske i maj och ändå kan man nu stoltsera med färska månadsrekord på både gädda och abborre. Känns både oväntat och konstigt på samma gång men givetvis också kul. Hoppas flytet håller i sig här framåt då fisket börjar mer på allvar så att säga.


Svårt att tro när man tittar ut genom fönstret att jag bara för några veckor sedan var ute och fiskade från isen. Kanske en av de vackraste gäddorna man fått upp. En fisk som vägde 10,5 kilo och blev min första över tio kilo tagen i maj månad. Bara december kvar nu så har man klarat av alla tolv månaderna...

Fick även ett infall när jag var på besök i min hemby att testa meta braxen. Något som brukar vara knepigt men tiden kändes helt rätt var av jag gjorde ett försök. Medelvikten här brukar vara riktigt bra. Snittfisken är en bit över 2 kilo och mitt rekord härifrån är 3770 gram. Dröjde inte länge innan första braxen var krokad. Blev ytterligare en till men tyvärr var de inte speciellt stora


                          Braxen på dryga 1,5 kilo                                       Regnbåge 8 hekto

Överraskade även mig själv att fiska lite regnbåge. Var premiär i ett vatten nära min hemby så drog dit och testa lyckan. Som brukligt vid premiärerna så var fisken på hugget så jag fyllde kvoten efter ett par timmar. Inget av mina favoritfisken men blir om annat gott att käka lite regnbåge. Dessutom var vädret riktigt härligt.

Avslutningsvis lite tankar om mitt fiske framöver. Jag känner mig rätt osäker kring valet över vilka arter och metoder jag skall fokusera på. För två år sedan sket jag helt i gäddfisket under hela sommaren och tänkte att jag skulle fiska en del efter lax och abborre. Men istället blev det knappt något fiske alls.

Lite ovanligt för mig att jag det året var så pass omotiverad att fiska denna tid. Men å andra sidan kanske det var just den oförklarliga fiskesvackan som var orsaken till att höstfisket efter gädda blev något alldeles extra och totalt sett blev ju 2022 mitt bästa gäddfiskeår någonsin. Trots att jag då sket i att fiska försommaren.

I fjol var fisket suget tillbaka och det blev både en del gädd och abborrfiske. Just nu känner jag mig hyfsat fiskesugen men som sagt väldigt osäker hur jag skall lägga upp det hela. Tja hoppas det växer fram någon slags plan här framöver så skall det nog gå bra. Men som jag framfört allt oftare så känner jag ingen stress med t.ex. gäddfisket. Jag vill fånga mina storgäddor när de är mer välformade och återhämtade efter sina lekbestyr. Att stå i en grund lekvik och dra massa magra och sargade nylekta gäddor känns inte speciellt kul längre. Lite samma är det med abborrarna som tappar extremt mycket vikt efter leken. Men ge fiskarna bara ett par veckor så brukar de ha lagt på sig lite vikt igen.

Så med andra ord lär juni bli en intressant månad när det kommer till fisket för min del...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar