lördag 4 maj 2024

Morgonpigga storgäddor!

Vi backar tillbaka nästan två månader och befinner oss en bit in i mars och pass nummer två i ordningen. En fiskdag som visade sig bli någonting extra...

Väckarklockan ringde kvart över fyra på morgonen. Tittade ut genom fönstret och såg att det hade klarnat upp, termometern visade -5 grader. Precis så härligt som jag hade föreställt mig blev det under dagen. Plusgrader, solsken och vindstilla. Man mådde som en prins där man satt nedsjunken i stolen med en kall läsk. Just denna tid när solen börjar värma gillar jag extra mycket. En lång vinter är nu till ända och denna vinter har ju varit lite av en vargavinter som började när det egentligen skulle vara höst. Lite kul är att samtidigt som vårfisket drar igång ute på öppet vatten i södra delarna av landet så börjar jag nu min isfiskesäsong.

När jag var i full färd med att sätta ut mitt andra spö så hörde jag hur det plingade till i det andra spöet. Glad men ändå lite irriterande att det började hugga innan jag fått ut spöna beger jag mig mot fället. Mothugg, bra fisk vilket lovade gott. Denna fisk ville verkligen inte komma upp, fick lirka ett bra tag innan jag känner hur den sakta pressas upp ur hålet. Skaplig skalle men det som jag reagerar på är att det sticker upp en fiskstjärt ur svalget. En riktigt fet gädda med en okej längd, ja helt klart en bra start på dagen.

Grym start på dagen och ismetesäsongen! Riktigt fet och fin fisk, 11,350 kg – 112 cm.

Inte fick jag lugnare efter detta utan fällen kom i jämn takt under drygt en timme. När jag tillslut fick sätta mig ner och pusta ut med en frukostmacka i käften var jag rätt slut. En välbehövlig vila och paus för bara en stund innan så hade en ännu bättre fisk fått syna dagsljuset.

Denna fisk missbedömde jag storleken på i början. Kanske till viss del för att den inte var speciellt stark eller kampvillig. Sedan när jag lagt den i min vattenfyllda pulka blev jag åter störd när det fällde på ett annat spö. Så jag hann inte inspektera den särskilt länge. Några minuter senare låg det helt plötsligt ytterligare en gädda till i pulkan!

När måttbandet visade på dryga 120 centimeter började jag inse fakta, fasen denna borde ju väga en hel del. Och det gjorde den också. Vågen visade på fina 12.780 gram!

Ingen dussinfisk direkt. Visade sig bli ett nytt månadsrekord både vad det gäller vikt och längd. Blev min fjärde största på ismete samt klämmer sig även in på min totala tio i topp lista. Gädda nummer femton över tolv kilo och tillika en fisk som betyder att jag nu klarat mitt stående årsmål d.v.s. en gädda överstigande tolv kilo.

Resten av dagen blev klart lugnare. Storgäddan som ibland brukar kunna dyka upp mitt i lunchen uteblev och fisket blev allt trögare ju längre dagen led. Tur man var uppe i ottan för annars hade man missat morgonrushen och då hade jag förmodligen lämnat isen utan några stora gäddor. Små marginaler som så många andra gånger när man jagar de stora gröna krokodilerna med det vackra latinska namnet Esox Lucius…