onsdag 17 mars 2010

Fortsatt flyt i fisket!

Nu har jag varit ledig i snart 6 dagar från jobbet så i morgon börjar en tuff period då jag kommer att jobba åtta av nio dagar. Visst trivs jag bra på mitt jobb men i den tid vi befinner oss i nu skulle jag helst tillbringa varje solig dag ute på isen. Under min ledighet har jag varit och fiskat vid tre tillfällen. Första två passen fiskade jag tillsammans med Krister medan jag fiskade ensam under det sista. Samtliga fisken har varit ismete med inriktning på gädda. Här följer en liten sammanfattning av vad dessa dagar bjudit på.

Första passet fiskade vi i en sjö som brukar bjuda på en hel del napp med chans på någon bättre fisk. Nappen duggade hyfsat tätt kan man säga och innan dagen var slut kunde vi räkna in 9 gäddor tillsammans. Storleken blev dock inte vad vi hade hoppats på men det blev ändå en trevlig dag ute på isen med en hel del napp och en värmande sol.

Andra passet bytte vi fiskevatten. När vi väl fått ut våra spön så satte vi oss ned och inväntade vad som skulle hända. Det gick en bra stund innan första nappet kom vilket fick oss att börja fundera om vi valt fel plats för dagen. Men istället blev detta startskottet på en lyckad fiskedag med totalt 13 napp och 10 landade gäddor.

Gädda på väg att landas (2)

Här håller Krister på att landa sin största för dagen, en gädda på knappa 6 kilo.

Mitt första hugg slutade med att jag tappade fisken så därför var jag extra laddad då jag såg att det nappade på mitt spö som jag hade längst bort i från mig. Efter en lång språngmarsch så kom jag fram till hålet. Jag såg att linan sprutade ut ur rullen och när jag kollade på räkneverket på rullen blev jag smått chockad. Fisken hade dragit iväg med hela 40 meter lina! Just i början av kampen kände man att det var en del tyngd bakom men senare kom den in ganska lätt. När den väl kom mot hålet så fick den lite nya krafter och bjöd på ett par rusningar. Väl vid hålet upprepades samma problem som för sex dagar sedan, jag fick inte in fisken i hålet. Efter en stunds lirkande så kommer äntligen fisken upp och vi kan båda se att det är en finare fisk det är frågan om. Inte minst Skallen ser stor ut men tyvärr så saknar fisken den där buken man hade hoppats på. Men hur som helst en mycket fin gädda som jag är väldigt nöjd med.

 9400g-112cm

9400g och 112cm var måtten på denna vackra gädda.

De andra gäddorna vi får är av varierande storlek från dryga halvkilot upp till knappa 6 kilo. Dagen som helhet får betraktas som lyckad och jag kan bara konstatera att mitt flyt med större gäddor fortsätter. Må det aldrig ta slut…

Tredje passet började bra med 2 gäddor på tio minuter. Sedan blev det två till innan dagen var slut. Så antalsmässigt hyfsat, däremot var storleken inte den jag hade hoppats på. Men man kan inte alltid få det man hoppats på. Nu lär det dröja ett tag med fiskandet innan man sedan åter ger sig i kast i jakten på de stora damerna…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar