söndag 27 mars 2011

Trevlig dag på ute isen

Här uppe i Norrbotten har det varit minst sagt en blåsig vecka men idag har äntligen vinden mojnat vilket bidrog till att jag sökte mig ut på isen. Jag valde en sjö som jag inte fiskat på ett tag där det finns gott om smågäddor men även en och annan större exemplar.

Det dröjde ovanligt länge innan första hugget kom och strax därefter hade jag dragit upp dagens första gädda. Gädda nummer två kommer en stund efter och följs upp av ytterligare en innan lunch. Alla gäddor är små, ingen av dessa väger ens över kilot vilket inte bådar gott.

Timmen efter lunch får jag två gäddor till och dessa är faktiskt betydligt större än de tidigare. Den ena väger strax under 3 kilo medan dagens sista fisk är av lite bättre format. Denna bjuder på bra motstånd och ger ifrån sig några rusningar innan jag kan lyfta upp den ur hålet. Gäddan är tillsynes rätt mager i kroppsformen men hyfsat bred över ryggen. Måttbandet när inte riktigt upp till metern och vågen stannar på 6220 gram.

6220 g - 97 cm (k) 

Dagens största. 6220 g - 97 cm.

Jag avslutade fisket relativt tidigt så jag skulle hinna hem till hockeymatchen Luleå – Skellefteå. Blev en rätt trevlig dag på isen med en hel del gäddor var av en liten bättre fisk. Vädret var också skönt och för en gångs skull så blåste det knappt något. Nu får vi hålla tummarna att Luleå lyckas tvåla dit Västerbottningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar