måndag 13 juni 2011

Skärpning NSD

Jag gillar NSD i stora drag som tidning och speciellt att de satsar på att lyfta fram fisket. Själv är jag en allround fiskare som gillar allt vad som gäller sportfisket och gärna lyfter fram just bredden i min hobby. Enligt mitt sätt att se på det hela tycker jag att det borde vara självklart för NSD att ge läsarna just den bilden av fisket. Oavsett om du är flugfiskare, metare, pimpelfiskare, havsfiskare, trollingsfanatiker, specimenfiskare eller vad det nu kan vara så skall  man kunna känna igen sig. Även miljötänkandet och den etiska delen i vår hobby känns viktig för mig och det tycker jag NSD har lyckats rätt bra med förutom några fatala misstag som jag återkommer till senare.

Gunnar Westrin är för många både en välkänd miljökämpe och flugfiskare som sköter större delen av fiskeskriveriet i tidningen samt på webben. Jag tycker han är riktigt duktig både på skriva och säga vad han tycker i viktiga frågor. Miljötänkandet och den etiska aspekten samt synen på framtidens sportfiske känns det som att Gunnar förmedlar på ett modernt och förnuftigt sätt. Men i mina ögon så har det med tiden blivit lite av en inre krets med fokus på allt som har att göra med flugfiske. Det känns som att i princip allt som skrivs handlar om flugfiske och det blir i längden för mig rätt förutsägbart och tråkigt. Nu lastar jag inte Gunnar för detta utan det är ju egentligen tidningen som har ansvaret att se till att läsarna får en bred och intressant bild av sportfisket, idag är det nog bara de inbitna flugfiskarna som är nöjda.

I dagens NSD kunde jag läsa om gäddfestivalen i Kalix. Förra året blev den inte av vilket jag personligen inte sörjde men i helgen gick årets upplaga av stapeln. Förutom denna gäddfisketävling finns det minst ytterligare två efter samma älvdal (Bondersbyn och Morjärv) där konceptet är lika, d.v.s. dräpa alla stora gäddor och sedan väga in dessa och fira den som drar den största fisken. Jag vill påstå att 99% av alla sportfiskare i vårt land tycker detta är vansinne. De som läser fisketidningar och tittar på Sveriges sportfiske och fiskevårdsförbund policy vet att sådana här tävlingar inte hör hemma i vår tid och borde inte existera. Men i Kalixälvdal fortätter detta precis som om ingenting har hänt och som att tiden stått stilla. Och detta samtidigt som det på andra platser runt om i vårt land har hänt en hel del i rätt riktning. NSD skriver idag en helsida om detta och publicerar i mitt tycke osmakliga bilder som mer hör hemma till 80-talet då inställningen och kunnandet inte var detsamma som idag.

Kalix gäddfiskefestival 2011

Kalix 2011, ett av Norrbottens större samhällen.

Som tur är finns det människor som tänker framåt och följer med tiden. Den 6:e juni i år var Norrbottens enda renodlade Catch and release tävling på gädda i Jämtön/Råneå. Mieko gäddfisketävling som den heter lockade till sig väldigt många tävlande. Majoriteten av deltagarna där är seriösa gäddfiskare som aldrig skulle ha en tanke att delta i Kalixdalens alla gäddslakt tävlingar. I NSD har jag faktiskt inte läst ett enda ord om Miekotävlingen (hoppas att jag missat det i så fall) , medan man istället väljer att lyfta fram en oetiskt gäddfisketävling som får alla inbitna sporfiskare att vilja spy.

Eftersom jag själv bor efter denna vackra älvdal så känner jag nog än starkare att försöka förändra synsättet och på sikt få bort denna slakt på stora gäddor, varför existerar knappt dessa tävlingar någon annanstans i vårt land? Kanske det är på sin plats både i Kalix och i NSD ledningen att tänka på vilken syn vad gäller etik och moral vi vill ge dagens och morgondagens sportfiskare. Just nu är denna långt ifrån sportfiskeförbundets. Sedan skulle jag även välkomna om tidningen började lyfta fram en bredare bild av sportfisket här uppe (alla är inte flugfiskare) så tror jag man är inne på rätt spår och samtidigt lockar till sig mer sportfiskare. Vad tycker ni läsare i dessa frågor? Kommentera gärna så får jag höra om jag överreagerar eller om jag har någon poäng i mitt inlägg.

Förra året skrev jag även ett inlägg gällande Gäddslakten i Kalixälvdal som ni hittar om ni klickar på på länken nedan. GÄDDSLAKTEN I KALIXÄLVDAL

4 kommentarer:

  1. Spot-on. Du borde verkligen höra av dig till NSD om du inte redan gjort det.

    Norrbottens kuriren skrev om Mieko gäddfisketävling vet jag i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet, jag håller med dig till 100%. Tråkigt att "vi" här uppe inte lärt oss mer. Detta gäller inte bara tävlandet utan generellt tänket kring fiske och fiskar. Som tur är sker det en generationsväxling även här och attityden ändras i en positiv riktning. Men man kan ju önska att den förändringen gick betydligt fortare.

    SvaraRadera
  3. Henrik: Jo jag läste i Norrbottenskuriren om Mieko tävlingen och det var en bra artikel tillskillnad mot den i NSD. Nej jag har inte hört av mig till NSD men du har en poäng där att då går ju meddelandet fram till de som verkligen behöver läsa det. Här på bloggen är det nog de flesta som har samma syn som oss i frågan.

    Martin: Tack för dom orden. Precis, Som vanligt tycks vi här uppe inte hänga med i utvecklingen och det gäller tyvärr i fler frågor än sportfisket. Men du har rätt i att förändringen även kommer här uppe fast det tar bara längre tid. Så vi får med andra ord se framtiden an.

    SvaraRadera
  4. Personligen anser jag att dom fiskar man plockar upp, antingen ska ha fått för stora skador för att kastas tillbaka, eller att du tar upp matfisk (för dagen). I övrigt är C&R det enda fisket som är riktigt sportfiske. Det värsta med slakten, är att vi riskerar kvoter likt jakten i förlängningen. Här är du verkligen inne på helt rätt bana för ett hållbart sportfiske! Tack! /Pär

    SvaraRadera