tisdag 31 juli 2012

Gösrally med farsan och ett abborrpass

Förra veckan blev det ett par fiskepass med farsan där den första turen handlade om abborrfiske och den andra om vertikal jigging efter gös.

Abborrfisket gick väl sådär får man väl säga. Det började rätt lovande då jag jiggade upp en skaplig borre på exakt 800 gram. Efter detta så kom det upp några till men inga speciellt stora. Efter detta gick vi över till trollingfiske vilket gav ett gäng abborrar och gäddor men tyvärr var storleken inte alls bra på de fiskar som kom upp.

gott om knott

Tillgången på knott är enorm denna sommar…

Gösfisket blev däremot intressant. Min far som aldrig tidigare fått gös hade sett fram emot detta fiske sedan länge. Vädret var perfekt med växlande molnighet och svaga vindar så mina förhoppningar om ett bättre fiske fanns där. Det började lite trögt men då vi kom på en av mina punkter på GPS:en kom första hugget och snart kunde jag landa dagens första gös. Efter detta nappade det friskt under en period och upp kom ett större antal gösar i varierande vikter.

Till en början hade farsan vissa problem att få fast gösarna då de högg, gissar att han tog i lite för mycket i mothuggen. Efter en tag erbjöd jag honom att byta spö med mig vilket han accepterade. Bara sekunder efter spöbytet får han ett kraftigt hugg. Säkert en gädda muttrar han men jag säger nej det där måste bara vara en gös med tanke på hur den uppför sig. En stund senare äntrar en fin gös vattenytan och strax därefter kan jag håva in gösen. Den vägs till 2260 gram fördelat på 63 centimeter. Ur nationell synvinkel ingen märkvärdig fisk men i detta vatten och denna breddgrad en riktig fin fisk.

vertikal-gös-k

Farsan med en av sina första gösar, en fin fisk på 2260 gram fördelat på 63 centimeter.

Fisket fortsätter vara bra och nya gösar kommer upp med jämna mellanrum. Storleksmässigt mest mindre gösar, dagens näst största fisk blir en gös på 1690 gram som jag får. Totalt sett en härlig dag med ett roligt fiske. Extra kul att farsan fick en finare gös och att han uppskattade både gösen som sportfisk och framför allt vertikaljigging som fiskesätt. Som han själv sa om fisket efteråt “detta är utan tvekan ett av de roligaste fisken man upplevt under sitt liv”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar