fredag 14 juni 2013

Savage Gear - Butch

Mads Grosell chefsutvecklare på Savage Gear har designat denna wobbler. Den största modellen som jag nu fiskat med under några års tid mäter 21 centimeter och väger 109 gram.

FAKTA: Savage Gear Butch är populär vid fiske efter framförallt gädda och gös. Med den ledade kroppen simmar den på ett attraktivt sätt. Gången kan beskrivas som rätt yvig och vaggande. Vid trolling kan den fiskas ned till drygt 4 meters djup. Den finns i flertalet intressanta färger och i två storlekar 16 samt 21 centimeter.

wobber-savagear-butch- golden ambulance m18876_1_Butch_arctic char

Golden ambulance och Arctic char är två färger som funkat bra för mig.

MITT EGNA OMDÖME: Redan då jag såg denna wobbler för första gången kände jag att denna vill jag testa vid gäddtrolling. Sommaren 2010 fick wobblern bekänna färg för första gången och det blev succé direkt med några fina gäddor var av en 10 klubbare.

Efter detta har jag haft stort förtroende för ”Butchen” men under hösten har den inte alls levererat lika bra som under sommarfisket. Kanske passar dess lite yvigare gång bättre då vattentemperaturen är lite högre som på sommaren än under hösten då den stadigt sjunker?

Men kan säkert vara olika från vatten till vatten för jag vet att det finns de som rankar den riktigt högt även när det gäller höstfisket.

7700 g - 106 cm (3)

Fin sommargädda från 2011 som tog en Buth i färgen Arctic char.

Själv har jag som sagt haft bästa fisket då det varit lite varmare i vattnet (ca 14-20 grader) och då har jag kört i fartintervallet 1,5 - 2,2, knop.

Kvalitén är överraskande bra där få eller ingen av mina ”Butchar” tagit in vatten. Detsamma gäller lacken som tål vassa gäddtänder riktigt bra jämfört med de flesta andra wobblers i denna prisklass.

Det jag skulle önska är att det kom en större modell, gärna en på runt 25-30 cm om man fick bestämma. Då är jag säker på att det skulle komma upp ännu fler storgäddor med denna i mina ögon något bortglömda gäddwobbler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar