måndag 3 juni 2013

Trevligt träskfiske i tryckande värme!

Viken värmebölja som intagit östra Norrbotten senaste veckan! Varje morgon har man vaknat till en strålande sol från en klarblå himmel. På eftermiddagen har man varit tvungen att uppsöka skuggan då temperaturen krupit upp mot närmare 30 grader i skuggan. Minns förra sommaren då man fick vara glad de dagar då tempen orkade upp över 20 grader, nu har vi redan haft fler högsommardagar än vad vi hade i fjol och än har sommaren knappt börjat…

Personligen gillar jag sol och värme, jag tycker att vi behöver lite av den varan efter en lång, kall och mörk vinter MEN inte REDAN. Vattentemperaturerna stiger otroligt snabbt nu och med det kommer säkerligen gäddfisket påverkas på ett eller annat sätt. Gäddorna kommer troligen inta sitt högsommarläge betydligt snabbare än normalt och fisket blir därmed svårare.

Under en av kvällarna förra veckan var jag ute med båt i ett mindre grunt och vegetationsrikt träsk. Jag har tidigare fiskat där några gånger och fått skapliga abborrar runt 7-8 hekto, så därför var huvudmålet just abborre men även gädda fanns i bakhuvudet. Första timmarna hände inte speciellt mycket, jag spinnfiskade av de hetaste ställena men bara småabborrar och någon snipa behagade att hugga. Värmen var tryckande och först mot 21 tiden började det svalna av samtidigt som solljuset dämpades. Då sadlade jag om till gäddfiske i ställe.

Mitt i träsket finns ett område med vassruggar och annan växlighet, om bara några dagar så går det inte att fiska här men nu hade man i alla fall en chans att komma åt innan det växer igen totalt. Efter bara några kast ser jag en skaplig plog komma mot mitt bete och strax därpå har den smällt på. En gädda på dryga 4 kilo visar att de trots allt står en del skapliga gäddor i denna vass. Bara några kast senare kommer en mäktig plog farande i vattenytan och snart står jag med böjt spö och drillar en bättre gädda. När jag så har den utanför båten släpper gäddan, satan…

Inget monster sett till vilka gäddor man fått i andra vatten men för att vara här var den riktigt stor, tippar runt 7-8 kilo. Betet en Savage Gear DP #5 spinnare som utan tvekan var kvällens hetaste bete, den utklassade jiggar, tailar grodimitationer och poppers.

Jag flyttar mig nu vidare en bit bort så jag står med båten strax utanför vassen och kastar in i några gluggar. Redan i första kastet kommer ett distinkt hugg. Jag misstänker först en mindre gädda men när den inte vill komma upp till ytan då jag har den nära båten börjar jag ana att det kan vara en abborre det är frågan om. Snabbt greppar jag håven och snart kan jag håva upp en mörk “träskborre” i stabilt format.

Träskborre

Kompakt “träskborre” strax under kilot.

Fisket fortsätter att vara bra med flera gäddor, nu är de på hugget efter att säkerligen intagit viloläge under den varma och soliga dagen. Utanför en liten vassrugge går det på en bättre gädda, hugget sker snabbt följt av en rejäl rusning. Fisken kämpar riktigt bra och jag får jobba hårt för att inte få den att gå fast i all växlighet som finns. Taktiken blir därför att ta den lagom hårt och pressa den uppåt. Tillslut ligger den i håven, mäter den till 100 cm och vågen stannar på 6550 gram.

När jag en stund senare slutar fiska inser jag hur otroligt vackert det är ute och hur lyckligt lottad man kan vara som får vara ute och fiska en sådan här kväll.

k-1 

k-2

Nu hoppas jag att det finns tid till fler fisken framöver. Min Quintrex står nu redo för att bada så den premiären närmar sig, sedan väntar en del andra fisken kommande veckor så man kan säga att från och med nu börjar det mer seriösa fisket med inriktning på de större fiskarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar