söndag 23 mars 2014

Frustrerande och irriterande

Dessa ord får symbolisera det läge jag befinner mig i för tillfället. Fiskesuget som jag väntat och längtat så efter har nu äntligen infunnit sig och vad händer? Jo hälsan sätter käppar i hjulen och tvingar mig göra avkall från fisket. Inte kul då man från dag till dag inte vet om man orkar ta sig ut på isen eller som de senaste veckorna knappt ta sig till jobbet.

Förhoppningsvis skall rygg, nacke och skalle börja fungera bättre här framöver så man blir människa igen. Har i veckan styrt upp en hel del fiskeplaner med olika vänner vilket känns stimulerande. En del nya vatten och platser skall testas vilket alltid är spännande.

Rimligtvis trots det ovanligt milda vädret som rått en längre tid så borde man kunna isfiska här i Norrbotten i minst en månad framåt. Helst skulle jag vilja fiska efter en rad olika arter men bara inse att tiden inte räcker till. Några gäddpass är spikade men hoppas även fiska en del abborre. Kanske man även försöker nått pass på lake och gös.

Som vanligt när det gäller mina riktade artfiskepass så ligger fokuset på så stora fiskar som möjligt. Förutom att kroppen skall bli bättre så man kan fiska det man vill så hoppas jag att man åtminstone kan få en bättre fisk av någon art innan isfisket är över.

När det gäller ismetet efter gädda så måste jag bara få en bättre toppfisk. Om man jämför med tidigare år så ligger jag en bra bit efter för tillfället.

2009 -     9,220 kg – 110 cm

2010 -    12,100 kg – 118 cm

2011 -    11,200 kg – 120 cm

2012 -     8,120 kg

2013 -     9,520 kg – 116 cm

2014 -    6.720 kg – 107 cm

 11220g-116cm (k)

Jag har haft flera fina gäddor liggandes på denna matta men ingen har i närheten varit så vacker som denna. (11120 g – 116 cm)

Målet får bli att få in en gädda på min 5 i topplista för ismete.

12,100 kg – 118 cm       2010

11,200 kg – 120 cm       2011

11,120 kg – 116 cm       2010

9,520 kg – 116 cm       2013

9,400 kg – 112 cm       2010

 9400g-112cm

En gädda över 9400 gram blir inte lätt men samtidigt inte omöjligt. Lyckas jag inte i vår så finns alltid chansen kvar till november, december.

Annars så har isfisket inte prioriteras speciellt högt i år utan det är fisket i det öppna vattenmassorna jag tänkt mest på. Förmodligen beror det på att jag har många idéer och tankar kring fiskeplatser, fiskemetoder och annat. Ismetet efter gädda har jag ju satsat hårt på nu i flera år och även lyckas rätt bra med. Kanske man börjat bli aningen mätt på det fisket? Däremot känns det som att man har fler saker att förbättra liksom mål att uppnå när det gäller fiske i öppet vatten. Hur som helst så råder det ingen brist på idéer, däremot på tid och inte blir det bättre då kroppen jävlas med en.

Men jag tror och hoppas på en hel del fisken under april månad och då kommer förhoppningsvis en del fiskerapporter att publiceras här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar