onsdag 28 september 2016

Årets Miekoträff

Överraskande pigg klev jag upp ur sägen strax efter fyra på morgonen. Efter ett par timmar i bilen var jag äntligen framme. Två dagars gäddfiske väntade nu tillsammans med Miekogänget. Detta har blivit lite av en tradition att varje höst träffas för lite fiske och umgänge. I år var vi nio personer som slutit upp fördelat på fyra båtar.

Väl ute på sjön började vi alla försöka lista ut var gäddorna höll hus. Man kan nog påstå att vi fick jobba för varje fångad fisk men helt lottlösa gick ingen båt. Jag fiskade med Håkan och vi valde att trolla eftersom det fanns gott om ytor att söka fisken på. Förhoppningen var att hitta nått rejält stim av småfisk och sedan testa vertikalfiske. Men stimmen var väldigt utspridda och inte speciellt stora, kändes som att man fiskade lite i blindo. Vi testade olika djup, spred våra beten på varierande djup för att se vad som gällde och med tiden började fiskarna att trilla in. Inga skrytfiskar direkt men roligt med lite hugg.

Vi fick en tidig rapport från Svennes båt att de hade fått en gädda på 96 cm. En trollad Mieko jigg fiskad strax bakom paravan hade lockat gäddan till hugg.

Mr Mieko him self S-O Larsson visade att gäddorna gillar hans jiggar.

Strax därefter kom en rapport från en annan båt. Markus och Henrik som flötestrollade hade lyckas få upp en riktigt fin gädda. Historien bakom fisken var speciell. Gäddan hade först visat intresse för paravanen och nafsat på den. Sedan hade den lyckas hitta mörten men samtidigt trasslat in sig i linan. Henrik drog till med ett mothugg och hoppades på det bästa och som tur var satt den där.

Henrik med helgens bästa fisk. Gäddan vägde 10,25 kg fördelat på 114 cm. Kanske det inte var någon skräll att just Henrik skulle ta denna fisk. Han har nämligen en unik förmåga att ta stora gäddor under sina första fiskepass i ett nytt vatten.

Albin är då inte rädd för att resa. Efter en säsong som guide i Mehamn i Nord Norge åkte han hem till Göteborg. Nån vecka senare bilade han upp med sin båt till Norrbotten för några dagars gäddfiske. Imponerande!

När vi fiskat färdigt styrde vi kosan mot Svennes hem. Patrik lagade en magnifik middag som smakade förträffligt. Efter en mycket trevlig kväll och en hel del fiskesnack var det dags för några timmars sömn, för nästa dag var det åter dags för fiske.

Patrik är inte bara en hejare på att fiska öring och lax eller att laga mat. Dessa grymt fina halsband gör han också på sin fritid.

Ny dag, nytt vatten och förväntningar. Detta vatten kändes mer lättfiskat på nått sätt men det gäller ju att få upp den fisk som hugger också. Jag brände ett bra hugg efter ett kort tag när vi vertikalfiskade. Ja idag trollade vi inte bara utan varierade mellan trolling och vertikalfiske. De andra båtarna gjorde detsamma undantaget Markus och Henke som nötte på med sin flötestrolling. Det kom upp fina fiskar på samtliga metoder och i alla båtar men ingen jätte som igår.

Jag delade båt med Håkan under dessa dagar. Första gången jag fiskar med Håkan så det var trevlig att snacka allt från stora ismetegäddor till när "Osten" Bergströms sista dagar i Luleå Hockey är över. Gäddan på bilden vägde dryga 8 kilo men vi trodde först att den var betydligt större än så. Den krokades nämligen mitt på skallen så fighten blev väldigt speciell. Först en riktigt turbo rusning, sedan tvärnit och en segdragen kamp innan den tillslut låg i håven.

Yngst i gänget men långt i från en nybörjare när det gäller fiske. Johnny går sista året på högstadiet och funderar att söka till Sportfiskeakademin i Forshaga för fortsatta gymnasiestudier. Gissningsvis lär vi i framtiden se fler bilder av Johnny med stora gäddor i famnen.

Stort tack till er alla för en mycket trevlig helg! Pier Rynbäck, S-O Larsson, Johnny Storelv, Håkan Vesterlund, Markus Teilus, Henrik Rånman, Patrik Johansson och Albin Martinsson.