fredag 30 september 2016

Fiskerapporter från resten av mitt septemberfiske

Förutom de redan nämnda fiskepassen har jag fiskat ytterligare en del. Börjar med en solig dag då jag fiskade med S-O Larsson. Vattentemperaturen envisas med att ligga runt 11-12 grader vilket ofta gör fisket lite svårare. Mycket riktigt var fisken utspridd lite överallt och det var svårt att se något mönster. Vi fick en del gäddor grunt och vissa djupare. Stimmen av småfisk dök upp lite varstans i sjön och de var inte heller speciellt kompakta.

Vi trollade mest och gäddorna kom med jämna mellanrum. Största för dagen kom på direkten, en gädda med en rejäl skalle och nacke men som tyvärr smalnade av baktill. Vi avslutade med lite vertikalfiske och drog en del mindre gösar och gäddor. En trevlig fiskedag då vädret var bättre än själva fisket som stundtals var rätt segt.

Dagens största gädda var 106 cm lång och vägde 7,9 kg. Metoden: En trollad Gigant Flapper i grönt tacklad med en 100 g Miekoskalle fiskad 3,5 meter bakom paravanen.

Nästa fiskepass var jag ute själv i ett mindre vatten som jag tror har potential för större gäddor. Jag kombinerade flötestrolling med vertikalfiske och det hela kändes intressant då jag fann några rejäla och kompakta stim av småfisk. Mitt på dagen var gäddorna som aktivas och då drog jag flera på kort tid. Där emellan var det rätt segt. Största gäddan var den sista och den högg i ett område där jag nött tidigare med betesfisk utan resultat. Men när jag bytte betesfiskarna mot en grön Gigant flapper jigg ja då kunde tydligen inte gäddan motstå frestelsen. En lång men rätt mager gädda på dryga metern och knappa 7 kilo gav ändå en vink att det kan finnas fina gäddor här. Denna dag upplevde jag att jiggarna levererade bättre än betesfisk.

Det har också blivit några fiskepass med Krister och sammanfattningsvis har fisket varit rätt segt. Vi har varierat fiskemetoderna mellan trolling och vertikalfiske samt ett kort tags spinnfiske. I slutet av sista fiskepasset kom belöningen som visar att vi ändå gjort nått rätt. Det var när vi trollade Krister som Krister fick ett bättre hugg. Rätt snabbt misstänkte vi att det kunde vara frågan om en bättre fisk. Visst fick vi rätt, även Krister som lovade att den i alla fall väger över 3,5 kilo.

Krister med en bastant gädda som vägde 10,96 kg fördelat på 114 cm. 

Totalt sett känner jag mig rätt nöjd över septemberfisket. Mina egna framgångar har varit mer måttliga och normala jämfört med hur det sett ut under våren och försommaren då det nästan gick för bra för att vara sant. Däremot fick man glädjas över Krister och Henriks gäddor som stack ut. Men fisket är mycket mer än stora fiskar vilket man inte får glömma. Räknade att jag under de senaste veckorna har fiskat tillsammans med tolv olika personer. Kamratskap och naturupplevelser är saker som jag värdesätter mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar