tisdag 26 juni 2018

Fartfyllt fiskepass från land


Efter några dagars vila från fisket var jag nu tillbaka. Även denna gång spinnfiske från land enligt planerna. Det tog en bra stund att smälta den senaste storfångsten. När man väl lyckas med nått så får man automatiskt mer tro i det man gör. Kanske just därför kände jag mig väldigt fokuserad redan från start. Fiskade av ett större område och det började lovande med tre gäddor på fyra kast. Ena gäddan vägde runt 4 kilo medan resten var snipor.

Efter detta plockar jag upp fyra smågäddor till och nu börjar förväntningarna sänkas. Visst kul att det hugger och vädret gick inte att klaga på heller. Men känslan är ända att gäddorna är ordentligt på hugget denna kväll. Gäller bara att hitta vars de större fiskarna håller till och så landfiskets begränsning att nå ut till dom. Jag har nu fiskat av ett större område och närmar mig på förhand enligt mitt tycke det klart intressantaste stället.

När så en arg 6 kilos krokas tänds förhoppningen lite men vad jag då inte vet är vad som kommer hända följande timme. På samma lilla område står nämligen fler och än större gäddor. Nästa kast följs av en till gädda, denna något större än de förra. Två kast senare tar det tvärstopp och nu tror jag faktiskt att det är nått riktigt stort jag har på kroken. Fisken gör inte bara en rusning utan flera. Jag försöker ta den rätt hårt för att den inte skall ta så mycket stryk och drabbas av mjölksyra chock. Men får ta i innan jag ens får se fisken, när jag väl gör detta blir jag faktiskt lite besviken. Visst en fin gädda som snart ligger i håven men inget monster. Gillar dess rygg men saknar rätta höjden, dock en mycket vacker fisk i sin teckning och det är en fröjd att se den piggt simma tillbaks.

 Grymt stark gädda som vägde 9100 gram med en längd av 108 cm.  Fin rygg hade den.

Sen fortsätter det i samma stil med att först tappa en gädda på uppskattningsvis 8 kg alldelens vid fötterna, följs sedan upp av en mycket fet fisk på 98 cm och 7,2 kg för att avslutas med en rätt mager och tanig skapelse på 7,7 kg och 108 cm. Landfiske när det är som bäst:)

Fetaste gäddan för dagen. Knappa metern och en bit över 7 kilo är helt okej.

Vad vad det egentligen som hände? Varför stod en massa storgäddor just där? Svaren kommer man naturligtvis aldrig riktigt få men några orsaker kan man spekulera kring. Att stora gäddor ofta står koncentrerade på mindre ytor är rätt vanligt. Detta har jag upplevt både på riktigt grunt vatten och djupare vatten. Anledningen kan vara flera, dels att rätt mat finns på platsen, sen rätt trivseltemp, bottentyp och djupförhållanden. Helt enkelt var det så att gäddorna fanns där för att de hade de bästa förutsättningarna där för att jaga. Och att de var på jakthumör gick inte att ta miste på. Sen att de kämpade nått kopiöst med både långrusningar och hopp gjorde det hela än mäktigare.

Även i håven kunde dom inte hålla sig lugna. Rätt medioker fisk i formen. 7700 g - 108 cm.

Hur värderar jag då detta fiske? Nja jag skulle ju inte byta bort min 13+ mot detta men det var verkligen kontrasternas fisken om man skall jämföra. Den gången var fisket segt värre och så PANG kom storgäddan. Denna gång var gäddorna som galna och huggen avlöste varandra hela tiden. Själva underhållningsvärdet är svårt att toppa detta pass, så utifrån den aspekten blev även detta fiskepass klart minnesvärt.

Förrutom ovan nämnda fiskpass har det blivit några till spinnpass från land men då har resultatet varit rätt skralt, så inte alltid man lyckas. Men hade kunnat bli ytterligare nån bättre fisk då jag hade en fin efterföljare samt inte minst tappat en gädda som mycket väl kan ha vägt tvåsiffrigt. Men man skall ju inte prata om tappade fiskar eller hur det nu var?!

Planen var att fiska gädda fram till midsommar för att sedan ta det rätt lugnt med fisket ett tag. Så det troliga är att kommande månaderna kommer se ut på följande sätt: Förmodligen ett och annat gös och abborrfiske men utesluter inte heller nått försök på lax, vifta lite med flugspöet eller vem vet kanske suget efter gädda blir alltför stort. Alltså ingen riktig planering utan man får passa på att fiska när tid, väder och lust infaller sig.

Skall jag försöka värdera försommarfisket så måste jag väl vara nöjd. Nu har dock inte allt varit perfekt, nej båtfisket började förvisso bra men sista passen var tröga och det vatten jag på förhand trodde mest på svek rejält. Landfisket var lite av en nysatsning som slog väl ut. Kul med lite omväxling från allt båtfiske senaste åren och resultatet blev ju rätt hyfsat. Men även här så fick man revidera lite i planeringen. Mest på grund av vattenståndet som på många platser i Norrbotten var rekordhögt. Att komma åt och fiska från land kring några potentiella lekplatser var inte att tänka på. Sen när vattnet väl började sjunka så gick även det i rekordfart, så det har inte varit helt lätt att hitta och komma åt gäddorna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar