torsdag 14 juni 2018

Gäddfiske för hela slanten...


Snart är min lilla minisemester på nio dagar över, resten av sommaren blir det till att jobba. Så därför har jag passat på att fiska så mycket som möjligt. I går kom jag fram till att jag hade fiskat hela åtta dagar på raken vilket är bra många år sedan man gjort. Däremot är det egentligen bara en av dessa fiskedagar som har varit en heldag, de övriga fisketurerna har legat mellan 3-6 timmar per tur. Att fiska heldagar sliter rätt hårt på kroppen så i mitt fall kan det löna sig att fiska fler och kortare pass under de perioder som jag är ledig mycket. Jobbar man mycket och har annat planerat och ont om fisketid så blir det lite annat då en ledig fiskedag dyker upp.

Jag har fiskat mest med andra vilket detta inlägg kommer handla om. Men har även fiskat några pass själv då jag uteslutande gnuggat spinnfiske från land. Mer om detta kommer i nästa rapport om någon dag. Allt fiske har riktas mot de större gäddorna.

Ett fiskesätt som jag gillar skarp är vertikalfiske något ni som följer bloggen vet vid det här laget. Inför sommaren resonerade jag och Krister lite om våra gemensamma fiskepass så här på försommaren. Vi kom sedan överrens om att i första hand satsa på vertikalfiske. Ett trollingpass och även lite spinnfiske som komplement till vertikalfisket kändes rimligt. Precis som de senaste försomrarna var det endast gäddfiske i tankarna.

Lite om Kristers fiske senaste tiden: När det gäller isfisket finns det inte mycket att säga om då han inte fiskat från isen sedan våren 2014. Däremot har han i år fått i ordning båt och prylar ett par veckor tidigare än de senaste åren och han har även hunnit ut på några pass själv.

Våra gemensamma trollingpass på försommaren har de senaste åren varit riktigt lyckosamma så det kändes som att vi hade en hel del att leva upp till. Att vi nu bara skulle trolla en dag mot tidigare år två till tre dagar gjorde det hela ännu tuffare. Hur gick det då? Nja visst fick vi fisk, ca 30 gäddor men storleken var inte alls den vi hade hoppats på. Smågäddorna dominerade rejält denna dag, undantaget var i så fall en gädda som vägde runt 7-8 kilo.

Som tur var fick vi lite plåster på såren redan nästa fiskepass när vi vertikalfiskade. Det dröjde inte länge innan vi bägge hade fått var sin godkänd toppfisk, ja Kristers var nog lite mer än så då den var snubblande nära 10 kilos gränsen.

         Fin rygg men rätt tom i buken och inte den bästa höjden. Vikten låg på 9970 gram.

Men det var jag som fick den första gäddan för dagen och den var också helt okej. Förutom dessa två gäddor blev det ett gäng skapliga mellan 5-7 kilo.

Även min gädda hade en fin rygg men smalnade av rejält baktill. Vikten låg på 8640 gram.

Nästa vertikalpass blev lite av en repris med sex gäddor från fem kilo upp till dryga sju. Däremot saknades toppfiskarna den gången. Tredje och sista vertikalpasset var sjukt trögt med endast ett par snipor som behagade att hugga på våra jiggar. Totalt känner vi oss ändå rätt så nöjda med våra gemensamma försommarpass. Vi har ju fått känna på flertalet starka försommargäddor men däremot hade man väl hoppas på nån till bättre toppfisk, och så trollingpasset som inte blev nån vidare succé. Men vi får väl försöka åtgärda detta till hösten.

Heldagspasset tillbringade jag med Mårten då vi gästade för oss båda ett nytt vatten. Som vanligt är det spännande att fiska i nya okända vatten. Man vet inte riktigt vad som väntar en och i det här fallet så blev det en hel del rekande under dagen. Egentligen hittade vi bara en del som var intressant. Här hade vi ett riktigt häftigt spinnfiske på grunt vatten. Vi fick bra många gäddor och de var alla sjukt starka. Riktiga "anabolagäddor" med fina ryggar som visar på god potential. Inga storgäddor visade upp sig utan toppfiskarna låg runt ca 4-6 kilo. Kul fiskepass, inte omöjligt att detta vatten testas på nytt i framtiden.

Ytterligare ett nytt vatten har jag besökt, denna gång tillsammans med Mats Honkamaa. Vi spinnfiskade från land och testade två olika platser. Resultatet blev ungefär samma på bägge ställena, flertalet gäddor men ingen storlek att tala om alls. Bättre gick det för Mats då han fiskade själv några dagar senare. På trolling bände han upp flera fina gäddor med några toppfiskar mellan 7-8 kilo. Gott fiskat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar