söndag 28 april 2019

April blev en minst sagt lyckad fiskemånad!

Jag tänkte försöka sammanfatta denna månad och nu skall jag försöka att inte skriva nått i stil med ”att detta inte går att överträffa”, eller ”overkligt bra fiske som jag aldrig kommer få uppleva igen”. För nu har jag överträffat mig själv ännu en gång och då kanske man skall inse att ingenting är omöjligt längre! Men samtidigt skall man vara ödmjuk och inse att det kan komma perioder, ja kanske år där fisket går sämre än man tänkt sig.

Enda egentliga målet inför april var att jag skulle spendera minst 10 dagar ute på isen och det blev på håret att jag fixade detta. Blev exakt 10 fiskepass fördelat (7 gädda, 2 lake, 1 gös). Under samtliga pass har jag ismetat. Tanken var att satsa mest på gädda och när jag kände mig nöjd med resultatet skulle jag fiska några fiskepass efter lake, gös och abborre i nämnd rangordning.

Nu när gäddfisket gick så pass bra så hann man med lite annat också. Men i och med att säsongen tog slut redan 21 april p.g.a. dåliga isar missade jag några tilltänkta fisken som jag tror hade kunnat leverera bra resultat. Så därför känner jag mig inte riktigt nöjd. Men vädrets makter rår man inte på och jag har nog med åren blivit klokare och ger mig inte ut när fiskeförhållandena är besvärliga. Så blev en kortare april än jag tänkt mig, dessutom blåste nästan hela andra veckan i april bort då det t.o.m. var stormbyar några dagar. Med tanke på dessa hinder så kan jag känna att resultatet kunnat bli ännu bättre om vädrets makter varit med mig hela månaden.

Jag har ju varit duktig och sammanfatta nästan alla fiskepass i tidigare inlägg så finns inte allt för mycket kvar att berätta kring detta. Men jag gillar ju statistik och här kan jag se att jag har fått bra mycket fler fiskar per fiskepass än jag brukar. Det är nog den största skillnaden.

VIKTFÖRDELNING - GÄDDOR
VIKT (kg)
ANTAL (gäddor)
0-1 kg
2
1-2 kg
9
2-3 kg
6
3-4 kg
1
4-5 kg
-
5-6 kg
7
6-7 kg
8
7-8 kg
4
8-9 kg
2
9-10 kg
2
10-11 kg
2
11-12 kg
1
12-13 kg
1

10 fiskepass (ismete) har gett följande: 46 gäddor, 9 lakar och 3 gösar.
  7 gäddpass har gett följande: 44 gäddor, 2 lakar
  2 lakpass har gett följade: 7 lakar, 2 gäddor
  1 göspass har gett följande: 3 gösar 


Visst är det trevligt med mycket hugg och att man får mycket fisk men ni som känner mig vet ju att det som driver mig allra mest är att få så stora fiskar som möjligt. Jag börjar med gäddorna och här har nått fiskepass varit helt magiskt både vad det gäller medelvikt och toppvikter medans nått har varit mer medelmåttigt och nått av karaktären ”sniprace”. Det jag jagar är själva upplevelsen och det kan givetvis vara en riktigt stor fisk men även ett fiskepass som sticker ut på nått sätt från det man varit med om tidigare. Jag har lite svårt för den ”nya trenden” att mest räkna 10+ och då blir det som att väger inte en gädda över 10 kg så räknas den knappt. I min värld så är varenda gädda över 7 kg värd är räknas och ju större den blir desto bättre är det. Men om den väger som Martins gjorde 9,96 kg eller om den skulle ha vägt 10,01 kg har för mig knappt någon betydelse. Men säg har man aldrig fått en gädda över 10 kilo så har jag all förståelse och respekt för att man vill komma över den gränsen. Men har man fått många över 10 kilo så känns det bara lite fånigt att bry sig om några gram över eller under tio pannor. Man skall försöka uppskatta de fiskar man får även om man tidigare har fått klart större. Men även ha målsättningar att sträva framåt, i mitt fall är det 15+ som hägrar. Så här blev i alla fall min 10 i topplista för gädda under april månad 2019.

VIKT (gram)
LÄNGD (cm)
K-FAKTOR
MÅNFAS
METOD
BETE
DATUM
12830
118
0,78
2
Ismete
Mört
2019-04
11730
120
0,68
3
Ismete
Mört
2019-04
10380
119
0,62
2
Ismete
Mört
2019-04
10210
112
0,73
2
Ismete
Mört
2019-04
9440
108
0,75
2
Ismete
Mört
2019-04
9330
111
0,68
17
Ismete
Mört
2019-04
8130
103
0,74
2
Ismete
Mört
2019-04
8110
105
0,70
2
Ismete
Mört
2019-04
7500


2
Ismete
Mört
2019-04
7300
110
0,55
3
Ismete
Mört
2019-04

Att det skulle kunna gå rätt bra på gäddfronten hade jag nog kunnat ana men däremot överraskade laken mig rejält. Förutom min lake på 4120 gram från 2012 så har lakar från tre kilo och uppåt varit svåra att få. Det har istället blivit en del lakar mellan 2-3 kilo vilket känns som en rätt vanlig vikt i många vatten här i Norrbotten. Nu har jag inte lagt så mycket tid på laken senaste åren men känslan jag fått tidigare är att lakar från 3 kilo och uppåt inte bara är att åkt ut och hämta. Men just denna månad så har det faktisk varit tvärtom.

VIKT (gram) LÄNGD (cm) K-FAKTOR MÅNFAS METOD BETE DATUM
5100 89 0,72 11 Ismete Mört 2019-04
3610 77 0,79 11 Ismete Mört 2019-04
3550 71 0.99 13 Ismete Mört 2019-04
3370 70 0,98 18 Ismete Mört 2019-04
2550





Ismete Mört 2019-04
2380





Ismete Mört 2019-04

Nu blev det bara ett göspass och som jag skrev i det förra inlägget så ser jag ändå möjligheter att lyckas ta en större gös från isen även här uppe i Norrbotten. Men det kommer knappast av sig själv utan det krävs att man lägger ner tid, testar lite olika taktiker liksom fokuserar på rätt fiskevatten och inte minst hitta rätt plats i rätt vatten. Helt klart en utmaning. Sen så kan man ju fråga sig vad som skulle vara en stor isfiskad gös i Norrbotten. Personligen så skulle jag bli imponerad om någon tar en gös över 3 kilo, över 5 kilo skulle vara grymt och en över regg-vikten 6,5 kilo skulle vara en sensation.

Avslutningsvis tänkte jag försöka rangordna mina upplevelser denna månad. Inser att det blivit en hel del nya ”fiske minnen”. Börjar med bästa fiskarna och här är valet lätt, 5,1 kilo lake är för mig lite av en drömgräns som jag nu kommit över. Kul att få dela upplevelsen med Markus. Verkar som att Markus skall vara med mig om jag skall ta de riktigt stora fiskarna. Han var ju med då jag tog mitt "gäddpers" i november också! Nummer två blir min gädda på 12,83 kilo. Min fjärde största gädda och det var helt klart en maffig gädda som jag känner mig nöjd över. Nummer tre blir Martins gädda på 9,960 kilo. Fin uppgradering från hans tidigare rekord på dryga 8 kilo och sen är det alltid lika roligt att få vara med och dela en rekordfisk med en vän.

Nu till bästa fiskepassen. Här vore jag korkad om jag inte värderade mitt grymma gäddpass då jag fick 20 gäddor var av 14 över 6 kilo. Nummer två får jag nog säga att det var när Martins rekordgädda kom upp, dels själva rekordet men även att jag kände mig osäker inför dagen och vågade att testa nytt vilket resulterade i var sin finare gädda. Sen lite extra coolt att Martin fick skåda två klart större gäddor än han sett tidigare på ett och samma fiskepass. Nummer tre blir dött lopp mellan mitt och Markus fiskepass där plötsligt två storlakar kommer upp och det fiskpass jag gjorde på ett ställe där jag tappat flera stora tidigare. Men nu blev det tredje gången gillt och upp kom en gädda på 11,73 kilo.

Aprils bästa fisk blev denna lake. 5100 gram fördelat på 89 centimeter.

Näst bästa fisk denna månad blev denna grova gädda 12830 gram - 118 centimeter

Denna gädda kändes extra skönt att få upp då jag tappat flera stora där tidigare år. Fin fisk som på 11730 gram och 120 centimeter.

Totalt sett kommer april 2019 bli en månad som jag sent skall glömma, nu är det bara att ladda batterierna inför fisket i öppet vatten...

1 kommentar: