fredag 26 april 2019

Fler fina lakar och några gösar…

Förhoppningen innan april var att hinna med några kvällspass efter lake och gös. Jag tycker om kvällarna denna tid på året då temperaturen oftast är avsevärt angenämare än mitt i vintern då man vanligtvis fiskar lake. Lakfisket denna tid blir mera att man letar efter platser där laken stryker omkring och letar föda medan man under vintern fiskar kring dess lekplatser. På nått sätt känns det bättre att fiska nu än mitt under leken, man gör mindre skada helt enkelt. Minuset är väl främst att vikten är sämre nu. Hittar man en bra plats så är min erfarenhet att man denna tid oftast får någon eller några fiskar på en kväll, däremot är det svårt att få dom där kanonpassen i mängd sett som man kan ha under leken.

Jag blev ju inte mindre sugen att fiska lake efter att jag fick min 5 kilos. Valet av plats kändes ganska given nu men samtidigt är jag sugen att testa nya ställen plus att jag har ett par platser jag har fått lake på förut som jag tror kan leverera större fisk just denna tid. Men då tiden inte räcker till och man fokuserar mer på gäddfisket så hinner man inte med allt man vill helt enkelt.


3610 gram - 77 centimeter

Men två kvällar har jag tillbringat med pannlampa ute på isen. Resultatet blev skrämmande likt varandra, fyra hugg per pass och fyra lakar upp första passet och tre andra passet då jag tappade en finare lake i hålet. Annars hade utfallet blivit 4-4.


3370 gram - 70 centimeter

Storleksmässigt blev det också väldigt likt, första kvällen såg vikterna ut på följande vis, 3550 g – 71 cm, 2380 g, ca 2 kg samt ca 1,5 kg. Andra kvällen 3370 g – 70 cm, 2550 g, ca 1 kg.

Alla fiskar tagna på ismete med mört som agn. Första kvällen testade jag även att pimpla lite men det gav inget. Lakar över 3 kilo är jag inte bortskämd med så därför känner jag mig riktigt nöjd med resultatet.


3550 gram - 71 centimeter

Ja höll på att glömma bort, jo jag har också fiskat gös också. Blev ett pass. Testade ett område där jag om sommaren fått i mina mått mätt och sett till vattnet jag fiskat i fina gösar (3-3,5 kg). Första två timmarna hände ingenting men sista timmen bjöds på flertalet hugg, alla i två hål som låg i utkanten av området jag fiskade på. Just innan och i början av skymningen högg det som bäst. Blev tre stycken vilket är helt okej, storleken på dessa var ca 5 hg, 9 hg samt 1,5 kilo.

Vad det gäller isfisket efter gös i Norrbotten så ser jag möjligheter att lyckas bättre än vad man hittills gjort men då krävs det en mix av tur, tålamod samt att man måste lägga ner tid också. Tyvärr är perioden när man har störst chans att lyckas allt för kort. Denna isfiskesäsong hade vi kanske två veckor i november samt drygt två veckor i april som kändes heta men då man vill hinna med annat fiske också samma tid så är det bara inse att man inte hinner med gösen. Kanske man får prioritera gösen istället för gäddorna och lakarna nästa år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar