måndag 22 april 2019

Mitt livs fiskepass! – Analys och berättelse

Efter att rätt nyligen upplevt mitt förmodligen bästa fiskepass någonsin så tänkte jag bjuda på min analys varför det gick som det gick och lite hur jag tänker när jag planerar mina fiskedagar. Även avslutningsvis en berättelse och några bilder. Det jag skriver här stämmer rätt bra med allt fiske jag bedriver men det gäller framförallt gäddfisket och då riktat fiske efter de största gäddorna i de vatten man fiskar i.

När jag planerar mina fiskepass utgår jag från flertalet parametrar. Oftast vill jag att några av dessa parametrar skall stämma för att det skall känns värt att fiska. Ju större chans jag tror mig ha till ett lyckat fiske ju större motivation finner jag till att ta mig ut. När min fysik inte längre är på topp så känns det extra viktigt att försöka utnyttja de dagar då man tror sig kunna få ut maximalt av ett fiskepass. Hade man varit piggare och yngre hade man säkert fiskat både fler dagar och längre pass och på det sättet lyckas bra.

Även när det gäller fiskeplatser så försöker jag sprida ut mina pass efter "tänket" att fiska få pass på samma ställe och göra så liten overkan på fisken man fångar. Har man ett hett ställe så är det lätt hänt att fiska alldelens för ofta på den platsen. Jag eftersträvar det motsatta, mina hetaste ställen är oftast de platser jag fiskar minst antal pass på. Vissa ställen tål ju bättre fisketryck än andra och det gäller att ha den känslan att hur mycket kan jag fiska här för att inte fisket skall försämras i förlängningen.

Vilka är då dessa parametrar jag talar om? Det är lite svårt att rangordna dom exakt för det kan variera en del beroende på vilket vatten man fiskar i, tid på året och andra speciella förutsättningar som kan gälla för vissa vatten.

Fiska på rätt plats! Viktigaste biten är helt klart att lokalisera vars fisken befinner sig för tillfället. Något som är lättare sagt än gjort för fisken har ju fenor som dom kan simma med:) En "vinterplats kan likaså den vara värdelös både i början och slutet av säsongen. Sen finns det fastän det är sällsynt områden som mer eller mindre kan leverera under hela säsongen.

Utförandet. Att lägga upp rätt strategi för bästa möjliga resultat. Det kan handla om fiskemetoder, fisketekniker, val av beten och utrustning och vilket djup man skall fiska sina betesfiskar på.

Yttre förutsättningar är ofta av stor betydelse. Kan man hitta mönster här så har man vunnit mycket. Dessa iaktagelser bygger mycket på rutin, att man är observant och inte minst antecknar sina fiskepass, även de mindre lyckade.
- Vädret.
- Lufttrycket.
- Månfas

Redan dagen innan jag gav mig ut på isen kände jag en sådär pirrande känsla i kroppen. Allt kändes rätt men man kan ändå aldrig veta helt säkert om fisket blir så bra som man tror och hoppas på. Det är väl det som är tjusningen med fisket att det inte finns ett facit hur fisket kommer att bli. Men lär man sig hur sina fiskeställen fungerar kan man rätt ofta pricka in sin goa känsla med ett bra fiske. I detta fall överträffades mina förväntningar med råge.

Dom yttre förutsättningarna fanns alla på plats denna dag, d.v.s. rätt väder, lufttryck, månfas och så var det mesta av snön borta från isen vilket ofta ökar aktiviteten hos gäddorna. Frågan var nu bara vilket vatten och vilken plats skulle jag välja? Ofta går jag på magkänslan här men det bygger mycket på den statistik jag fått ut av alla mina fiskepass.

Första hugget kommer precis när jag håller på att sätta ut spö nummer tre. När jag kommer fram ser jag hur det sprutar lina ur rullen. Mothugg och svaret blir det sjukaste jag varit med om när det gäller ismete. Det knakar i spöt så att jag tror att det skall gå av. Tvärnit och jag förstår rätt snabbt att detta är en riktigt tung fisk. Annars är gäddan mer stark och tjurig än vild och galen. Jag lyckas rätt snabbt få upp den genom hålet och dagens första gädda är fångad!


En skaplig första fisk, eller vad säger man? Riktigt grov och hyfsat fet, trodde den skulle kunna väga över 13 kilo men nådde inte riktigt dit. 118 cm och 12830 gram var dess mått.

Det känns ganska skönt att få en sådan fisk som första fisk. Nu kan det gå hur som helst resten av dagen. Skönt att bara få sitta resten av dagen och njuta i solen och äta gott. Men det blir inte mycket tid för mat denna dag. Huggen kommer med jämna mellanrum och det är i princip bara större fisk som är i farten. Idag är det tur att jag dokumenterar alla fiskar direkt för annars hade det varit en omöjlighet att hålla alla siffror i skallen.

Sista fisken är värd att nämna också. När jag hade tre spön kvar att plocka in för jag hugg på två av dessa samtidigt! Jag skyndar mig att kroka den första och sliter mer eller mindre upp en 6 kilos gädda. Kastar den i håvsäcken och springer till nästa spö. När jag närmar mig får jag en smärre chock då jag ser hur den håller på att tömma rullen på lina! 346 fot lina ute och den går fortfarande vilket är tur det. För inte lätt att få in ett vettigt mothugg med all den lina ute. Jag gör som jag brukar sådana gånger tokvevar in lina och när jag känner kontakt så gör jag tre rejäla mothugg. I detta fall hade jag flyt och efter att ha veva in alla lina var man bara slut av detta. Gäddan var inte bara dagens vackraste utan även den längsta för dagen!


Inte den grövsta gädda man fått men en av de vackraste. 10380 gram - 119 centimeter.

Totalt blev det 20 landade gäddor var av 14 st vägde över 6 kilo! Medelvikten på alla dagens gäddor landar på dryga 6,5 kilo.

Toppfiskarna för dagen:
12830 g – 118 cm
10380 g – 119 cm
10210 g – 112 cm
9440 g – 108 cm
8130 g – 103 cm
8110 g – 105 cm
7500 g
7040 g

* 6 gäddor mellan 6 och 7 kilo
* 2 gäddor mellan 5 och 6 kilo
* Endast 4 gäddor under 4 kg.


Pulkan fick användas flitigt idag, perfekt sådana här gånger och speciellt då man fiskar ensam. Denna fisk mättes till 112 centimeter och vägde in på 10210 gram.

Under alla mina ismetepass har jag aldrig varit med om att gäddorna huggit så rejält. Vid samtliga hugg drog gäddorna i väg i full fart. Idag var dagen då gäddorna var extremt på hugget. Dagen då jag prickade in alla parametrar till 100% Ett fiske jag kommer bära med mig och minnas resten av livet. Nu kan det bara gå sämre:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar