tisdag 13 oktober 2020

Grymt spinnpass med Lukas 12,3 kilos i topp

För en tid sedan fiskade jag med Lukas. Inför dagen hade jag en rätt bra känsla. Stabilt väder och efter en tid då vattnet hade kylts av snabbt så hade vädret nu blivit mildare. Lufttrycket var stabilt och högt. Att jag skulle spinnfiska var redan klart. Det är det jag tycker är roligast och mest utmanande nu för tiden. 

Båt eller land var väl istället den stora frågan? Skulle jag fiska själv var den andra? Kvällen innan ringer Lukas och han vill gärna hänga med. Jag ger han några olika förslag på vad vi skulle kunna tänkas hinna med på en heldags fiske (7 timmar). Helst vill Lukas fiska harr eller abborre men jag lyckas övertala honom till att göra en lite seriösare gäddfiskesatsning. Lukas har fått gäddor upp till ca 3 kilo tidigare i sommar så fokuset ligger i första hand på att få ett vettigt gäddrekord. Helst givetvis större än farfars 5 kilos eller så är det mitt rekord han vill slå. 

Det blir båtfiske, jag vill ge Lukas de bästa förutsättningarna att få sig en skaplig gädda och att fiska från båt ökar chanserna rätt mycket. Speciellt ju större vattnet blir. Men som jag tidigare skrivit finns det vissa heta platser man kommer åt fram land. Både i mindre och större vatten faktiskt. Men ofta blir man begränsad och många gånger har man tänkt tanken att man vill komma längre ut. Sen finns det ju givetvis många platser som är helt oåtkomliga från land. Då är det tur att det finns båt.

Vi fiskade från lilla träskbåten så det gäller att packa rätt så allt får plats. Som vanligt vill man ta med sig allt för mycket saker. Redan på första kastet smäller det på en gädda. Vi ser direkt att det är en bättre fisk. Nu får Lukas håva en storgädda för första gången och det fixade han galant. Den har en stor fisk i magen, en fena sticker ut, kanske en braxen. Bra bredd på gäddan men kanske för kort för att väga över 10 kilo eller så inte?

Gäddan visade sig väga 9770 gram. Riktigt vacker fisk som blir startskottet på en lyckad fiskedag.

Vi nöter vidare ett bra tag innan Lukas säger att han fick hugg mitt i ett spinnstopp. Första sekunderna ser det inte så märkvärdigt ut men när jag ser virveln när den närmar sig ytan inser jag att fasen nu har han en bra fisk på gång. Lukas tycker att den är sjukt stark och visst den gör några rusningar, bland annat en under båten och runt båten. Håvningen går bra och väl i håven inser jag att detta är ju en riktigt stor fisk. Grabben verkar ha bra tumme med de riktigt stora fiskarna!


Helt sjukt vilken start grabben har fått på sin fiskekarriär. I somras slog han till med en abborre på på 1560 gram och nu med denna gädda som visade sig väga 12270 gram fördelat på 122 centimeter. Denna fisk betyder förhoppningsvis mycket för Lukas framtida fiskeintresse och att han triggas än mera av specimenfiske. Han har redan börjat prata om att göra en satsning på ta nån storharr nästa år.

Men jag är nog själv minst lika nöjd och stolt som Lukas över denna fisk. Att få uppleva ett av mina bästa fiskepass tillsammans med honom och kröna det med denna praktfisk. Och att det var just Lukas som fick den! Ja det är nästan för bra för att vara sant. Ett av mina största fiskeögonblick...


Dagen springer vidare och vi får nån mindre gädda då och då. Lukas tappar en 4-5 kilos och några mindre följare vänder vid betena. Men fram emot eftermiddagen så får jag på nått bättre . En riktigt grovryggad sak som vi tror skall väga mer än den gör. Men den ser rätt tom ut i buken och längden (113 cm) är inte så märkvärdig. Vågen stannar på 10110 gram vilket duger gott.


Lyckat avslut på dagen då denna gädda på 10110 gram - 113 centimeter smäller på.


Det kändes verkligen som att de största gäddorna var på jakt idag. Svårigheten var bara att hitta dom. Men när man ser att det är hett så tar man tiden att söka gäddorna lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar