lördag 17 oktober 2020

Ytterligare ett galet spinnpass!

Drog ut tidigt på morgonen i hopp om att få mig nån finare gädda. Enligt rapporter från de som fiskat dom senaste dagarna så har gäddorna varit riktigt på stöten, även de större. Även idag ”fuskade jag” och fiskade från båt. Hade speciellt ett ställe som jag velat testa från båt denna tid. Första ankringen ger ingenting. Strular sedan då jag tappar i en av mina årtullar i sjön. Fasen!

Drar vidare bara ca 50 meter och då händer det grejor. Första kastet så kastar sig en gädda över betet bara några meter från båten. Hinner knappt se vars den kommer ifrån. Sedan hoppar hela fisken upp över vattenytan i ett luftsprång. Mäktigt! Väger den snabbt i håven till 7450 gram. Följande tre kast lyckas jag kroka tre gäddor till, plötsligt är fisket glödhett. Vad händer! Nu var det inga storgäddor direkt men dom visade sig komma senare.

Typ tre kast efter får jag åter ett brutalt hugg vid ytan då jag drar upp betet efter ett spinnstopp. Jag ser att denna är ännu större, ser ut som en potentiell 10+ men visar sig istället att vara en hög nia. Irriterar mig lite över alla höga nior jag fått i år. Visst det är stora fiskar de med men det är något speciellt då vågen visar tvåsiffrigt. Men å andra sidan så är själva upplevelsen densamma. Det jag fiskar efter är ju fiskar som sticker ut, fiskar som man vet redan innan man håvar dom att de väger tvåsiffrigt. 

Extra långa spinnstopp följt av rätt snabb hemtagning var dagens taktik för att väcka dom stora donnorna. 9860 gram - 110 centimeter. Betet var än en gång Rapalas Peto hybridbete.

Men gud verkar ha bönhört mina önskningar för snart så krokar jag fast nått ännu större. I ett lika brutalt hugg lyckas gäddan snurra in sig med linan flera varv runt kroppen. Blir en märklig drillning då jag får bogsera in den. Lite som att dra in en stock man fastnat i. Riktigt fin fisk, ser rätt lång ut, grovheten duger och den har även lite buk på det. Förmodligen en fisk som platsar på årslistan min och säkert på några av mina andra listor med.

Dagens fisk! Stabil höstgädda som vägde in på 11620 gram fördelat över 118 centimeter. 

Efter denna heta huggperiod glesnar det av. Gäddorna tycks stå väldigt koncentrerade och i utkanten av området är det mest snipor. Blir en till 7:a och ett par 4-5 kilos innan jag avslutar dagen. Om jag summerar detta fiskepass så blir det nog mitt häftigaste spinnfiskepass. Gäddorna var som galna, vilka hugg! Räknade till 15 gäddor vilket också får anses som ett bra resultat. Hälften av dessa vägde över 5 kilo och så de fyra vägda fiskarna från 7,2 kilo och uppåt.

Alltid en härlig känsla när man ser en storgädda piggt simma i väg. Förhoppningsvis kommer vi mötas igen en vacker dag...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar