måndag 19 september 2022

Gäddbibeln - Ny bok om gäddan skriven av Tobias Fränstam

Nu är det dags för en av våra svenska fiskeprofiler att ge ut sin “gäddfiskebok” som går under namnet Gäddbibeln. Tobias Fränstam är för många fiskare ett välkänt namn som syns flitigt ute på sociala medier och diverse Youtube produktioner. Förutom sin passion för gäddfiske så är Tobias utbildad fiskeribiolog och har arbetat med många olika fiskevårdsprojekt och annat som rör gäddan som art. Man kan utan att överdriva påstå att Tobias kan väldigt mycket om gäddan både som art och hur man fiskare efter den. Därför har jag rätt höga förväntningar inför boksläppet. Gäddbibeln är en omfattande bok på ca 300 sidor och den kommer ut till försäljning snart, nämligen den 3 oktober. Perfekt läsning under hösten och vintern kan jag tycka...


En annan bok som jag länge tänkt tipsa om är Gäddfeber som är skriven av Jens Bursell. Jens är en väldigt skicklig sportfiskare/ fiskeskribent och författare från Danmark. För knappt tre år sedan kom han ut med denna bok . Det är en väldigt omfattande verk på hela 376 sidor om gäddan som art och hur man på olika sätt kan fiska efter den. Jens delar frikostigt med sig av sin erfarenhet och ger tips. Ett exempel är när han går igenom hur han fiskar och bygger sina releasetackel. Detta är en bok som jag verkligen vill rekommendera alla gäddfiskare att läsa. Jag är säker på att alla kommer lära sig något vare sig man är nybörjare eller proffs.

Jag har fler gäddfiskeböcker i min samling och det är framför allt två stycken jag kan rekommendera och det är Leif Engströms Gäddfiskarens Specialknep samt den numera bortgångne Olle W Nilssons bok Gäddan och gäddfisket. Klicka på länkarna så finner man en mer utförlig bokrecension som jag tidigare skrivit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar