måndag 12 november 2012

Boktipset – Gäddan och gäddfisket av Olle W Nilsson

Det var ett tag sedan jag tipsade om någon bra bok men nu är det dags igen. Först ut blir boken Gäddan och gäddfisket som är skriven av Olle W Nilsson och kom ut 1993.

Så här beskrivs boken då den kom ut: Gäddan och gäddfisket är en sakkunnig handledning i konsten att fiska gädda. Boken inleds med en skildring av gäddans levnadsvanor, dess vandringar, lekbeteende och huggtider.

Det som gör boken intressant i mina ögon är definitivt inte avsnittet gällande fisket efter gäddan. I det avseendet kändes boken redan omodern då den kom ut 1993. Lägg då till ytterligare nästan 20 år av utveckling så förstår ni nog vad jag menar.

Däremot gillar jag alla de avsnitten i boken som handlar om gäddan som art. Där märker man tydligt att Olle vet vad han pratar om och att han är en riktig fiskexpert samt har en bakgrund som biolog.

De avsnitt i boken som jag speciellt rekommenderar är följande: Gäddans utbredning och släktingar, Födan och födovalet, gäddans vandringar, gäddans tillväxt och ålder, gäddans huggtider, gäddleken, gäddan och årsklasserna, gäddhuggets etologi samt gäddan den övermäktige predatorn

Till de sportfiskare som är intresserade av att lära sig mer om gäddan som art och hur den fungerar tror jag att detta är en bok som helt klart kan vara intressant. Däremot till de som är ute efter en handbok i sportfiskets ädla konst på just gädda tycker jag att man skall leta vidare…

Olle W Nilsson hann under livet med att skriva fler riktigt bra böcker. Några av hans böcker finns i min bokhylla och med tiden kommer säkerligen fler av hans böcker dyka upp här på bloggen.

Här ser vi en ung Olle W Nilsson men en grov gädda som han fångat.

Hösten 1999 avled Olle efter en lång tids kamp mot sin cancer. Enligt min mening försvann därmed en av våra allra största “fiskexperter” som även producerat egna böcker. På nätet finns denna blogg som hans son skrivit. Den är lite av en hyllningsblogg där man även finner ett register på alla de böcker Olle skrivit själv eller tillsammans med andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar