söndag 30 oktober 2022

En krok i fingret avslutade säsongen - Istället minns vi tillbaka till ett rätt häftigt fiskepass!

Jag skall inte klaga. Gäddfisket har gått bra för mig under denna höst. Jag har haft bra flyt med det mesta och trots flera tröga fiskepass har jag några gånger stått där med en bra fisk i slutändan. Jag lyckades pricka in en bra period med två riktigt heta fiskpass i rad. Tyvärr jobbade jag mycket under denna period annars hade jag förmodligen legat i hårdare. Veckan efter hade jag tagit ut tio dagar semester men då kom höstens värsta regn. Det där med att pricka in semester med bra väder och bra förutsättningar är jag usel på att göra. Om man ändå hade ett jobb som man kunde styra över och kunna bestämma dag för dag när man vill jobba eller vara ledig.

Båtarna är nu vinterförvarande sedan några veckor tillbaka. Som vanligt gör jag lite tidigare bokslut än många andra gäddfiskare men jag känner mig ändå väldigt nöjd med vad jag uträttat denna höst. För ovanlighetens skull så hann jag med det jag ville. Dels så fick jag testat de ställen jag tänkt mig samt kom upp i över tio gäddfiskepass vilket var de två viktigaste pusselbitarna i min planering. Jag var ju på förhand lite osäker om fiskesuget skulle komma under hösten men det infann sig som tur var. Under tre veckor var jag helt påkopplad och tog mig ut så fort jag fick chansen. Sedan började jag känna en viss mättnad. En orsak var att kroppen blev riktigt kass en period. Ryggen, nacken och inte minst en ihållande huvudvärk gjorde sitt. Efter det var det svårt att ladda om. Kanske delvis för att jag kände mig rätt nöjd, sen kylan som drog ned fiskesuget ytterligare ett snäpp.

Här nedan kommer två rapporter, en mindre kul och en lite trevligare att minnas tillbaka till.

Sista passet blev det mest dramatiska. Inte för själva fisket som var lite så där. Men det hela slutade på akuten då jag fick en krok rakt in i högra pekfingret. När jag skulle kroka av en gädda i vattnet så sprattlade den till och åkte rakt upp ett par decimeter var av en av trekrokarna gick rakt in fingret. Maximalt otur då man gjort samma sak hundratals gånger. Man får nog skaffa sig en extra lång kroktång för att inte riskera uppleva detta igen.

Under ett par sekunder hängde en 5 kilosgädda i fingret. Nu fick jag igen lite för all skada man gjort på gäddorna genom åren. Kroken satt illa och jag förstod direkt att detta reder jag inte ut själv. Som tur var hade jag med mig en kompis i båten denna dag vilket gjorde det smidigare att ta sig i land och riva båten. Sedan var det bara att åka till närmaste Hälsocentral och få hjälp. Det tog sin tid att få ut kroken men fick ut den med hullingen före så slapp skära allt för mycket i fingret. Har fortfarande lite känningar i fingret, bara hoppas att det blir bra med tiden.

Nu till något trevligare, mitt kanske bästa enskilda pass. En sån där dag då de större gäddorna verkligen var på jakt. Just då kan smågäddorna mer eller mindre försvinna. De är som att de inte existerar längre. Huggen är ofta brutala och gäddorna står ofta högt i vattnet oavsett djup. De är på jakt och vill till varje pris käka upp sig innan vintern.

Som för det mesta sökte jag gäddorna från land och metoden var spinnfiske. Det tog ett tag innan jag fann dom men när jag väl gjorde det så fick jag uppleva ett grymt fiske. Däremot var gäddorna lite slöa (köldstela) men huggen var desto brutalare. Själva fighterna var inte så dramatiska, rätt tråkiga faktiskt.

Storleken på fiskarna var i mina mått mätt rätt imponerande. Minsta gäddan uppskattade jag till dryga sju kilo, sen ett par mellan 8-9 kilo. Toppfiskarna var inga snipor direkt utan två långa madammer på 119,5 centimeter. Vikterna var väl helt okej men hade kunnat vara bättre med tanke på längderna. Lite märkligt att gäddorna var så pass magra nu när vi kommit en bra bit in på hösten.

Men det märkligaste var inte att de var magra utan de var upptäckten jag gjorde när jag kom hem och studerade bilderna på gäddorna. Mina aningar besannades...

Två bilder, samma fisk! Rätt sjukt att samma gädda hugger två gånger inom loppet av en timme och 21 minuter! Fisken vägde 10820 gram och måttades till 119,5 cm. spinnfiskad med wobbler bägge gångerna.

Vet att jag några gånger fått återfångster av samma gädda under ett fiskepass. Det har hänt vid ett par tillfällen då jag ismetat och då har det varit fiskar på runt 7-8 kilo. Även en trollinggädda som vägde strax under nio kilo som Krister först plockade i början av dagen och som jag återfångade senare under kvällen. Men detta var helt klart några strån värre...