fredag 3 februari 2023

Februari - Sämsta fiskemånaden för mig

Februari skulle jag nog ranka som den sämsta månaden för mig när det gäller fisket. Anledningarna är flera, det är fortfarande rätt korta dagar, snön ligger djup och temperaturen ligger oftast på åtskilliga minusgrader. Därav är det kanske inte så konstigt att februari är den månaden jag fiskat minst genom åren. Totalt har jag 30 fiskedagar registrerade sedan 1990. Mitt minne tycks svikta en aning då jag var helt säker på att jag fiskade mer på vintern när man var yngre. Men när jag kollade facit, dv.s fiskedagböckerna så visade det sig att så inte var fallet. I alla fall inte i februari.

Det år jag fiskade mest i februari var faktiskt 2014. Då blev det 6 dagar ute på isen. Framför allt var det under en vecka som jag lade det mesta av krutet. Då blev det tre kvällar på raken när jag pimplade lake ute på ett stengrund i en sjö som jag visste hyste fina lakar. Minns att jag fick bäst första kvällen för att det sedan blev sämre för varje pass. Största laken som jag tog under den veckan vägde 3110 gram och det är faktiskt min hittills största lake på pimpel. När det gäller laken så leker den ofta senare i sjöar än i åar, älvar och havsvikar. Ofta är februari en utmärkt månad om man vill pimpla efter den när den samlas för att leka.

Laken är en av mina favoritfiskar. En fulsnygg mystisk varelse som inte liknar något annat som simmar i våra vatten. Dessutom kommer jag inte alltid underfund på varför den vissa år finns på en plats i stort antal för att året efter vara näst intill försvunnen. Det är inte svårt att fiska lake men det är en klurig fisk att få grepp om, framför allt när det gäller att hitta var dom stora individerna håller till. 
 
I år är det tveksamt om det blir något fiske den här månaden. Skulle jag mot förmodan ta mig ut på något fiskepass så blir det en bonus. Egentligen är det vädret som styr mest men även tillgången på snö. Skulle det bli en period med mildväder då det dessutom är hårt och fint att färdas på isarna så kanske man har svårt att inte ta chansen. Men detta sker ytterst sällan. Egentligen är det bara ett år som jag kommer på då den chansen dök upp och då tog jag den vilket resulterade i ett nytt månadsrekord samt första gäddan över 10 kilo fångad i februari.

Annars ser jag februari som en månad då man börjar känna av förändringens vindar. Dagarna blir längre och solen lyser allt starkare. Hade man nu bott i Skåne hade våren redan börjat göra sig påmind. Sverige är fantastiskt på detta vis. Vi kan ha flera årstider samtidigt i landet. I norra delarna av landet finns dessutom en tid jag älskar lite mer än andra en slags “hybridtid” mellan vinter och vår som vi kallar för vårvintern. Men den är en bit bort.

Bara för att jag inte har några fiskeplaner har jag inte lagt mina tankar kring fisket på is. Sakta men säkert har det börjat klarna lite hur jag vill och tänker lägga upp mitt fiske under året. Det har även blivit några inköp på sistone. Jag har varit till Fritid och Vildmark i Piteå. Det blev inte bara en utan två nya isborrar som fick följa med hem. Dels deras egna Could Mountain Icebreaker 130 mm som passar perfekt till pimpelfisket. Sedan en isborr som jag en tid nu gått och sucktat efter, en Strikemaster 40V 200 mm. Egentligen försöker jag undvika att göra reklam på denna sida. Mest för att jag avskyr den kulturen som nu ofta råder inom sociala media där allt handlar om lyfta fram olika märken eller butiker. Själv är jag inte sponsrad på nått sätt och trivs väldigt bra med det. Att få vara sin “egen” gör det klart roligare att skriva och jag tror även läsarna uppskattar det. För jag kan skriva precis vad jag vill, tänker och tycker om saker och ting. På detta sätt blir det både trovärdigare och intressantare för läsarna. När det gäller inköp av fiskeutrustning anser jag att man skall stötta sina lokala butiker så långt som det bara är möjligt. En fysiskt butik med kunnig och trevlig personal där man kan klämma och känna på saker och surra fiske är något helt annat än att hela tiden beställa grejor från nätet. Ni som bor i en stad med en fiskebutik skall vara rädda om den och visa uppskattning. Ibland tror jag man blir lite hemmablind och saknaden kommer först när butiken försvinner.

Avslutningsvis till något helt annat. Nämligen Sportfiskepoddar. Jag har lyssnat på flera olika fiskepoddar under vintern vilket jag kommer skriva mer om i ett längre inlägg som snart dyker upp här på sidan. Tills dess så önskar jag alla en god fortsättning på året samt en trevlig februari. På återseende...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar