söndag 22 oktober 2023

Höstfisket 2023 (Del 2/2) - Skit hösten fortsätter men glöms snabbt när en 14 kilos gädda kommer upp...

Är det någon månad man verkligen vill ha mildare och stabilare väder så är det just oktober. Speciellt när vattentemperaturerna nu kändes optimala. Men vädergudarna ville annorlunda ännu en gång och redan första veckan i månaden så passerade två kallfronter och temperaturerna rasade rejält. Dessutom varnade man för snö till veckan efter. Normalt hade jag städat undan fiskegrejorna. Men någonstans inom mig gnager en tanke att jag måste ge mig ut i kylan och göra minst ett försök till. Jag gör en planering och ger mig ut innan det utlovade snöovädret förväntas anlända. Det jag kommer fram till är att jag kommer att gå på storlek före mängd. Chansen att fånga en riktigt stor gädda är det som lockar klart mest. Det är just det som kan vända en skit höst till något riktigt bra. Misslyckas jag så har jag i alla fall försökt. Målet för hösten var ju minst en gädda över 10 kilo, sedan är ju mitt ständiga mål varje år en gädda över 12 kilo och det är ju inte heller fixat. Likaså riskerar min "streak" på minst en 10+ spinnfångad gädda varje år från land att förstöras. Så finns en hel del att kämpa för.

Jag beslutar att lämna båten och istället fiska från land. Inget lätt beslut då bägge har sina för och nackdelar. För mig är den största fördelen med landfiske att det är betydligt skonsammare för min kropp. Mindre slit med prylar och bängla med båt samtidigt som man håller sig varmare när man rör på sig och lättare hitta lä från vind. Jag känner mig även mig mer mobil utan båt och hinner med fler ställen att fiska på under en dag än om jag hade haft båt. Sedan så tycker jag att upplevelsen att ta en storgädda från land överträffar en båtfångad gädda. Nackdelarna är givetvis åtkomsten av ytor. Med båt kommer du ju åt överallt och så finns det ju tillgång till ekolod, GPs och annat som hjälper en på traven. Oddsen för ett bra fiske är givetvis mycket bättre med båt, det kan jag inte bortse från. Från land riskerar man att spilla mycket tid på att fiska i blindo. Men är ju saker som dessa jag gillar mycket med fisket. Att inte veta för mycket hur det ser ut under vattnet och då blir det viktigt att lägga hela pusslet rätt för att lyckas.

Nyckeln från land blir att veta när de stora gäddorna kan tänkas finnas åtkomliga på respektive ställe. Något som inte är lätt alla gånger. Årstid, vattenstånd, vattentemp, vindar och betesfiskens rörelser är det som jag lägger mest vikt på. Det blir mera ett analytiskt fiske än från båt då man förlitar sig mycket mer på elektroniken och söker fisken med att åka runt och titta på skärmen/ skärmarna. Vet att inte alla tycker som mig här men de är saker som just detta som jag gillar med fisket. Att alla får fiska som de vill. Och det finns ju som sagt olika vägar att nå fram till sina mål. Sedan kan man i perioder alltid byta väg och testa nytt. Det viktigaste är ju trots allt att man tycker det är kul.

Nu till fisket. Jag börjar fiska lite grundare där jag fått en del gäddor tidigare. Men här är det dött vilket jag faktiskt ser som ett bra tecken. För första gången denna höst kanske gäddorna nu ställt sig djupare och då brukar det av någon anledning även vara så att de stora gäddorna kan visa upp sig. Byter ställe. Här är det klart djupare. Jag beslutar mig att fiska av området systematiskt. Det blir som vanligt när det är kallt i vattnet rätt långsamt fiske med en del spinnstopp.

Efter fyra, fem kast utan känning så börjar jag tappa tron. Men då plötsligt känner jag ett försiktigt hugg. Det tar sedan stopp några sekunder och jag kommer till insikt att det eventuellt skulle kunna vara en lite bättre gädda. Samtidigt som jag försöker fälla upp håven så håller jag linan spänd vilket blir lättare sagt än gjort. Fisken kommer nämligen in för lätt och det blir lite trixande innan håven är i ordning. Jag känner mig lugn och förväntningarna är väl att en gädda på säg 6-8 kilo skall uppenbara sig. Istället ser jag något helt annat komma upp och vända i ytan innan den gör den enda lite längre rusningen. Fan den såg ju rätt stor ut. I alla fall hade den rätt bra längd. Gäddan kommer sedan oväntat snällt mot håven och det blir några nervösa sekunder innan den slutligen ligger i säkert förvar.

Nu ser jag tydligt att det är en rätt lång fisk men inte bara det. Ryggen är det värsta jag skådat på en gädda. Grov nått djävulsk. Däremot ser den inte speciellt fet ut. Man har ju sett en del storgäddor genom åren och denna gädda är definitivt en av dom största. I alla fall är det den mäktigaste av dom alla.

14060 gram och drygt 121 centimeter. 

Tänkt vad snabbt det kan vända när man jagar stora fiskar och råkas lyckas. Nu var hösten, ja hela året räddat. Detta var en fisk som jag verkligen inte såg komma. Förra årets fjorton kilos var på nått sätt mer väntat. Dels stället jag tog den på som jag bara väntade skulle leverera en rejäl gädda och även att fisket kändes så pass hett då. Det kanske mest sjuka i detta var ju att denna gädda vägde ynka tio gram mer än fjolårets vilket även innebar en nätt putsning av mitt rekord.

Känslan när man får se en sådan här ryggbredd på en gädda var rätt häftig...

Nu skall jag verkligen försöka sluta gnälla för en lång tid framöver. Visst något rätt måste jag ha gjort men det gäller ju även att ha turen på sin sida för vad är sannolikheten att ta två fjorton kilos två år på raken och dessutom från land? Gäller som sagt att vara ödmjuk och insupa känslan efter en sådan här fisk. Det kan dröja länge innan man får uppleva det igen, om man nu alls får det.

Tänkt vad en fisk kan göra. Nu ökade fiskesuget med typ 1000%. Tyvärr hade jag bara en chans till fiske innan snöovädret skulle anlända. Lite typiskt när man fått en bra fisk så fortsätter flytet. Fast nu det blev inga jättegäddor men ändå några fiskar från sju kilo och uppåt med en topp på 9480 gram och 111 centimeter. Roliga fiskar som bjöd på bra fighter men som till lika kändes som småfiskar i jämförelse med gårdagens best.

Hur blev det med snöovädret? Jodå visst kom det och inte bara ett utan två. Åter igen blev verkligheten värre än vad väderprognoserna visade. Efter snön kom så minusgraderna och vips var fiskesäsongen över. En riktig skit höst med usla fiskeförhållanden och få pass. Men hur var det nu, jag skulle ju sluta gnälla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar