fredag 6 oktober 2023

Oktober - Lite av ett himmel eller helvete för mig genom åren...

“När jag drar upp rullgardinen möts jag av en smärre chock. På marken ligger nämligen ett par decimeter tjockt lager av SNÖ. Eftersom jag inte hunnit byta till vinterdäck så är det bara att dra ner rullgardinen och krypa till sängs igen och i bästa fall drömma om storgäddorna. För något fiske idag lär det inte bli…

“ Natten har varit riktigt kall. Frost på backen och isade rutor men bilen är redo och båten står på kärran. När vi slutligen kommer fram så ser vi att isen har lagt sig över hela sjön. Inser att det är lönlöst att ens försöka fiska, trailar upp och byter vatten. Åker en bra bit innan vi är framme. Här är det förvisso isfritt men istället så står det tre bilar med trailers. FAN typiskt att alla gäddfiskare åker hit nu när det råder brist på isfria ytor…

“ Luften är nollgradig och det blåser en enveten nordvind. Egentligen vill jag ligga i sängen och njuta av en dags ledighet efter en arbetsvecka. Men vetskapen om att gäddfisket nu “borde” bara glödhett på just denna plats gör det omöjligt att bara kasta bort den chansen. Jag kastar och kastar, byter plats men inget händer. Fisket är piss och ens förväntningar ser inte alls ut att infrias. Tillslut är händerna så köldstela att jag tvingas ta på mig handskarna samtidigt som jag skakar lite i kroppen av allt regn, fukt och en kylslagen vind. Det är nu man frågar sig själv vad man håller på med. Är det verkligen värt att utsätta sig för allt detta bara för att ha chansen att fånga en storgädda…


Precis så här kan det se ut i oktober och det är nu man verkligen kan ställa sig frågan. Är det verkligen värt att utsätta sig för allt detta? Är man nog envis, målmedveten men framför allt fiskesugen så är svaret JA. Om inte så är svaret NEJ. Själv tillhör jag den kategorin att jag numera försöker undvika sådana här situationer men skulle fiskesuget vara nog stort och framför allt om man tror nog mycket på ett lyckat resultat så kan jag göra ett och annat undantag.

Men oktober kan också vara något helt annat än blåst, regn, kyla och snö. Klär man dessutom sig rätt och har med sig lite varm mat och dryck så brukar inte kylan vara det största hindret. Det skulle även kunna se ut på detta sätt.

“ Vi åker tillbaks några år i tiden. Fisket har varit väldigt hett nu under några dagar. Det är nu de stora gäddorna är igång. Jag har ett rätt nytt ställe som jag tror väldigt mycket på. Det är nu det skall leverera. Jo för sig har jag inte fått någon speciellt stor fisk här ännu men däremot har jag haft ett par rejäla följare som visat upp sig utan att hugga. Just vetskapen att dom finns i närheten gör det hela betydligt mer spännande.

Ett kast blir till två och ytterligare ett utan resultat. Byter riktning och kastar ett långt kast. Jag låter betet en Rapala Peto sedan sjunka några sekunder innan jag långsamt börjar veva hem det. Det tar bara någon sekund innan hugget kommer. Stor fisk, pulsen stiger och ett par minuter senare ligger fisken i håven. Ur käften kan jag se en bit från en stjärtfena sticka upp. Ett tecken på att dom äter nu. En rätt grovvuxen fisk som tynger vågen en bit över tio kilo.

Nytt kast och PANG! Vilket hugg. Den går sedan i sidled och den är svår att stoppa. Måste vara en bra fisk. Men sen tar det slut då den plötsligt släpper. Den där obehagliga tomhetskänslan infinner sig nu. Jag tar några minuters paus, laddar batterierna innan jag testar ett nytt kast. Att den skulle hugga igen känns ju inte speciellt troligt. Men vad händer. Jo jag hinner knappt börja veva hem betet förrän ett minst lika våldsamt hugg kommer. Hinner känna den några sekunder innan den går loss igen. Nu är jag rätt knäckt men kastar ut betet igen på vinst och förlust och ta mig tusan den hugger igen! Denna gång går allt bra och snart ligger den säkrad i håven. Vad är detta, helt galet ju och det är också en riktigt bra fisk. Klart större än den förra. Ett exempel på hur höstfisket efter storgädda kan vara när allt stämmer...


Faktum är att jag under oktober haft svårt att få riktigt feta och välmatade gäddor. Denna var dock ett undantag. 11960 gram - 112 centimeter och är min näst bästa höstgädda om man räknar efter fultonskalan. 0,85 hade denna i K-faktor men det rekordet slogs ju med råge under förra årets med en 111 centimeters fisk på 12620 gram och K-faktor 0,92.

Nu är vi redan en bit inne í oktober och då kan man fråga sig hur mitt gäddfiske kommer se ut resten av höstsäsongen? För mig har oktober genom åren varit lite av ett himmel eller helvete. Dock klart mest ett helvete för jag är verkligen ingen enveten senhöstfiskare. Saken är att jag under mina bästa höstar 2020 och 2022 lade ner fisket redan efter den första veckan i oktober. Alltså nu. Anledningen var främst att jag var så pass nöjd med resultatet och då brukar jag kunna släppa tankarna från fiske och ägna mig åt annat.

Men nu har det blivit en sån där höst då jag knappt fiskat nått alls. När jag väl planerade fiska mycket under en vecka och dessutom tagit ledigt några extra dagar för ändamålet så regnar det 100 mm på några dagar! Före regnet var det istället för varmt och höga vattentemperaturer för att det skulle kännas hett. Nu är det rätt så kallt väder och ser ut att bli så framåt. Sedan finns stor risk för ett nytt rejält regn under nästa vecka. Vädergudarna är då verkligen inte med oss gäddfiskare denna höst.

Minns vad jag skrev i Septembers krönika, att blir det högvatten, brunvatten, regn och kyla så lär det bli en skit höst för mig. Precis så verkar det bli också. Nu finns det förvisso lite tid kvar om än knapp att jobba på. Frågan är bara om jag orkar ta mig ut. Hade jag redan haft en bra gädda i höst så hade jag nog säkert stannat hemma. Men nu känner jag mig inte nöjd och då kanske man gör ett eller ett par försök innan isarna lägger sig. Jag har i alla fall inte packat undan grejorna ännu som jag kan göra ibland. För är man ute efter sin drömfisk så är det nu man helt klart skall lägga sitt krut. Med denna vetskap i bagaget laddar jag därmed mina vapen och förhoppningsvis ger mig ut på jakt, storgäddsjakt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar