torsdag 2 november 2023

November - En väldigt oförutsägbar månad här uppe i norr.

November är en månad jag gärna hade trollat bort och ersatt med någon annan månad. Valet hade då stått mellan april, juni, september eller varför inte en mild oktober. Men nu är det ju inte så lätt att flytta på månaderna bara så där så istället får man bara acceptera faktum att vi nu går in i fyra månaders mörker med kyla och snö.

Nu behöver ju inte november alltid betyda snö och kyla, ofta är den lite mitt emellan här uppe i norr. En vecka kan det vara -15 grader för att veckan efter vara +8 grader. Men det är ändå ofta nu isarna börjar lägga sig och snön fastna på marken.

Statistiken säger att jag har 55 registrerade fiskedagar denna månad. 2003 var det år med flest dagar, åtta stycken. Just 2003 var ett speciellt år för mig. Det var då jag började ismeta och tog körkort. På den tiden fanns det inte många vettiga spön för ändamålet. Jag har för mig att jag beställde 6 stycken ABU Commodore spön men de var slutsålda så jag fick istället korta båtspön ämnade för havsfiske. Riktiga järnspett som inte alls var optimalt. Just de styva spöna och min brist på rutin gjorde att jag bommade massvis med fiskar. Jag tog i för mycket när jag satte in mothugget och slet helt enkelt ut mörten ur käften på gäddorna.

Trots detta så fattade jag tycket för ismetet och det blev sedan ett återkommande inslag i mitt fiskande. Ismetet svarade sedan för flera uppgraderade gäddrekord och det var uppenbart att detta var en effektiv metod gällande stor gädda. Det senaste rekordet från isen kom 2018. Nu har det blivit ett par gäddor större än så de senaste åren då i öppet vatten. Kanske börjar det vara dags nu för ett nytt rekord från isen? Nja inte så troligt men får jag drömma lite så kommer det snart i form av en 15 kilos gädda.


Novembergädda från 2018 som då även innebar nytt PB. En minnesvärd dag då jag fiskade tillsammans med Markus Teilus. Storgäddan kom i slutet utav fiskepasset när det hade börjat skymma lite smått. Ett av flertalet trevliga fiskeminnen från de åren då jag och Markus ofta fiskade tillsammans.

I teorin är november en perfekt månad för just ismete. Isarna är tunna och snön har förhoppningsvis inte hunnit lägga sig i någon större mängd. Men tunna isar och massa snö är ofta en förbannelse här uppe i norr. Även kylan kan sätta käppar i hjulet. Jag är ju väldigt noga med att inte fiska riktat efter stora fiskar vid mer än några få minusgrader, speciellt när jag fiskar själv. Så fastän man skulle vara redo och taggad nu så är det ändå sällan man får så många tillfällen att fiska.

Sett till de fiskepass jag lagt har jag haft lite svårt att lyckas fullt ut med fisket denna tid. Men å andra sidan har jag inte så värst många fiskepass, speciellt inte de senaste åren. Skulle jag med den rutin och kunskap jag har idag lägga mer tid nu så är jag rätt säker på att det skulle ge ett bättre resultat.

Men november kan även vara mild och isfri. I fjol tex. så lade sig isen under oktober för att senare försvinna. Jag fick då en ide att försöka få mig min första spinngädda i november. Målet lyckades med en gädda på runt sju kilo. Så med andra ord är detta en oförutsägbar månad och det blir således omöjligt att göra någon slags planering. Istället får man ta tillfället i akt att fiska när väl chansen dyker upp. Något som jag tyvärr är rätt dålig på att göra. Men kanske kan jag överraska mig själv med minst ett par fiskepass i alla fall...


1 kommentar:

  1. Ett lysande exempel! Ditt inlägg är både insiktsfullt och vältaligt presenterat. Uppskattar att du delar med dig av ditt värdefulla perspektiv.

    SvaraRadera