lördag 20 januari 2024

Bloggen fyller 15 år! - (Del 1) Hur är det ens möjligt?

Femton år är en ansenlig tid. Det blir nästan en tredjedel av mitt liv. Under dessa år har jag sett många liknande sidor komma och gå. Nu mera finns det väldigt få fiskerelaterade sidor som drivs av privatpersoner kvar. Man kan lugnt konstatera att själva blogg-eran är över för länge sedan. Ändå sitter jag kvar här fortfarande. Förstår de som undrar varför i all världen fortsätter jag med detta? Tiden jag lagt ner är ju enorm och inte en krona har jag tjänat på det hela. Tänkte försöka reda ut varför det blivit så men inser att här finns det mer än ett svar som leder till nya frågor. Men jag gör i alla fall ett försök.

Jag börjar med att konstatera att detta har jag aldrig gjort i syfte av att tjäna pengar, göra reklam, bli sponsrad eller något annat som gynnar mig ekonomiskt. Allt utgår från Sportfisket och vad man kan få ut av denna hobby som jag brunnit för så mycket ändå sedan barnsben. Att dela med mig av något man verkligen gillar räcker långt för mig. Tror just denna inställning är grunden för att jag hållit på så pass länge.
För mig innefattar en sådan här typ av bild väldigt mycket. Man kan liksom känna av stämningen, förväntningarna, lukterna och spänningen i luften. I min värld är detta grunden i ens fiskeintresse. En grund jag har försökt förmedla vidare här på sidan under åren.
 
Ni som följer denna sida har nog märkt att den inte följer trenden på något sätt. Detta skall vara mer av en “tänkande sida” (om en sida nu kan tänka?) med lite längre texter som gärna går in på djupet inom olika ämnen/ områden. Idag vill många ha informationen på direkten med snabba, korta svar och då passar nog inte denna sida speciellt bra. Alltså inga häftiga videoklipp, fiskefilmer eller massa bilder på diverse fiskeprylar. Man kan nog likna denna sida vid en dinosaurie som inte hängt med i tiden. Men jag försöker ändå tänka på vad som skulle göra sidan bättre.

Om jag kan liknas vid en dinosaurie låter jag vara osagt. Men helt klart går jag min egen väg när det kommer till fisket och då speciellt predatorfisket och gäddfisket som präglar denna sida. När jag ändå dokumenterar allt mitt fiske så blir det också enkelt och naturligt att skriva om det. Man kan säga att jag delar med mig lite av det jag får fram från min statistik. Jag inser att det finns en hel del unikt material som jag sitter inne med och då känns det på nått sätt än mer viktigt att dela med mig. För någonstans inbillar jag mig att det finns en del som uppskattar det jag skriver om. Hade jag inte känt att jag hade något värdefullt och eget att tillföra så hade jag med all säkerhet slutat skriva för länge sedan.

Åren går och då och då brukar jag minnas tillbaka till ungdomens år. För mig har detta varit en rätt viktig del för att inte tappa fotfästet och glömma bort vad sportfisket egentligen går ut på. 
 
Men en väldigt stor del i att jag fortsätter skriva är all den positiva respons jag fått genom åren. Hade jag inte fått den hade jag nog inte hållit på ännu. Att få läsa och höra om hur jag hjälpt, inspirerat människor framåt i sitt fiske värmer rejält i ens hjärta. Jag har även hittat några vänner här igenom. Det har också blivit åtskilliga mejlkontakter där jag svarat på frågor, gett tips men även bollat idéer, och utbytt kunskaper och erfarenheter. Allt detta ser jag som värdefullt.

Jag minns speciellt ett mail jag fick för några år sedan. Det var en yngre kille i tjugoårs åldern som skrev att han hade lärt sig mera om predatorfisket här än han gjort av alla hundratals fisketidningar han läst. Han liknade sidan med en guldgruva fullt med fakta och statistik samt mycket tips om hur man kan tänka, planera och sätta upp mål kring sitt fiske. Många mail har jag fått under dessa år men just detta berörde mig lite extra. Varför det gjorde så starkt intryck på mig har jag funderat på och kom fram till att det i grunden handlar om mig själv. Jag minns när jag var yngre och jagade kunskap. På den tiden var det fisketidningar och böcker som gällde och förebilderna var namn som Arne Broman, Peter Grahn och Jörgen Larsson. Mycket av det jag läste och lärde mig av dom har med all säkerhet format mig till den fiskare jag är idag. Att jag då flertalet år senare kan vara med och inspirera och hjälpa andra yngre fiskare framåt och vara en slags förebild, ja det betyder väldigt mycket.

Att få ha en alldeles egen sida där man kan uttrycka sig och skriva om vad man själv vill utan att vara styrd av diverse regler eller andra personer är för mig en slags lyx som ger mig en stor frihet. Ibland vill jag skriva om viktiga och känsliga saker inom sportfisket. Även om jag är medveten att det är en väldigt liten del av alla sportfiskare som hänger på min sida så kanske jag kan nå ut till någon. Att kunna göra en skillnad fastän den är minimal är ju bättre än inget alls tänker jag. Jag tycker att mycket i samhället idag är så polariserat. Man ser saker i svart eller vitt. Att tänka brett och se saker ur flera perspektiv är något jag ofta vill få fram i mina texter. Kanske just därför jag klarat mig förvånansvärt bra från näthat eller elaka kommentarer. Men nog har jag säkert trampat en del på tårna genom åren men det får jag ta.

Jag har allt som oftast trivts bäst med att vara mer bakgrunden än att vara i centrum. Att synas och ta plats har aldrig varit intressant för mig men jag kan göra det om det skulle behövas. Kanske därför jag trivs så bra med att just skriva. När jag var yngre hade jag vissa drömmar om att både skriva böcker och artiklar till fisketidningar. Med tanke på hur bokbranschen ser ut idag och hur få fiskeböcker det kommer ut nu så inser jag att det inte är den enklaste saken. Men någonstans känner jag att det hade varit kul att någon gång få ge ut en egen bok.

Fisketidningar var ju min guldgruva och inspirationskälla när jag var ung. Det var ju liksom det enda som fanns och de som skrev där var ofta de allra mest hängivna och duktigaste skribenterna. Fisketidningar idag känns inte alls som förr i tiden vilket inte heller är konstigt med tanke på internets ankomst och utveckling. Allt på gott och ont, nu finns det istället en mängd information ute på annat håll som man får försöka nosa upp.

Lite märkligt men kanske tillika fullt logiskt fick jag en hel del erbjudande om allt ifrån sponsor samarbeten, bloggande, medverkande i radio och tv samt skrivande i fiskepress under bloggens första två, tre år medans det numera är näst intill dött på den fronten. Det märkliga är att idag skulle jag ju ha betydligt mer att tillföra i form av kunskaper, rutin och den statistik jag fått fram från mitt fiske. Förr var jag mer “bara” en vanlig rätt orutinerad bloggande fiskare i mängden. Det logiska är att tidigare när det var väldigt inne med bloggandet så hade man ögonen på sig på ett helt annat sätt och min sida låg högt i läsarstatistiken. Speglar nutiden rätt bra att “popularitet, trender går före kvalitet och kunskap”.

September 2009 under Fiskelycka i Norrs första år tog jag min första gädda över 9 kilo. På den tiden var jag en tämligen orutinerad storgäddfiskare fastän jag fiskat gädda sedan barnsben.
Kanske var det just denna fisk som väckte mitt intresse att börja rikta mitt fiske efter stora gäddor.

Femton år senare med åtskilliga storgäddor på mitt samvete så kan jag konstatera att jag blev bokstavligen biten av detta fiske. Men det var först  från 2016 och framåt som jag egentligen började prioritera gäddfisket framför allt annat. Fastän jag fiskar efter en mängd olika arter så känns gäddan idag som nummer ett. En känsla som växt fram under dessa femton år vilket även avspeglar sig här på sidan. Ingen annan art har jag skrivit om så mycket här som just gäddan. 
 
En sak är dock säkert, jag kommer inte sluta fiska och sportfisket kommer vara en del av mitt liv så länge jag lever. Skrivandet lär fortsätta här en tid till om jag får gissa. Om jag någon gång dyker upp i andra sammanhang än bara här på bloggen låter jag vara osagt. Stänger inga dörrar fast då skall det också kännas helt rätt. Finns väl någon boll som ligger i luften men vi får se var den landar. Nu jobbar vi vidare fem år till så blir det tjugoårsjubileum lagom till 2029...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar