lördag 6 januari 2024

Januari - Tankar inför 2024, Fiskelycka i norr fyller femton år!

Fiskelycka i Norr fyller femton år!
Ja då var det dags att vända blad, lämna det år som varit och kasta sig in i ett nytt. Åren går och bloggen består. Ja det känns lite så när man nu inser att Fiskelycka i Norr firar 15 år. Man kan ju lätt fråga sig hur detta ens är möjligt? Svaret på den frågan blev allt för långt så det återkommer jag till i ett alldeles eget inlägg. Det och ytterligare några inlägg som handlar om mina femton är med bloggen kommer dyka upp här under året.

Jag har en ambition att göra lite förbättringar med sidan. Nyligen har jag uppdaterat Artikel m.m. som finns på sidobaren längst upp på sidan. Nu har jag listat alla mina artiklar i den ordning de är skrivna samt lagt till lite fakta om varje. Planen är att leta upp fler artiklar som jag anser är intressanta som jag kommer länka till. Skall även fixa till sidobaren Länkar med bl.a. en kategori för YouTube. Finns ju en hel del intressant att kika på där. Funderar även att få in mer fakta kring olika fiskarter samt en del annat. Nu lämnar vi snacket kring min sida och funderar istället kring året som ligger framför oss.

Tankar inför året
2024 står inför dörren och fiskesuget känns på många sätt minst lika stort som tidigare. Ändå vet jag att det knappast kommer bli så mycket mer fiske än hur det sett ut tidigare år. Lite märkligt att fiskdagarna legat rätt konstant senaste åren (45-50 per år). Ofta har jag önskat och trott inför varje år att nu skall det fiskas mera men i slutändan står jag där lite smått besviken då jag inser att det inte riktigt blev så. Därför skriver jag inget mer om detta nu. Det får bli som det blir helt enkelt…

Förra året var ett stor misslyckande på många sätt och vis. Kanske är det just därför jag känner mig extra motiverad nu. Visst jag plockade en riktig mega gädda i mina mått mätt och fick uppleva några trevliga fisketurer både själv och tillsammans med mina fiskepolare. Men året blev konstigt då de respektive säsongerna av varje art blev onormala på flera sätt och vis. Känslan blev ofta att när man planerade att fiska som mest då var förutsättningarna som allra sämst.

Först var det kyla, mycket snö och en vår som aldrig ville övergå till sommar. Sen kom värsta vårfloden följt av värmebölja ett tag. Sen kom regn, flöjt av ännu mer regn. Sen när man väntade på hösten kom plötsligt sommaren tillbaka. När väl hösten anlände kom det ett par extrema regn följt av syndaflod. Därefter minusgrader och snö, plötsligt var vintern här och då hade hösten precis börjat. Märkligt konstigt väderår minst sagt .

Som fiskare i norra Sverige ser man mest vintern som en slags transportsträcka. Men visst är det vackert med vinter också fastän man gärna hade förkortat den med ett par månader. Nu har det i alla fall vänt och ljuset har börjat komma tillbaka. Här om dagen såg jag solens strålar orka upp över horisonten. Ett bevis att vi går mot ljusare tider nu...
 
Nu hoppas vi på ett mer normalt år utan otrevliga överraskningar gällande vädret. Men vädret är ju inget man rår på så bara att göra det bästa av situationen. Eftersom jag missade mycket förra året hoppas jag kunna ta igen en del i år.

Planer inför året
Vad vill jag då åstadkomma detta år? När man har mycket idéer och planer så inser man att tiden inte kommer att räcka till. Därför brukar jag medvetet ha en mängd olika tänkbara planer och så får man sedan välja vad man skall satsa på när tiden är inne. Så här ser min grovplanering ut för året.

GÄDDA
Mars, April Ismete,
Juni, September, Oktober Spinnfiske, ev. Vertikalfiske, Mete, Flötestrolling, Trolling

ABBORRE

Mars, april Ismete, Pimpel
Juni, Juli, Augusti, Sept. Spinnfiske, ev. Mete, trolling, vertikal

LAKE
Mars, April Ismete, ev. Pimpel

GÖS
Juli, Augusti Vertikalfiske, ev. Trolling

LAX
Juni, Augusti Spinnfiske

ID-BRAXEN-MÖRT

Juli, Augusti Mete, spinnfiske

HARR

Juni, September Spinnfiske, ev. Flugfiske

HAVSÖRING
Juni, Augusti, September Spinnfiske

Denna planering är ju bara en generell grovplanering, sedan har jag en mer detaljerad planering gällande varje art. Där delar jag upp säsongerna periodvis alternativt månadsvis och skriver in de vatten som jag tror passar in rätt tid på året. Även vilka metoder, tekniker, beten m.m. som jag vill testa i mina vatten. Oftast gör jag dessa planeringar vintertid då jag även kikar på kartor, funderar och smider planer. Allt detta skriver jag sedan ner vilket har lett till att jag idag har fler planer och idéer än jag kommer hinna med under resterande delen av mitt liv.

Idag vill jag varva de projekt jag redan är inne i eller just påbörjat. Känner jag mig klar så lägger jag det åt sidan eller pausar det ett tag. Sedan vill jag oftast ha något nytt “mission” varje år att jobba med. Målet idag är mest att lära mig mera och bli en bättre fiskare helt enkelt.

Tidigare var det kanske mer resultatet man var ute efter. Nu blir resultatet mer frukten av det arbete man själv lägger ner. Jag vill ju göra hela resan själv eller med hjälp av någon kompis. Helst vill jag veta så lite som möjligt om min fiskevatten. Det mest spännande är att tro men inte riktigt veta. Att få testa sina teorier i praktiken och samtidigt få lära sig av sina egna misstag eller fullträffar. Med den synen så är jag medveten att det ofta tar lite längre tid att nå ett önskat resultat. Mitt sätt att fiska är således inte det effektivaste. Men i gengäld så tror jag att jag lär mig mera samt att jag lättare håller uppe intresset och glöden.

Inget ont om många storfiskejägare som åker runt land och rike till många gånger kända platser där man redan vet att det simmar rekordfiskar. Flera av dessa fiskare är enormt duktiga och målmedvetna. Men detta fiskesätt är inget som passar mig utan man kan nog se mig som raka motpolen till detta. Tänkt att fast än vi delar samma intresse och hängivenhet att jaga de stora fiskarna så är vi ändå så pass olika men ändå lika.

Månadskrönikan blir kvar ännu ett år
Som ni ser har jag valt att ha kvar Månadskrönikan även detta år. Tanken är att jag oftast kommer publicera den under senare delen av varje månad. Nu kommer jag även skriva lite om hur mitt fiske har gått under månaden. I övrigt kommer den vara uppbyggd på ungefär samma sätt som tidigare.

Kallaste vintern sedan 1999
Några fiskerapporter lär det inte bli på ett tag. Förmodligen drar man igång med fisket igen någon gång under mars månad. Just nu är det drygt halvmetern snö på isarna samt en del vatten under snön. Termometern visade för några dagar sedan -38,9 grader vilket är rejält kallt men det finns ställen som haft under -48 grader! Ja detta är extremt kallt, inte sedan 1999 har det varit så pass kallt i Sverige. Men köldrekordet från 1966 -52,6 grader i Vuoggatjålme tycks klara sig.

Årets köp kanske! Perfekt till ismetet och dagar då det blåser lite kallt. Säljs av Dollarstore och kostar ca 250 kr. 

Nu hoppas vi att vädergudarna slutar att jävlas med oss och så vänder vi bladet och hälsar det nya året 2024 välkommen!

På återseende...


3 kommentarer:

  1. Gott nytt år! Hoppas på trevliga fisketurer tillsammans även i år. Det där "tältet" kan du ju även sitta i i båten under regniga höstdagar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Ja vi får försöka bända upp nått as i år. Köpt tältet här om dagen. 230 kr. Javisst kan vara bra vid regn också liksom för att slippa mygg/knott. användbart både i båt och när man metar från land och så isfisket.

      Radera
  2. Testar med ny telefon

    SvaraRadera