fredag 29 december 2023

Yttre förutsättningar (Del 2) - Månfasernas betydelse för fisket

2. ISMETE I TEORIN OCH PRAKTIKEN

Månens påverkan/ betydelse för fisket
Det är väldigt många gäddfiskare som hävdar att månens position kan påverka fiskeresultatet. Jag kan tycka att det är en allt för intressant fråga för att ignorera och inte ta på allvar. Det skall sägas att jag inte planerar mitt fiske efter månfaserna vilket till stor del har att göra med att jag vill få fram en så rättvis statistik som möjligt.

Under 2016 gick jag igenom mina tjugo största gäddor tagna från isen och fann då en del indikationer att vissa perioder tycks vara bättre än andra. Men underlaget var vid den tiden så pass litet så det var svårt att dra några större slutsatser.

Kanske är jag lite rädd för att bli en slav under månfaserna. Jag är redan nog så noga med att hålla koll på mycket annat som väder, vattenstånd, temperatur osv. Månfaserna blir ytterligare en grej, en slags osynlig faktor som alltid finns där oavsett man vill eller inte. En faktor som jag försökt att undvika att följa. Kanske just därför jag dragit ut på tiden att kika på detta ett bra tag. Men nu tog jag tjuren vid hornen och vi skall här se vad jag kom fram till.

Jag har utgått ifrån mina hundra största gäddor. Femtio av dessa är tagna från isen, femtio i öppet vatten. Det var spännande att se vad man skulle kunna få fram och frågan var om man överhuvudtaget kunde dra några slutsatser denna gång?

En månfas varar i 29,53 dagar så jag har delat upp den i 30 dagar där dag 1 är Nymåne och 16 är Fullmåne. Jag har valt att använda mig av två olika tabeller för att få en bättre bild. Bägge tabellerna är uppdelade i fyra perioder vardera. Den första utgår från nymåne och fullmånens start och gäller en vecka framåt medans den andra visar resultatet tre dagar före till tre dagarna efter varje månfas.


1-8

9-15

16-23

24-30

Isfiske (50)

17

12

13

8

Öppet vatten (50)

12

7

24

7

Totalt (100)

29

19

37

15



Nymåne 28-4

Halvmåne+ 5-12

Fullmåne 13-19

Halvmåne- 20-27

Isfiske (50)

15

10

14

10

Öppet vatten (50)

8

8

12

22

Totalt (100)

23

19

26

32


Det man kan se här är att veckan efter nymånen är den statistiskt bästa perioden gällande ismete. Däremot är de sista fem dagarna innan nymånen är den sämsta. Just det sistnämnda är ett generellt mönster genom hela min statistik sommar såväl som vinterhalvåret.

När det däremot gäller mitt fiske i öppet vatten så har perioden mellan fullmåne och nymåne gett klart fler stora gäddor än mellan nymåne och fullmåne. Här nedan finns en tabell med alla mina hundra gäddor samt en med mina femtio största tagna från isen. Tabellerna visar hur många gäddor jag har fått över nio kilo under vardera dag (1-30) under ett helt månvarv.


Mina 100 gäddor över nio kilo

1          1

2          6          2 över 12 kg

3          8          1 över 12 kg

4          2

5          8          1 över 12 kg

6          -

7          3

8          2          1 över 12 kg

9          -

10          2          1 över 12 kg

11          -

12          5          1 över 12 kg

13          2

14          2

15          8          1 över 12 kg

16          1

17          2

18          7          1 över 12 kg

19          4

20          5

21          1

22          11          1 över 12 kg

23          6          2 över 12 kg

24          2

25          5          1 över 12 kg

26          2

27          -

28          3

29          1          1 över 12 kg

30          2


Isfiske50 gäddor över nio kilo

1          -

2          4          1 över 12 kg

3          6          1 över 12 kg

4          1

5          4          1 över 12 kg

6          -

7          2

8          -

9          -

10          -

11          -

12          5          1 över 12 kg

13          -

14          -

15          7          1 över 12 kg

16          1

17          1

18          3          1 över 12 kg

19          2

20          1

21          -

22          5

23          -

24          -

25          4          1 över 12 kg

26          -

27          -

28          2

29          -

30          2


* Siffran 1 är nymåne dagen medan 16 är dagen då det är fullmåne.


De tio bästa ismetepassen ger vissa svar
För att få ett bättre grepp om när fisket varit som bäst har jag listat mina tio enskilt bästa fiskepass. Här fick jag ett intressant svar. Hälften av mina fiskepass (5st) inträffade dagarna efter nymåne (2,3,3,5,7). Även tiden kring fullmånen har gett fyra kanonfiskepass (15,17,18,22). Endast ett fiskepass (25) som inte låg nära nymåne eller fullmåne.

När har jag fått mina allra största ismetegäddor?
Det man ibland hör och läser är att just dagarna kring fullmåne brukar vara hett om man är ute efter de allra största gäddorna. Tyvärr verkar det inte vara så enkelt, i alla fall inte enligt den statistik jag fått fram. Jag har med sju gäddor som väger från 12 kilo och uppåt och dessa fiskar är utspridda över över alla fyra perioderna. På ett sätt känns det bra att se att det är så vilket visar att det alltid går att få stora gäddor oavsett månfas.

Men även här så finner man ett samband gällande nymåne och fullmåne. Fem av sju gäddor är tagna just i anknytning till respektive månfas. Tre kring nymåne (2,3,5) samt två nära fullmåne 15,18. Tar jag med den gädda på 12,8 kilo som min kompis Mats Honkamaa fick under ett gemensamt pass så blir statistiken ännu tydligare. Den togs nämligen också kring nymånen (5).

Vikter/ Antal

1-8

9-15

16-23

24-30

13-14 kg (1)



1


12-13 kg (6)

3

2

0

1

11-12 kg (9)

3

2

2

2

10-11 kg (16)

8

1

5

2

9-10 kg (18)

3

7

5

3

Totalt (50)

17

12

13

8


Vikter/ Antal

Nymåne 28-4

Halvmåne+ 5-12

Fullmåne 13-19

Halvmåne- 20-27

13-14 kg (1)



1


12-13 kg (6)

2

2

1

1

11-12 kg (9)

3

1

3

2

10-11 kg (16)

6

3

4

3

9-10 kg (18)

4

5

5

4

Totalt (50)

15

11

14

10


Om man skall ta min statistisk på allvar så ökar chanserna gällande riktigt stor gädda när man fiskar dagarna efter nymåne respektive fullmåne. Min allra största ismetegädda är tagen tre dagar efter just fullmåne.


Över 12 kg

1-8

9-15

16-23

24-30

Öppet vatten (11)

3

2

4

2

Isfiske (8)

4

2

1

1

Totalt (19)

7

4

5

3


Över 12 kg

Nymåne 28-4

Halvmåne+ 5-12

Fullmåne 13-19

Halvmåne- 20-27

Öppet vatten (11)

2

3

1

5

Isfiske (8)

2

3

2

1

Totalt (19)

4

6

3

6


Denna lista innehåller samtliga gäddor från tolv kilo och uppåt som jag haft förmånen att själv fånga alternativt bevittnat när någon av mina kompisar fått. Man kan se att det kommit upp flest gäddor under nymåne veckan totalt sett medan fullmåne veckan levererat bäst under fisket i öppet vatten.

14 av 19 gäddor (77%) är tagna från ett par dagar innan fullmåne eller nymåne framåt sju dagar. Under de resterade tolv dagarna som ligger längst ifrån respektive månfas har det tagits endast fem gäddor.


Det som är lite förvånande är att så pass få stora gäddor är tagna dagarna närmast fullmåne eller nymåne, istället förefaller sig dagarna mitt emellan nymåne-halvmåne+ och fullmåne-halvmåne- vara den bästa tiden. Som man ser så skiljer det sig en del mellan isfiske och öppet vatten. Just i öppet vatten har dagarna innan halvmåne- varit riktigt hett.

Skillnader mellan olika typer av vatten – Sjö eller strömmande vatten
I fiskejournalen skrevs det för några år sedan en artikel kring månfaser och stora gäddor. Man hade då kollat på en massa gäddor från Storfiskregistret. Det man kom fram till där var att skillnaderna var så pass små att det inte gick att säga att någon månfas är bättre än en annan. Kanske är det så enkelt eller så missade man att det är skillnad på vatten och vatten? Tänk om det skiljer sig mellan olika typer av vatten. Strömmande, sjöar, och skärgård? Sedan när summerar allt tar det ena ut det andra så i slutändan blir skillnaderna sammantaget väldigt små.

Det jag fick fram från mina ismetade gäddor visade vissa skillnader men allt för små för att dra någon tydliga slutsatser. Annat var det med mina femtio största fiskar i öppet vatten. Där var skillnaderna så pass markanta att jag tror det omöjligt handlar om en slump. Det generella mönstret totalt sett är att strömmande vatten ger bättre fiske kring fullmånen medan sjöarna levererar som bäst vid nymåne. Sedan tycks olika vatten påverkas olika mycket. Så min känsla är absolut att det kan skilja en del mellan olika vatten eller typer av vatten och i så fall skulle det kunna vara en förklaring att artikeln i Fj inte visade på några tydliga skillnader.

Slutfrågan – Påverkar månfaserna verkligen fiskeresultatet?
Resultatet blev väl kanske inte så häpnadsväckande just gällande ismetet men visade ändå på en del skillnader. Däremot var det desto intressantare när det kommer till fisket i öppet vatten. Just att månens betydelse för fisket är större när man fiskar i öppet vatten tycker jag låter fullt logiskt.

Speciellt under fullmånen som lyser ner mot vattnet som en slags lampa. Minns när jag fiskade mycket lake tidigare hur fullmånen kunde få igång lakarna rejält när man bottenmetade. Däremot var fullmånen sällan bra senare under vintern när det var snö och is. Jag har även haft några grymma abborrfisken i skymningen vid fullmåne. Men den mesta fisketiden efter gädda lägger man ju under dygnets ljusa timmar och då kanske månfaserna inte har någon betydelse? Eller så är det precis tvärtom?

Det skall tilläggas att jag aldrig har drivit riktat gäddfiske i mörker under sena kvällar/ nätter. Det hade varit intressant att veta hur fullmånen påverkar fisket då. Är det någon som har erfarenheter kring detta så hör gärna av er.

Tillbaka till slutfrågan. JA jag tror att månfaserna kan styra fiskeresultatet men att det inte är så enkel som att det automatiskt gör det hela tiden på exakt samma sätt utan att det finns skillnader och variationer. Här blir utmaningen att hitta dessa skillnader. Det finns således mycket att fundera på här. Exempelvis om månfaserna styr fiskarnas aktivitet mera under olika tider på dygnet eller under olika årstider och månader?, Även som jag varit inne på här tidigare, skillnader mellan isfisket kontra fiske i öppet vatten? Kan vissa vatten påverkas mer än andra? Hur som helst så är det ett intressant ämne som har gett mig en hel del överraskade och lärorika svar.

Kan/bör man planera sitt fiske utefter månfaserna?
Kan/ skall man då planera sitt fiske efter den månfas man tror är bäst?
Korta svaret blir NJA, i vissa fall tror jag det men inte rent generellt. Däremot har man nu fått fram en tydlig statistik som visar att man lyckas klart bäst under säg fullmåne i ett vatten och så kanske har man något annat vatten där det är nymåne som varit bäst, JA då kan det absolut värt att ta med det i beräkningen innan man väljer vart man skall fiska.

I mitt fall har just detta varit det som stuckit ut så pass mycket att jag hajat till. Kanske borde jag då utnyttja detta i framtiden? Har man ändå tänkt fiska så blir det ju mer en fråga var du skall fiska än om du skall fiska eller inte. Så ni som har underlag att få fram statistik kring månfaserna, glöm inte att kolla specifikt hur det sett ut i varje enskilt vatten. Hittar man skillnader där så kan du garanterat dra nytta av det i framtiden.

Statistikens faror och risker
I mitt fall har jag hittills inte försökt styra mitt fiske efter månfaserna. Men säg att man nu fått fram statistik som tydligt pekar att det är klart bäst att fiska kring en viss månfas i ett visst vatten. Ja då är det ju lätt att man bara fiskar där vid exakt samma dagar under varje månvarv och nu kommer ju statistiken visa ännu tydligare på det man redan fått fram och tror på och då blir det hela på nått sätt lite missvisande eller vinklat.

För att få fram en så rättvis bild som möjligt så skulle man behöva fördela fiskepassen jämnt under hela perioden. Egentligen skulle jag behöva gå igenom alla mina fiskepass och se hur många pass jag lagt varje dag under ett månvarv men det kräver ju massvis med tid. Statistik är bra på många sätt men likafullt går den att förvrida och vinkla på olika sätt och vis, både avsiktligt och oavsiktligt.

Haka inte upp dig enbart på månfaserna utan se det bara som en del i det hela
Jag tror man skall tänkta på att månfaserna bara är en i raden av faktorer som spelar in i fisket. Lägger man allt för stor vikt på bara en sak så riskerar man att tappa fokus på annat. Börjar man tro att det bara går att lyckas om inte månfasen är rätt så kan fisket bli mera som ett tvång. Skulle man inte lyckas då heller så blir man nog lättare bli knäckt. Fiskedagarna blir ju också färre och man riskerar att missa de dagar som hade alla andra parametrar som indikerade på ett bra fiske. Det gäller att se helheten och sedan väva in alla bitarna på bästa möjliga sätt. Och där blir månfasen bara en del i det hela.

Diagram över mina 50 största gäddor från nio kilo och uppåt
Månfas 1 är nymåne och 16 är fullmåne.
Röda staplarna visar när jag fått gäddor som väger över 12 kilo.


Diagram över mina 100 största gäddor från nio kilo och uppåt
Månfas 1 är nymåne och 16 är fullmåne.
Blå staplarna är gäddor tagna från isen och de gula är gäddor tagna i öppet vatten
Röda staplarna visar när jag fått gäddor som väger över 12 kilo.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar