söndag 11 juli 2010

Pigga strömgäddor och test av nytt vatten

I veckan har jag hunnit med några fiskepass under dagarna. I torsdags åkte jag till en ny sjö för kolla om det fanns någon lämplig plats att sjösätta båten på. Passade även på att fiska i en bäck som går mellan den sjön och en annan sjö. Fisket i bäcken var absolut ingen höjdare. Det verkade bara finns miniborrar och små gäddor där. Vid bäckutloppet vid sjön däremot drog jag några abborrar av bättre format upp till dryga 6 hekto. Vad det gäller denna sjö så är det just abborrfisket jag tror kan vara hett.

Dagen efter hade jag och Martin således tänkt att åka till samma sjö men vi ställde in det hela då vädret inte var till fördel för abborrfiske. I stället blev det en kortare sväng till ett beprövat vatten där det såhär års kryllar av hungriga gäddor. Även idag var gäddorna hemma i åns strömmar. Efter att vi ledsnat att dra dessa gäddbröder drog vi nedströms en bit i jakt på någon finare abborre. Av någon anledning håller gäddorna här en vikt mellan 1,5 – 3 kilo med ett snittvikt av ca 2 kilo. Fast jag dragit ett par hundra gäddor i denna å så har jag aldrig lyckas få någon större än 3,3 kilo.

Martin med dagens första gädda.

Hugget!

Det var bra fart i gäddorna fast de inte var speciellt stora.

Abborren var inte alls på humör men jag lyckades dock lura upp två skapliga fiskar runt 5-6 hekto.

I går var jag tillbaka till vattendraget där jag fick min fina 7,7 kilos gädda i början av veckan. Nu testade jag en ny sträcka en bra bit längre uppströms. I själva forsen lyckades jag få mig en skaplig harr plus några abborrar. I selen fanns det gott om gäddor i 3 kilos klassen. Gäddorna visade sig vara rejält i stöten denna dag, blev totalt 13 stycken men de stora bitarna såg jag inte till denna gång.