tisdag 23 augusti 2011

Overkligt bra gösfiske uppifrån Norrbotten!

Ibland kan tydligen verkligheten överträffa alla vildaste drömmar och fantasier. Att dessutom få vara med om att uppleva något sådant är få sportfiskare förunnat. Nu har det hänt mig och jag är lycklig över att fått vara med om denna upplevelse och dessutom dela det hela med några av mina vänner och klubbkompisar.

Att det fångas en och annan storgös i några av våra relativt få gösvatten här i Norrbotten har jag tidigare skrivit om liksom att dessa gösar är väldigt ovanliga. Samtidigt har medelvikten oftast varit pinsam låg där vi fiskat och i vissa vatten får man faktiskt vara nöjd om man får gösar över kilot. Känslan är ändå att det kan finnas något vatten där förhållanden ser annorlunda ut med både bättre medelvikt samt toppvikt. Nu känns det som om vi har hittat ett sådant…

FISKEPASS I

För snart 3 veckor sedan gjorde jag och Krister en gemensam gössatsning i ett vatten vi haft i tankarna sedan flera år tillbaka. Av någon anledning dröjde det tills då för några veckor sedan innan vi kom för oss att testa stället. Något som man nu i efterhand kan ångra att man inte gjort tidigare. Men som man brukar säga, ”bättre sent än aldrig”.

Efter att vi kört runt ett bra tag och rekat så var vi inte längre speciellt förhoppningsfulla. Anledningen var att vi såg väldigt lite på ekolodet och det gällde både rovfisk samt stim av småfisk. Efter en stunds konfererande tog vi ett beslut att trolla vilket nog visade sig vara ett klokt val. För efter bara drygt tio minuter så böjer sig ett av mina spön i en rejäl båge. Fisken känns tung men sävlig vilket känns lovande. Det tar sedan en bra stund innan jag får in fisken vid båten. Förhoppningen besannas då vi ser en grym gös komma upp till ytan. Krister sköter håvningen snyggt och strax har vi gösen säkrad i håven. För mig som tidigare bara sett gösar upp mot 3 kilo ”live” så ser denna rent grotesk ut.

6900 g - 86 cm

Mäktig gös och ett nytt stabilt personligt rekord!

Först mäter vi den till 86 centimeter. Därefter vägning, vågen stannar på prick 6900 gram! Visst har man haft en förhoppning att med tiden knipa någon större gös här i Norrbotten. Men att det skulle hända redan nu och att den skulle vara av denna kaliber det hade jag knappast väntat mig. Efter detta går fisket trögare fast helt lottlösa blir vi ändå inte. Det blir tillslut några gäddor med en topp på runt 5 kilo samt en mindre gös på dryga kilot som Krister får.

FISKEPASS II

Redan dagen därpå är vi tillbaka rejält laddade och förväntansfulla efter gårdagens jättegös. Det är underbart ute på sjön denna dag med ljumma vindar, en del sol och dryga 25 grader. Även gäddorna tycks uppskatta vädret och speciellt de mindre individerna. Men mitt i gäddruschen får Krister på något som påminner om en gös och mycket riktigt så äntrar sig strax en fin göskropp ytan.

4570-g-2011-500-2-h

Krister med fin gös på 4570 g och 78 cm.

Både jag och Krister gläds åt denna fina gös som faktiskt är hans klart största trollingfångade gös och då skall ni bara veta hur många gösar han tidigare tagit på trolling samt hur många år han trollat gös i både Västerbotten och Norrbotten. Detta styrker det hela ytterligare hur viktigt det är att fiska i rätt vatten.

Men som om detta inte vore nog så kommer det faktiskt ytterligare en fin gös denna dag. Denna gång är det på ett av mina spön det hugger. Fisken är otroligt loj ändå tills den kommer nära båten. Då börjar den stångas rejält och vill nästan dra in i propellern på motorn. Men det hela löser sig och strax är ytterligare en stor Norrbottensgös fångad. Vikt: 5670 gram, längd: 84 centimeter.

5640 g - 84 cm

Här sitter jag åter igen med en riktigt fin gös.

FISKEPASS III

I helgen var vi tillbaka till samma vatten och nu hade vi även sällskap av Ari som inspirerats av vårt tidigare fiske här. Det visar sig att vattentemperaturen fallit med flera grader sedan senast. Även regnet hänger i luften. Av dessa anledningar så skruvade vi ner förväntningarna en aning och målet med dessa två dagar var i alla fall att få en fin gös. Det skulle visa sig att det blev betydligt bättre än så.

Fisket var mycket riktigt trögt men vi hade redan gjort upp vår taktik innan start och det var att nöta på under lång tid och tro på det vi gör. Om vi sedan blev utan, ja då hade vi i alla fall försökt. Metoden var även denna gång trolling. Vi testade en bra massa wobbler och några föll gösarna bättre i smaken än andra. Första gösen som högg på ett av mina beten skulle visa sig vara den klart minsta för kvällen.

2980 gram (k)

Mats med 3 kilos gös.

Gös nummer två högg återigen på ett av mina spön och denna fisk var riktigt stark och tjurig. Är detta en gös ja då är den inte liten sa jag men var ändå lite osäker. För strax innan hade jag blivit lurad då jag fått en 4-5 kilos gädda där linan och tafsen lindat in sig runt skallen ett flertal varv vilket fick gäddan att bli i det närmaste apatiskt. Något som faktiskt påminner lite om många gösar. Men tur nog var detta en gös och en riktigt fin sådan. Landningen går smärtfritt och nu kan jag åter skåda en gigantisk gös i min håv. Riktigt grov gös men samtidigt ett par centimeter kortare än min tidigare rekordfisk. Nytt rekord? Nej men väldigt nära.

6800 g - 84 cm (k2)

Här ännu en vacker och imponerande gös från Norrbotten

6800 g - 84 cm (3k)

Måttbandet visar 84 centimeter, vågen säger 6800 gram.

Det går inte speciellt länge förrän det hugger på ett av Kristers spön. Allt tyder redan från hugget på en storgös och så är även fallet. Den stångas rätt bra innan Krister kan pumpa upp den till ytan. Väl där så kan jag håva den. Grym fisk! I håven tippar jag att den kan väga över 7 kilo. Det visar sig att den inte riktigt når upp till sju kilo utan stannar istället exakt på reggvikten på gös, d.v.s. 6500 gram. Detta blir såldes vår tredje regg-gös på tre pass. Overklighetskänslan infinner sig återigen samtidigt som det känns förbaskat roligt.

6500-g---83-cm-(4)

Krister med präktig gös på 6500 gram och 83 centimeter.

FISKEPASS IV

Dagen bjöds på en hel del regn trots att väderrapporterna lovade mest uppehåll. Vi struntade dock i vädret och nötte på under en stor del av dagen. Fisket började minst sagt trögt innan vi började hitta rätt strategi för dagen. Då kom också gösarna upp med jämna mellanrum fast denna gång var storleken långt ifrån var den varit tidigare. Men i ”Norrbottensmått” mätt mot vad vi sett i många andra vatten så var ändå medelvikten helt okej eller till och med riktigt bra.

Upp kom också en riktigt fin bit som Ari fick. En väldigt kompakt och grov gös som trots endast 74 centimeter väger fina 4660 gram. Riktigt kul att vi alla tre fick dra var sin storgös så en bättre avslutning än så här kunde knappast helgens fiske fått.

4660 g - 74 cm (4k)

Ari med nytt göspers och den sista av dagens totalt 8 fångade gösar.

Med denna summering från våra senaste gösfisken tackar jag för mig denna gång och hoppas kunna återkomma med fler fina fiskar i framtiden. Fast i ärlighetens namn knappast något inlägg av denna kaliber, men som sagt efter detta vet man inte riktigt längre för när väl verkligheten en gång har överträffat drömmen kan saker och ting hända igen…

Fotnot: Samtliga större gösar har återutsatts tillsynes pigga och oskadda vilket känns väldigt bra. Detta är också mycket viktigt om vattnet även i framtiden skall hålla hög klass.