söndag 4 september 2011

Abborrfiske med bra medelvikt

Efter en tids fiskeuppehåll var motivationen och glädjen åter tillbaka. Frågan var nu bara vilken art man skulle satsa på, var jag skulle fiska samt val av metod? Plötsligt fanns det flertalet alternativ i huvudet. Alternativ som jag bara för några dagar sedan inte såg. Märkligt hur man fungerar…

Valet föll tillslut på abborrfiske och trolling i samma sjö som jag fiskat senaste tidigare i sommar. Anledningen var framförallt att abborrfisket lockade mest då jag så gärna skulle vilja ta den där fisken som sticker ut från de övriga abborrarna jag dragit i sjön. Nu är jag uppe i drygt 10 talet abborrar från sjön i vikter från strax under kilot till 1200 gram. Tycker bara att det måste finnas någon bjässe på mellan 1,5-2 kilo där. Kanske är det inte så, statistiken talar emot det men förnuftet mitt säger något annat och det är väl det som är själva drivkraften. Skulle jag någon gång lyckas ta en abborre över reggvikten på 1,6 kilo i sjön så skulle den fisken ge mig en enorm glädje. För mig har således även valet av vatten en viktig betydelse i fisket, att ta en abborre i samma format i något redan känt storfiskvatten skulle inte alls ge mig samma tillfredställelse.

Förutsättningarna var långt ifrån de optimala då molntäcket vägrade spricka upp och temperaturen i luften bara var 11 grader. I vattnet hade det även blivit kallare, ca 13,5 grader vilket var drygt tre graders skillnad mot senast. Däremot var vindarna gynnsamma och svaga i sin styrka. Idag satsade jag på att trolla runt de hetaste områdena i sjön, d.v.s. områden med kuperad och hård botten. Dessa spots är inte många i sjön och inte heller speciellt stora men ofta står där fisk och även stor sådan.

Jag började trolla redan då jag kom ut på sjön men det dröjde ca en kvart innan första hugget kom och det var just vid det första ”heta stället”. Känslan sade direkt att det var en större abborre då den var alldelens för ettrig för att vara en gädda. Mycket riktigt var det så och snart hade jag landat dagens första abborre.

950 g - 41 cm (k)

Dagens första fisk (950g – 41cm).

Efter några smågäddor så är det dags för nästa abborre att smälla på, denna gång vid ett annat hett ställe. Åter igen så får jag en bra fight på mitt vertikalspö som fungerar ypperligt vid abborrtrolling. Denna abborre visar sig faktiskt vara snäppet större än den förra.

1000 g - 42 cm (k)

Dagens andra fisk (1000g – 42 cm).

Det blir inte så många fler abborrar denna dag men de få som kommer upp är rätt fina med en topp på 880 gram. Det blir också en hel del smågäddor i vanlig ordning plus en lite bättre för att vara i denna sjö. Den gäddan var grymt stark och blev faktiskt lite förvånad att den inte var större än 4,3 kilo.

Några tips vad det gäller abborrtrolling och val av bete

Nu har jag trollat riktat efter stor abborre i drygt 2 år vilket har gett mig en hel del intressanta saker att tänka på. Först och främst så tänker jag ta död på en vanlig uppfattning nämligen den att stora beten automatiskt fångar de största fiskarna. Titta istället först och främst på hur det ser ut i ditt vatten och vilka byten som de stora rovfiskarna föredrar. Just där hittar man många gånger svaret. Vad det gäller abborren så har den också en relativt liten mun vilket gör det svårt för den att ta alltför stora betesfiskar. I de flesta av de bra abborrvattnen jag fiskat i så har jag funnit en gemensam nämnare till att de kan bli stora. De är förekomsten av mycket småfisk. Just vatten med mycket små mört och löja i tenderar att producera stora abborrar.

Under mina trollingpass har jag testat massvis av wobblers i olika färger och storlekar. Av detta har jag lärt mig att vissa modeller fungerar betydligt bättre än andra. Att de mindre wobblarna på 5-10 cm skulle fånga flest abborrar sett till antalet hade jag nog förväntat mig. Men knappast att de också skulle ge de allra största fiskarna. Fast så har varit fallet och just beten runt 7-9 centimeter har gått klart bäst. Av de olika modellerna jag testat har en stuckit ut rejält och det är denna:

rapala floating jointed

Het abborrwobbler i giftig färg. Rapala jointed 9cm.

Abborren är också relativt kinkig i valet av färger. Bäst har jag fått på naturliga färger i grått, blått och grönt. Det skall sägas att vattnet i den sjö jag fiskat mest i är relativt klart i färgen, hade det varit en grumligare sjö hade säkert mer färgglada färger varit att föredra. Finns en hel del annat intressant i ämnet men det sparar jag till en separat artikel i framtiden.

Återstår att se om jag nu kan släppa abborren i tankarna och rikta mitt fiske efter andra arter. Jag tänker då främst på gäddfisket som nu börjar bli hett. Det var bra länge sedan (ca 2 månader) jag riktade mitt fiske på gädda så kanske dags att ge sig ut på jakt efter någon fet höstgädda.

På återseende…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar