söndag 5 februari 2012

Vilken jäkla sket vinter!

Efter en lång och varm höst väntade jag på lite kyla. Vis av de senaste iskalla vintrarna så hoppades man på en mildare vinter och det fick man. December och delar av januari var oerhört milda och här uppe i nordostligaste delen av landet även nederbördsrika.

Vad blev kontentan av detta då? Det blev riktigt, riktigt dåliga isar då snön kom i stora lass innan kylan hade hunnit sätta in. Isarna var väldigt tunna redan innan snön kom och nu kunde snön på ett effektivt sätt isolera tillväxten av is. Tyvärr fick man ingen riktig ärlig chans att fiska på de platser jag känner att man skulle ha velat testa. Fina blankisar eller isar med bara några centimeter snö är verkligen en bristvara här uppe.

Därför kan jag med avundsjuka se bilder på hur fina isar det ser ut att vara på sina håll längre nedåt landet. Detta är inte unikt. Jag skulle vilja påstå att trots att vi här uppe i norr har en mycket längre isfiskesäsong så blir ändå antalet fiskbara dagar med godkända förhållanden ungefär detsamma som längre söderut. Undantaget blir i så fall de sydligaste delarna av landet där en mild vinter blir katastrofal för den inbitne isfiskaren. Här uppe har vi både kylan och all snö emot oss och vissa år isar på närmare en meter att borra oss igenom. Det vi däremot har som de i söder saknar är vårvintern och det härliga isfisket från slutet av mars och en månad framåt.

Men nu finns det hopp för alla oss isfiskare. Kylan som nu bitit sig fast under flertalet dagar har fört med sig en del fördelar och kan bli räddningen på flera håll och kanter i vårt land. I söder får de nu äntligen sina isar medan det här i norr förhoppningsvis fryser i hop den issörja som ligger emellan den lilla kärnisen och det meterdjupa snötäcket.

Visst detta är kanske inte en tillräcklig ursäkt till att jag inte kommit mig ut ännu under året. Men samtidigt känner jag mig för gammal för att ödsla en massa energi då förhållandena är så usla som det varit hittills. Istället kommer jag ta tillfället i akt då väl det rätta lägena dyker upp. Spara på krutet och förhoppningsvis lyckas ta någon finare fisk.

Om några veckor närmar vi oss mars månad och då brukar jag säga att fiskesäsongen börjar för min egen del. Solen börjar värma och fåglarna kvittra samtidigt som fiskarna under isen börjar vakna till liv. Vi får tänka att vi har den bästa tiden framför oss…

Fast vem vet kanske jag hinner ut på något äventyr innan marssolens strålar träffar mig i ansiktet. I så fall kommer det en rapport här på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar