torsdag 24 januari 2013

Fiskeporr!

Tänkt dig en naken kvinna med en slemmig fisk i famnen, sexigt? Nja inte speciellt. Men i vårt grannland Danmark höjer inte många på ögonbrynen över att den största fisketidningen i landet  Fisk & Fri under flera år publicerat just sådana bilder. Senaste dagarna har det i medier och bloggar i Sverige debatterats en del om detta så lika bra jag ger min syn på det hela.

Det är helt klart tydligt att svenskar och danskar har rätt olika värderingar, synsätt på saker och ting. Är det kanske så att vi svenskar har en tendens att ifrågasätta och uppröra oss över sådant som vi inte tycker är moraltiskt riktigt medan danskarna ser saken mer ur ett lättsynt och humoristiskt perspektiv?

Oavsett om man är feminist eller inte, svensk eller dansk så är det i mina ögon obegripligt vad dessa bilder har i en fisketidning att göra. Min första tanke då jag såg bilderna var nog mest hur korkat och komiskt det såg ut, en naken tjej med sängkammarblick riktat rakt mot fisken. Att uppröras över bilderna gör jag inte, det finns så mycket värre och grövre sexistiska bilder än dessa. Det enda som stör mig är vad bilderna gör i en fisketidning?

Givetvis är anledningen enkel då det handlar om att sälja mer nummer och tjäna pengar. Lyckas man då med det? Förhoppningsvis inte men någonting säger mig att det mycket väl kan vara så. En annan tanke som slår mig (kanske den värsta) är att detta kan skrämma iväg tjejer från sportfiskearenorna vilket inte alls är bra i en redan allt för mansdominerande hobby.

Nåja, så länge som jag slipper se dessa bilder i svenska sportfisketidningar är jag nöjd och ägnar mig inte så mycket tankar om vad män i vårt grannland tänder på. Men skall jag vara ärlig så tror jag att det är få sportfiskare som vill se sådana bilder i en fisketidning oavsett vilket land det gäller.

Funderar om det kan vara så att i vissa länder är det så pass vanligt med halvnakna kvinnor överallt så man tillslut slutar att bry sig? Och det är väl just det som är det farliga då man accepterar saker och ting fastän man innerst inne vet att det inte är rätt och omoraliskt riktigt. Just detta har vi sett många skrämmande exempel på genom historien.

Min förhoppning och anledning till att jag väljer att skriva detta inlägg är just det att kunna vara med och påverka samt väcka frågor som man i Danmark tycks ha missat eller slutat se.

Ni som trodde det skulle komma några smaskiga bilder med fiskar glidande längst nakna kvinnokroppar trodde fel. Men för er som vill se bilderna är det bara att klicka HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar