tisdag 22 januari 2013

Tankar inför 2013

Hade jag kunnat plocka bort två månader av året så hade jag definitivt valt januari och februari. Vintern är en bister tid för oss Norrbottningar med mycket snö och kyla. Snittemperaturen ligger nu runt -15 grader och kommer så göra en månad framåt innan solen börjar göra sin verkan.

Därför brukar min isfiskesäsong liksom de flesta sportfiskande Norrbottningar dra igång på allvar i mars månad. Nu gäller det att trotsa kylan eller invänta de fåtal dagar då vädret är bra. Visst kan man fiska i alla väder bara man har rätt kläder men att bli frusen är inte trevligt och framför allt när det gäller ismete så ställer kyla till en hel del besvär med utrustningen. Kylans största fördärvelse för min del är att den kan ge fisken köldskador då jag alltid släpper tillbaka mina större fiskar. Just detta sätter käppar i hjulen för egen del, speciellt då jag rätt ofta fiskar ensam. Lättare är det om man är flera som hjälps åt vid en eventuell dokumentering och återutsättning av en storfångst.

Istället får man vila sig i form, söka kraft och inspiration samt drömma sig tillbaka bland alla ens trevliga fiskeminnen. Vintern är för mig just en sådan period. Samtidigt blir längtan efter sol och värme aldrig så stor som nu. Det är också nu jag brukar börja fundera och planera vad jag vill med mitt fiske framöver. Lägga upp en plan, sätta upp mål och söka efter utmaningar som gör fiskandet än mer stimulerande. För mig känns det som att tiden då man bara fiskade för ro skull är över, i alla fall för tillfället. Istället gäller det att försöka hitta saker som kan få en att tagga till och det är väl just det jag för tillfället letar efter.

Att få vara frisk är viktigt

Mycket handlar om ens eget mående och fysiska status. Mår man bra och trivs med livet och framför allt får vara frisk och kry ja då är det betydligt lättare att hitta kraften och energin till fisket. I mitt fall var det mycket som inte funkade på topp förra året. Det var allt ifrån allergier, till perioder med kronisk huvud/nackvärk och på det en krånglande rygg. Med detta vill jag säga att får jag vara friskare och piggare i år så tror jag fisket kommer gå mycket lättare och även kännas roligare. För att så också skall bli fallet skall jag försöka träna mera och bygga upp min kropp och samtidigt be till gudarna att årets pollensäsong skall bli lindrigare än vad den var förra året.

Nya vatten, arter och metoder

Att förnyelse förnöjer och utvecklar en framåt här i livet stämmer rätt bra på många sätt och inte minst när det gäller fisket. Trampar man i samma gamla spår alltför länge ja då slocknar oftast gnistan med tiden. I mitt fall så finns gnistan där någonstans men känns samtidigt som att jag behöver energi och kraft för att tända den ordentligt, något som jag misslyckades med i fjol men hoppas lyckas bättre med detta år.

Det gäller därför att hitta utmaningar och där kan jag bara konstatera att jag är lyckligt lottad som bor där jag bor. Här finns det fortfarande gott om fiskevatten att utforska där fisketrycket är lågt eller obefintligt. Just detta är en drivkraft om något för mig. En annan är att testa och utveckla fiskemetoder i mina vatten, allt för att försöka skräddarsy den rätta strategin för att lura upp de största fiskarna. Sedan finns det ju alltid andra arter att söka sig till om man skulle vilja ha en större variation. I det fallet finns också vissa planer i bakhuvudet, frågan är bara om någon av dessa kommer att bli till verklighet detta år?

Nya idéer inför året

Infinner sig den rätta motivationen vilket jag hoppas på kommer jag i större utsträckning planera mina fiskturer bättre, testa fler nya vatten och förlänga mina fiskepass. Jag skrev tidigare att jag letar efter utmaningar och där har jag vissa idéer. En grej är att planera och sedan genomföra olika typer av uppdrag och expeditioner, ett annat skulle kunna vara att utföra experiment i vissa vatten för att lära sig mer om fiskarnas liv och leverne.

Ytterligare en sak jag grunnar på är någon typ av fisketour där jag under en kortare tid fiskar intensivt i några på förhand utvalda vatten. Jag hoppas även att en del av mitt fiske skall bli filmat, just filmandet är något jag varit dålig på senaste året trots att jag har en videokamera att tillgå, skärpning där med andra ord!

Har jag några konkreta mål då?

Jo jag har faktiskt satt upp en del målsättningar inför året vad det gäller de olika arterna jag planerar att fiska efter. En långsiktig plan la jag upp inför 2010 och det var att ta minst en regg-fisk av arterna gädda, abborre, gös och lake. Detta skulle då helst ske i några på förhand utvalda vatten i mitt närområde. Just detta har varit den allra största utmaningen och drivkraften för mig under de senaste tre åren.

På tre år har jag klarat av tre av fyra arter, kvar är nu bara abborren. Hade jag på förhand fått gissa vilken av de fyra arterna som jag skulle ha störst chans till att klara så hade jag faktiskt sagt abborren. Men verkligheten ville annorlunda och trots flertalet abborrar över kilot är jag i dagsläget 190 gram ifrån min ”regg-borre”. Av detta så kanske ni förstår vad jag har i sikte nu.

Gissningsvis kommer det också bli en hel del fiske efter både gädda och gös. Även en del lakpass hoppas jag hinna med om vädret är till belåtenhet för en köldstel Norrbottning som jag. Säkert också några fisken efter andra arter som laxfiskar och karpfiskar. Med andra ord ser jag fram emot årets fiskesäsong då jag både tror och hoppas att den blir lyckad. Förutsättningarna och fiskesuget känns faktiskt större idag än vad det gjorde för exakt ett år sedan vilket känns som en bra början. Sedan gäller det bara att ge sig i kast med alla sina planer och hoppas på den där extra lilla turen skall infinna sig.

Avslutar med att önska alla sportfiskare GOD FISKELYCKA och ett riktigt härligt år ute vid vattnet. / Mats

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar