onsdag 29 maj 2013

Westin Monsterfly spinnfluga

Inför vår och försommarfisket efter gädda 2010 köpte jag mig några olika modeller av spinnflugor som jag hade för avsikt att testa i en grund sjö strax innan dess lek. Jag tajmade in tiden perfekt då gäddorna var på plats men som vanligt denna tid svårflörtade. Efter att ha provat några wobblers och jiggar så tog jag beslutet att göra några kast med en Westin monsterfly i blått.

Redan i andra kastet ser jag en rejäl virvel i vattenytan och strax därefter sugs liksom flugan in en gäddkäft. Sedan går allt fort. Gäddan är otroligt stark och trots att jag drar åt bromsen går den iväg rakt mot en grund vass. Kanske jag tar den för hårt kombinerat med att jag fiskar med en gäddtafs som bevisligen inte håller måttet då själva beteslåset plötsligt går upp. Sällan eller aldrig har jag blivit så förbannad över att tappa en fisk men samtidigt har jag fått upp ögonen för ett bete som helt klart fungerar under rätt förhållanden.

Utseende och lämpligt fiskedjup

Westin monsterfly har ett litet säreget utseende jämfört med de flesta andra spinnflugor och då tänker jag på dess tillsyntes stora huvud. Den väger också lite mer än de flesta andra spinnflugor, ca 25 gram torr och ungefär det dubbla i vått tillstånd. Att den är något tyngre betyder också att man kan fiska den djupare än exempelvis ABU:s hairy killer. Lämpligt fiskedjup ligger på ca 0,5-3 meter vilket gör att den passar fint inne i grunda och vegetationsrika vikar där gäddorna leker eller i anslutning till dessa. Jämförelsevis med andra modeller av spinnflugor som jag provat så gör den här sig bäst till rätt från 1-3 meters djup, alltså lite djupare medan nämnda ABU hairy killer kanske är ett bättre alternativ där det är riktigt grunt.

Lite om dess gång, fisketeknik och mångsidighet

Man kan fiska hem den otroligt sakta utan att dess gång påverkas, något som i mina ögon är den främsta egenskapen när det gäller fisket med spinnflugor. Alltså helt perfekt för tröga och köldstela förleksgäddor. Taktiken då är att veva in betet väldigt sakta följt av långa vevstopp, ofta kommer hugget i vevstoppen. Skulle gäddorna däremot vilja ha lite mer fart så är det bara att veva in betet snabbare, göra kortare spinnstopp och prova en lite ryckigare gång genom att knycka med spötoppen.

Eftersom huvudet väger en del så sjunker den med skallen mot botten, blir lite som att man jiggar hem den och den får upp och ner. Något som jag har funderat men inte provat ännu är att blya ner betet så man kan fiska det djupare, eller varför inte testa det till slow trolling?

Min känsla är att spinnflugan är ett lite underskattat bete som inte slagit igenom så som det borde kunna göra.

monster fly

Monsterfly finns i många olika färger. Själv rekommenderar jag färgerna blått, svart/röd och gul/röd. Med dessa tre färgkombinationer är man bra rustad att angripa ett nytt vatten.

Westin Monsterfly

Längd 26 cm, vikt 25 g och i vått tillstånd ungefär det dubbla. Betet är långsamt sjunkade.

Notera det stora epoxyhuvudet med rasselkulor. VMC krok i storlek 2/0.

Bästa Pris: Happy angler 75 kr! ordinarie ca (139-169 kr)

Frågar du mig så har detta bete en given plats i alla gäddfiskares betesarsenal. Däremot tror jag det är många som inte har hunnit provat spinnflugorna ännu eller inte gett dem den chans de förtjänar. Kanske inte så konstig då vi under de senaste åren sett en explosion av gäddbeten. Man hinner ju inte testa allt helt enkelt, och i mitt fall vill jag ge varje nytt bete en ärlig chans och lära mig hur det fungerar innan jag dömer det. Hoppas att detta inlägg kan inspirera någon att sätta en Westin monsterfly i linändan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar