tisdag 24 juni 2014

Nytt PB för Andreas!

För ett tag sedan fiskade jag tillsammans med Andreas. Vi vertikalfiskade i ett vatten som innehåller rätt bra med gös men även en del fina gäddor. Vi fiskade med klassiska gösjiggar men gösarna var tydligen inte på plats. Förmodligen var de inne på lekområdena ännu för normalt borde vi fått några kan jag tycka.

Fisket var trögt ett bra tag innan det hugger på mitt spö. Bara några sekunder senare så hugger det även för Andreas. Min fisk som visar sig vara en liten gädda kommer upp direkt medans Andreas kämpar på rätt fint. Efter några minuter ser vi fisken för första gången och strax därefter ligger den säkrad i håven. En riktigt fin gädda och nytt PB! Att få vara med när någon sätter nytt PB (personbästa) är alltid trevligt. Man får glädjas i andras framgång och när jag tänker efter har jag fått äran att uppleva detta flera gånger under det senaste året. I våras ute på isen där Markus och Martin sätter varsitt nytt gäddrekord och i höstas då Urban och Martin putsar sina gösrekord en bra bit uppåt. Riktigt roligt som sagt.

9180g - 110 cm-k

Ante med sin nya rekordfisk, en vertikalfångad gädda på 9180 gram och 110 centimeter.

Här om dagen var vi ute igen men nu var även Bosse med. Det blev till stora delar en repris av förra fisketuren. Fisket var trögt och gösarna tycktes inte riktigt ha vaknat till ännu, kanske köldstela då vattentempen stadigt sjunkit till temperaturer som mer stämmer in på senhösten. Ja helt sjukt vad vi haft kallt hela förra veckan och ännu värre är att det ser ut att hålla i sig under större delen av denna vecka också. Kallaste midsommarveckan sedan 1944 hörde jag någon som sa och på midsommarafton så låg temperaturen exakt lika som vi hade på juldagen!

Vi har alla några hugg var men bara tre fiskar kommer upp. Två gäddor och en gös. Andreas tar första fisken, en gädda på godkända 5700 gram. Sedan är det min tur och nu blir jag rejält lurad. Fisken stångar på precis som en bättre gös och först efter ett par minuter drar den iväg på en långrusning som gör att jag fattar att det inte är frågan om gös utan gädda. Fisken är grymt stark och jag börjar hoppas på nått riktigt bra. Men att bedöma en fisks storlek utifrån hur mycket den kämpar skall man akta sig för. Denna gädda visar sig tillhöra just den kategorin som kämpar riktigt bra för sin vikt.

vertikalpike

Dagens största gädda bjöd på en rejäl match. Snabbvägde den till 7,65 kilo.

Bägge gäddorna hugger på de klassiska gösjiggarna Shaker och Finn-s. Jag byter efter ett tag till en Mieko Predator Shad på 20 cm och det dröjer inte förrän det går på en tung fisk. Tyvärr släpper den nästan direkt, förmodligen en bättre fisk. Dagens sista hugg kommer på samma jigg och den förmodade lillgäddan visar sig vara en gös på 1,5 kilo. Därmed var årets första gös fångad, förmodligen inte den sista…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar