onsdag 16 juli 2014

Ny logga, fotbolls-VM, gösfisken samt en abborre på kilot.

Egentligen skulle jag vid det här laget fiskat mer abborre än vad jag hittills gjort. Hade det inte varit för fotbolls VM så hade jag med all säkerhet tillbringat flera kvällar ute i båten, för vädret har minst sagt varit sagolikt senaste tiden. Och vi som fiskar abborre vet att värme och abborre är en bra kombination.

FOTBOLLS-VM

I söndags när VM finalen var över så kändes det på nått vis skönt att det var slut. Innan VM:et drog igång så tänkte jag bara se nån match då och då men eftersom nivån varit så enormt hög då den ena efter den andra grymma matchen avlöste varandra så var det nästan omöjligt att slita sig från tv:apparaten. Att mitt favoritlag tog hem mästerskapet gjorde inte saken sämre precis. Men nu är det slut och man kan kanske koncentrera sig på fisket lite mera istället.

NÅGRA GÖSFISKEN

Några vertikalfiskepass efter gös har man ändå hunnit med men då har vi varit ut dagtid. Mönstret har varit det samma alla tre gångerna. Mer smått än vanligt och en godkänt toppfisk per pass mellan 1,5-2 kilo. Alla gångerna har det varit mina gäster (Andreas, Urban och Martin) som tagit dom. Själv har jag bara lyckas sumpa bort mina bättre hugg. Nej flytet har verkligen inte infunnit sig men kul att mina fiskepolare lyckats bättre.

Den 30 juni tog jag rätt på ett 10-tal fina matgösar och när jag rensade dom fick jag se att de flesta hade mjölken eller rommen kvar. Alltså var de olekta! Inte så himla konstigt då det innan varit 2 veckor med svinkallt väder. Men som vanligt växlar vädret friskt och från att ena veckan suttit i skoteroverall i båten så sitter man endast i shorts den andra. Med värmen så kan man utgå från att alla gösar nu gjort sina lekbestyr. Med detta hoppas jag fiskat kommer igång bättre nu. För jag tycker man sett mindre gösekon än normalt på lodet något som jag tolkar att en del av gösarna varit kvar på lekområdena. Förmodligen de större också för snittstorleken har varit sämre än normalt under dessa tre fiskepass.

KILOS ABBORRE

I går var det som sagt äntligen dags för lite kvällsfiske efter abborre. Jag inledde med trolling och med jämna mellanrum kom en och annan abborre upp. Bästa betena var inte helt överraskande Mieko Pesa och Viblure. Faktiskt första gången jag testade Viblure vid trollingfiske så därför kul att se att de funkade så pass bra. Inte helt överraskande heller då deras hetsiga gång passar väl in med tanke på det varma vattentemperaturen vi nu har. Däremot fick jag bara mindre abborrar upp till halvkilot och den där riktiga huggperioden som jag hoppats på kom aldrig.

Jag avslutade istället med spinnfiske och i kvällens sista timme precis när det började skymma kommer en kortare huggperiod. Sista fisken blev den bästa. Jag fiskar med en gulaktig shadjigg när jag får ett distinkt hugg. Till en början följer den snällt med ändå till båten. När jag väl får syn på fisken så dyker den plötsligt under båten. Andra gången jag ser den så tar jag den direkt i håven vilket var tur för jiggen lossnar i samma veva.

kilosborre

En stor gäddhåv kan tyckas lite overkill men det finns en del fördelar med en rejält håv. Framför allt så kan man säcka sin abborre i lugn och ro medan man gör i ordning  våg, måttband, kamera. Nackdelen är givetvis storleken, men har man plats i båten så spelar det ju ingen roll.

Jo abborren vägde exakt 1000 gram och klarade kilospärren precis. En fin fisk men förhoppningsvis kommer det större innan sommaren är slut.

Det kändes riktigt kul med abborrfiske, förhoppningsvis blir det några fler pass i sommar efter den i mina ögon bästa sportfisken av alla.

NY LOGGA

En del kanske redan har lagt märke till att jag skaffat en riktig logga till bloggen. Till min hjälp har jag haft Markus Teilus som är riktigt haj på sådana saker. Själv är jag däremot kass. Resultatet blev riktigt bra och jag är väldigt nöjd. Tack Markus!

fiskelycka banner

Så här ser den ut, nya loggan.

Under de närmsta dagarna kommer det förmodligen inte bli så mycket fiskande. Däremot så planerar jag och Krister några dagars fiske framöver. En mindre satsning som jag känner kan gå lite hur som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar