lördag 2 mars 2024

Bloggen fyller 15 år - (Del 4) Nya bekantskaper genom bloggen

Bloggkollegorna - Tielus, Morta och Henke
Som bloggande sportfiskare var åren 2010-2015 lite av “primetime” då det fullkomligt kryllade av bloggar. Givetvis höll man lite extra koll på sportfiskebloggar som var inriktade på samma fiske som ens själv. Jag hittade inte bara en utan tre stycken inom mitt närområde som jag upplevde som extra intressanta. Alla grabbarna fiskade ofta med varandra och bodde på den tiden i samma stad.

Jag minns att jag skrev om dessa killar en del samt följde deras fiske med intresse. Vi fick sedan på nått sätt kontakt och efter ett tag så styrde vi ihop ett gemensamt fiskepass. Minns att vi ismetade och det var mycket snö på isen samt trögt fiske. Kanske ingen pangstart men det blev ändå en början på en vänskap som resulterat i en mängd fiskepass genom åren.

Markus - den yngsta men samtidigt den kanske mest drivna i gänget. Man kan säga att hans passion för fisket var något alldeles extra och trots hans ringa ålder besatte han stora kunskaper. Fisket var på den tiden hela hans liv. Efter sportfiskegymnasiet så blev det jobb inom samma bransch. Markus hunger och förmåga att fiska extremt mycket var något jag kunde imponerades av.

Det som slår mig mest när jag tänker tillbaka till vårt fiske är hur pass bra vi har lyckas tillsammans.
Trots att vi inte har fiskat så jäkla mycket med varandra så har vi lyckas slå hela fyra personliga rekord under våra fisken! Var sitt gäddrekord (11900 g) Markus, (13220 g) Mats samt lake (5100 g) Mats och en hälleflundra (185 cm) som Markus fick. Det hann bli många trevliga fiskeminnen och fina fiskar under de år vi fiskade som mest tillsammans.

Inte många som badat tillsammans med en hälleflundra men det har Markus gjort!
 
Som mest fiskade vi under åren 2013-2018. Något som vi hade gemensamt var att vi bägge fiskade väldigt brett både gällande metoder och arter. Markus är som sagt väldigt mångsidig i sitt fiske och de senaste åren har han satsat allt mer på öring och kanadaröding och givetvis har resultatet blivit bra. Han lämnar inget åt slumpen när han går in för något. Noggrann, analyserande och ett pannben utav stål är tre egenskaper jag ser hos honom.

Åren går och livet förändras. När jag lärde känna Markus var hans liv bara förknippat med just fiske. Numera är fisket bara en del i livet då familj och andra intressen kommit in i livet. En fullt naturlig process i livet och ett bevis på att livet har mer att erbjuda än bara en sak. Men jag ser dock ingen risk att Markus slutar att fiska framöver, han har det liksom i blodet.

Mårten den äldste i gänget med störst rutin. Här såg jag tidigt drivet och passionen för egentligen allt fiske. Sedan hade vi gemensamt att det största intresset låg just på predatorfisket efter i första hand gädda, gös, abborre och lake. Efter något år med en del kontakt via mejl så tajmade vi in ett gemensamt fiskepass. Sedan dess så har vi fiskat ihop då och då under åren samt hållit kontakten och surrat en hel del fiske. Vi är nog rätt lika när det kommer till själva inställningen till fisket. “Vi vill helst ha en slags tanke eller plan inför varje fiskepass” men det viktigaste är ändå att ha kul och ett gott resultat får då ses som en välkommen bonus. Man kan nu börja tro att vi är lite av tvillingar själar men finns skillnader. Mårten är väldigt påläst och duktig gällande diverse fiskeprylar som rullar, spön, ekolod något som jag med åren tappat mer och mer intresse för., Jag dokumenterar, utvärderar och planerar jag mitt fiske i detalj medan Mårten bara mer kör på när tid och lust kommer . Däremot har vi i skrivande stund ett gäddrekord som ligger kusligt nära varandra. Jag låter dock bli att skriva vem av oss som har grammen på sin sida:)

Idag jobbar Mårten på Fritid och Vildmark i Piteå där han sköter rodret på fiskeavdelningen. När Mieko Fishing försvann från Luleå var det naturligt att börja handla av Mårten och det brukar det bli ett par resor till Piteå om året för att köpa fiskeprylar. Just Fritid och Vildmark har ett bra sortiment av diverse fiskegrejor och bra service. Mårten är grymt beläst och kunnig gällande fiskeprylar och dylikt vilket är perfekt för en själv som inte alltid har bästa kollen.

Ett fiskeminne från sommaren 2022 då vi fiskade gös under ett par dagar. 
Just första kvällen var speciell. Ett högtryck med både värme och sol hade parkerat sig över oss och då brukar fisket kunna vara bra, speciellt de första dagarna. Så det låg liksom i luften att fisket skulle vara bra. Direkt när vi hittade fisk så högg det och så fortsatte det genom hela fiskepasset. Under senare delen av kvällen ville vi prova grundare och testade då några grynnor. Kring en av dessa grynnor stod det tjockt med fisk. Mest gös men även en del abborrar och gäddor. Under ett par timmar så stod vi med böjda spön för jämnan. Spelade ingen roll om vi spinnfiskade eller vertikalfiskade. Aldrig har fisket känns så lätt som då. 

Mårten med fin sommargädda som högg när vi fiskade efter gös. Lång fisk på 117 cm men dock lite för klent byggd för att orka över 10 kilo.

Dagen efter var fisket mer som det brukar och man fick kämpa lite mera för varje fisk. Minns att jag tappade en bra fisk som vi tror kan ha varit en finare gös. Sedan fick Mårten på något som vi direkt avfärdade som gös. Egentligen vill man ju inte drilla storgäddor under högsommaren när vattnet är så pass varmt men denna gädda såg ut att må rätt bra tack och lov. Simmade ner mot djupet efter avkrokning och snabb vägning/ mätning. 

Henrik – Lite av fiskeprofessorn i gänget. Henke är den jag har fiskat minst med av dessa tre. Det har dock blivit några gemensamma fiskepass genom åren. Hans blogg Allt vad fiske heter visar verkligen vilket typ av fiskare Henrik är. Han gillar precis som mig statistik och analyser vilket säkert bidragit till hans goda resultat. Sedan har han en alldeles egen “fetisch” då han gillar feta damer som simmar under isen. Något som han kanske kan lära mig mera om någon gång i framtiden.

Här Henke med en gädda över 10 kilos som togs under ett gemensamt fiskepass från isen 2014.
 
Det har varit riktigt kul att följa Henkes fiske genom åren och se den utvecklingen som skett. Han har verkligen en förmåga att nosa upp riktigt stora fiskar. Henke har även en stark praktiskt ådra och skulle han någon gång satsa på att börja tillverka beten så är jag den första att köpa dessa.

Grabbarna hade vett att avsluta sina sidor/bloggar i tid jämfört med en själv. Men det hann bli en hel del inlägg och deras alster finns fortfarande kvar att läsa.

Markus sida – Teilus Fishing

Mårtens sida – Mortas fiskeblogg

Henriks sida – Allt vad fiske heter


På tal om bloggar så fanns det en som jag fastnade lite extra för. Tänker på Dennis Berglunds 
Esox Hunter som påminner rätt mycket om min egna sida. Minns att Dennis skrev i sitt sista inlägg något i still med “att jag nu gör mitt sista inlägg då jag anser bloggen som överflödig och har fyllt sin funktion över tid”. Kan bara säga till Dennis att du hade fullständigt fel här. Hade mer än gärna följt din sida fortsättningsvis och är säker på att jag inte är ensam att tycka så.

Liknade sidor idag där man skriver med syfte att sprida glädje och dela med sig av sitt egna fiske utan att tjäna något själv på det finns knappt att hitta. Bloggen ligger fortsatt uppe så bara in och läsa om ni är intresserade av predatorfiske. Finns som sagt mycket intressant att hitta här.

3 kommentarer:

  1. Hallå
    Ja Esox sida är väldigt intressant och lärorik.
    Den är ju några år till åren men tror att många unga skulle behöva förkovra sig utanför dom sponsrade sidorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är väl att göra lika men med modernare grejor. Mycket håller än idag!'

      Radera
  2. Härligt att läsa! Tack för responsen. Jag följer numer två bloggar Mats, varav din är den ena! Keep up the god work!

    SvaraRadera