torsdag 4 juni 2009

Laxen stiger, jätteruda från Persöfjärden mm.

I år är laxen riktigt tidig. I Kalixälven vid Jokkfall fiskas det redan för fullt och flera laxar är fångade. Även i Ängesån där laxen normalt brukar stiga ännu senare sägs det ha fångats lax.
Så för er alla laxfiskare är det bara att plocka fram spöna och bege sig ut i älvarna och fiska.
Jag hoppas själv kunna lägga några dagar på laxfiske under kommande veckor.

Annars har jag idag pratat med två kompisar och vi har nu spikat att en fjällresa blir av. Det blir sista veckan i juni och området runtomkrig Stora Sjöfallet blir vårt huvudmål.

Läste på nätet att det har fångats en jätteruda på hela 3440g och 44cm i Persöfjärden, Luleå. Fisken skulle ha fångats i mjärde och efter fotografering släppts tillbaka. Alltså en ruda långt över vårt svenska sportfiskerekord. Att det finns stor ruda i Norrbotten har jag anat, vet av några vatten där det regelbundet fångas rudor i 2 kilos klassen i nät och mjärden. Men fisket efter ruda är tidskrävande och svårt plus att arten inte står så högt i kurs här uppe.

EN uppmaning till alla gäddfiskare!
Var rädd om storgäddorna och hantera dom försiktigt vid återutsättningen.
Tyvärr så har vi inte vaknat upp här uppe i landet när det gäller vikten av att behålla de stora individerna i ett gäddbestånd.
Ett exempel på detta är de gäddfisktävlingar som hålls här omkring. Där tar man upp alla de stora gäddorna. I liknande tävlingar söderöver fotar man fisken plus mäta alt väga gäddan för att sen återutsätta den. Jag vill rekomendera Kristers Wallmarks utmärkta artikel om vikten att återutsätta gäddor.http://hem.bredband.net/b123149/

Vad det gäller mitt fiske framöver så hoppas jag kunna göra något gäddfiskepass i helgen.
Hoppas bara att den envisa kallblåsten ger med sig en aning.
Tight lines, på återseende..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar