söndag 21 juni 2009

Trögt fiske under midsommarhelgen

TORSDAG 18 JUNI- Först vid halv åtta tiden på kvällen kom jag ut på sjön, flera timmar senare än planerat. Anledningen var dock självförvållad då jag var på ett 50års kalas till långt in på småtimmarna. Kvällens fiske gav skapligt med gädda, totalt 13 stycken. Största gäddan vägde 5020g och mätte 89cm.

LÖRDAG 20 JUNI (Midsommardagen)- Midsommar firade jag uppe i byn Ängesån, 7 mil norr om Överkalix. I dag har jag utforskat en rad småvatten i området. På dagen var fisket hopplöst dåligt eller så var jag på fel ställen. Fick inte en enda fisk. På kvällen var jag till en sjö som heter Årkutsträsk där jag vet att det skall finnas fin abborre och även gädda. Men oj så segt, tillslut när solen gick ned bakom berget kom det en kort huggperiod som resulterade i några abborrar och flera mindre gäddor.

SÖNDAG 21 JUNI- I dag fiskade jag lax tillsammans med min far. Vi fiskade i Ängesån och forsarna vi gästade var Gärdforsen och Lappforsen. I Gärdforsen kom dagens enda laxpåslag och det var farsan som fick hugg på ett av sina egentillverkade laxdrag. Den högg bara någon meter från land. Men efter en rejäl rusning gick den loss och besvikelsen var givetvis stor.


När fisket svek kunde man istället njuta av all den grönska
och prakt som naturen bjuder på denna tid av året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar