tisdag 16 juni 2009

Tappad storgädda

Oturen fortsätter att grina mig i ansiktet när det gäller de stora fiskarna. I går kväll var jag till samma sjö där jag fiskade abborre senast. Tanken var en kombinerad gädda-abborre satsning. Först skulle jag fiska efter abborre under eftermiddagen för att sedan åka till några heta gäddplatser i sjön.

Inledningen gick tungt med endast ett par mindre abborrar och någon liten gädda innan jag får på en skaplig fisk på min spinnare. En grov gädda på 92cm och 5350g lyckas jag få upp. Sedan får jag ett normalt hugg på samma spinnare. Fisken kommer lamt mot båten men ju närmare den kommer desto segare går det. Jag pressar upp den till ytan alldelens vid båten och jag kan skåda ett rejält gäddhuvud och en ruggigt grov kropp. Mer hinner jag tyvärr inte se innan den skakar lite på huvudet och spinnaren sprätter lös. Storleken är svår att avgöra då jag inte såg hur lång den var men jämfört med 5,35 kilos gäddan var den gigantisk.

super vibrax minnow

Denna spinnare föll de större gäddorna i smaken.

Resten av kvällen får jag skapligt med gäddor, dock inga större plus en abborre på dryga 6hg. Avslutar fisket med att nöta lite till i samma område som jag tappade storgäddan men utan resultat. Lite ironiskt var att jag fick de största gäddorna när jag fiskade efter abborre och den största abborren under riktat gäddfiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar