onsdag 28 april 2010

Sista isfisket för säsongen?

Isfiskesäsongen börjar nu sjunga på sista versen och kanske är det läge att städa undan pulka, borrar, spön och annat och istället börja trimma sommarfiskeprylarna.

Tyvärr så har vädret de sista dagarna inte varit det bästa med kalla nordvindar vilket ofta innebär dåligt fiske. Detta stämmer också in på de fisken jag bedrivit den sista tiden. Det har blivit några pass med sällskap av Krister och Martin. Fångsten har bestått av gädda och abborre. Vad det gäller storleken på fiskarna så finns det inte något av värde att lyfta fram denna gång.

Annars så börjar suget på öppet vatten och varmare väder med vindar som inte får en att frysa till is att bli riktigt stort. Nu börjar det bli dags att tänka till och planera var och vad man ska lägga krutet på nu när isarna försvinner. Själv kollar jag just nu en hel del på båtar vilket nog är en förutsättning att ha om man skall kunna fiska i de vatten som hyser riktigt stor fisk. Förvisso har jag tillgång till båt i några vatten men det skulle vara till fördel att ha en flyttbar båt som man snabbt kan förflytta mellan olika vatten. Vi får se hur det blir med den saken. Hur som helst så hoppas jag kunna fiska en hel del under denna sommar och få en och annan finare fisk.

Vad det gäller arterna jag ämnar att fiska efter så kan det bli frågan om rätt många, kanske så många som ett 10-tal men mest lockar nog ändå abborren och gäddan. När vi kommer till fiskemetoderna så lär det säkert som vanligt bli mycket mete och spinnfiske. Sedan lockar flötestrolling som jag började med förra året samt trolling. I övrigt så kan det även bli lite flugfiske och vertical jigging. Om jag får önska någon drömfångst så blir det nog en storabborre. Förra sommaren blev det rätt många fina abborrar över kilot men den riktigt stora fattades så därför hoppas jag på en riktigt stor abborre denna sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar