onsdag 15 september 2010

1 år i gäddans tecken - 11 september betyder nu mer än bara World Trade Center för mig.

Den 11 september förra året tog jag min då hittills största gädda. Den vägde 9100 gram och blev startskottet på ett år med gäddor jag tidigare aldrig trodde var möjligt för mig att fånga.

Att rekordet skulle höjas hade jag en förhoppning om liksom att ta en gädda över magiska 10 kilo. Nu var jag motiverad och sedan tidigare hade jag rätt god kännedom av potentiella vatten med stora gäddor i. Så med detta var det bara att köra på och hoppas på det bästa. Men före det lade jag upp en planering och satte upp lite målsättningar om hur jag skulle lyckas på bästa möjliga sätt.

9100g-108cm (2)

9100 g – 108 cm

En kall oktoberdag förra året fiskade jag med en gammal vän Krister Wallmark. Vi lärde känna varandra från tiden då vi båda satsade hårt på mete efter bland annat id och braxen. Nu fick jag följa med på ett gäddfiske och även trolla gädda vilket jag hade ringa erfarenhet av då. Efter detta möte så fick mina tankar på riktat fiske efter stor gädda ytterligare ett skjuts framåt.

När således isarna lade sig så dröjde det inte länge innan jag slog till med ett nytt gäddpers på 9220 gram och dryga 110 centimeter. Efter denna isgädda så rullade det bara på av farten och innan isarna hade släppt hade jag fångat ytterligare flera fina gäddor var av de tre största överträffade mitt tidigare gäddrekord. 12100 g, 11120 g samt 9400 g vägde dessa fiskar och de mest otroliga var att dessa fiskar togs inom loppet av mindre än två veckor.

9220g-110cm

9220 g – 110 cm

Detta kändes ju givetvis helt underbart men samtidigt kom tankarna att det nästan hade gått för lätt och vad skulle man nu sikta på. Så det tog nog några veckor innan jag landade och var tillbaka ute på isarna. Fisket i april gick bra om man ser till antalet men flytet med de stora var nu borta vilket nästan kändes bra för nu började jag istället tänka på vad som skulle hända efter det att isarna farit.

12100g-118cm (5)

12100 g – 118 cm

11120g-116cm (4)

11120 g – 116 cm

9400g-112cm

9400 g – 112 cm

Förleksfisket existerade knappt i år men hann med ett pass då jag fick några olekta och med lite flyt så hade jag eventuellt slagit mitt gäddrekord ännu en gång men tyvärr tappade jag den gäddan. Men den var oerhört mäktig och jag har aldrig haft på något liknande, tyvärr så såg jag den för lite för att vilja tippa någon vikt. Några dagar senare fick jag lite plåster på såren då jag fick en grov gädda på 9320 gram.

I juni blev det några gäddfisken och en del fina gäddor också. På ett par fiskepass tillsammans med Krister så blev det gädda på 9 samt en ännu större som tyvärr aldrig blev vägd då lipgripen gav vika. Så i juli lyckades jag ta min hittills största å-gädda fångad från ett mindre strömmande vatten, den bjöd på en mäktig kamp och vägde fina 7700 gram.

8860g-104cm (2)

8860 g – 104 cm

Förra veckan avslutade jag det magiska året samma dag som det började nämligen den 11 september och det slutade precis som det började men en fin gädda. Denna gädda var dock knappt ett kilo mindre men hur som helst en fin fisk.

8180g-2010

8180 g

Innan 11 september 2009 hade jag endast tagit 2 gäddor över 6800 gram nu är jag uppe i 16 över den vikten. En annan rolig grej är att jag lyckats höja mitt månadsrekord under samtliga 12 månader under denna tid. Blickar man framåt i tiden så ser det spännande ut med tanke på att av mina 7 största gäddor så är 5 tagna i helt olika vatten. Därför känns det som att det finns en hel del kvar att utforska i dessa vatten och de vore ju konstigt om det inte fanns större fiskar än de jag lyckas få där.

Vad som händer i framtiden när det gäller gädda för min del står i dagsläget skrivet i stjärnorna. Att det skall gå bättre än vad det gjort under senaste året känns ju inte speciellt realistiskt men samtidigt är det en utmaning att försöka klå det och jag gillar ju utmaningar. Svaret finns förhoppningsvis här på bloggen om ett år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar