måndag 13 september 2010

Fina gäddor på trolling!

Inte sedan i slutet av juni hade varken jag eller Krister fiskat riktat efter gädda från båt. Den gången fiskade vi också tillsammans och vi lyckades riktigt bra och bäst gick det när vi trollade. Därför hade vi nu bestämt oss för att köra två trolling pass under två dagar.

DAG 1

Minnet av förra fisket satt kvar i huvudet så det var inga problem att välja vilka wobblers jag skulle köra med. Den gången hittade jag en wobbler och en färg som utklassade allt annat och förhoppningarna var nu att den även skulle fungera lika fint fastän det är höst och lite kallare i vattnet. Krister som är en gammal trolling räv med otaliga storgäddor på denna metod körde med några beprövade kort som skiljde sig en del från mina. Resultatet första dagen var att de föredrog Kristers wobbler betydligt mer än mina och efter ett tag så fick jag lite motvilligt byta ut mina tidigare så framgångsrika wobbler mot andra. Under några heta timmar mitt på dagen drog Krister fyra gäddor över 6 kilo med toppar på fina 7540 gram och 7900 gram.

7900g-2010-wb

Dagens största på 7900 gram var en vacker men rätt mager gädda.

Efter denna huggperiod med finare gäddor så blir det några mindre gäddor och nu börjar även jag få fisk då jag bytt ut mina wobblers. Rätt intressant för resten att se hur olika wobbler fungerar under olika årstider, väderförhållanden och i vilka vatten man fiskar i. Därför gäller det att vara flexibel och inte vara alltför sen att byta bete om det inte ger något medan kompisen drar fisk efter fisk. I detta fall var jag nog lite för envis plus att jag inte hunnit bygga upp den betesarsenal jag skulle behöva. Blir att handla lite nya höstwobblers med lite sävligare gång innan nästa fiske. Trots att det inte blev någon bättre gädda för min del så kändes dagen lyckad och jag fick istället glädjas åt Kristers fina fiskar.

DAG 2

Innan dagens pass hade jag hittat några nya wobblers i mina gömmor som skulle testas. Vädret var även denna dag soligt och relativt varmt för årstiden så det var riktigt skönt ute på vattnet. Dagens första hugg får jag på en av mina nya wobblers och jag känner med en gång att det är en bättre fisk. Efter en trevlig kamp så är dagens första fisk landad och med det så ökar förhoppningarna ytterligare på de riktigt stora gäddorna.

8180g-2010

En rätt massiv gädda på 8180 gram blev dagens första fisk.

Fortsättningen av dagen blir spännande men med lite stolpe ut så att säga då vi har på några bättre fiskar som väljer att kliva av. Speciellt en av fiskarna som Krister har på en stund känns riktigt fin då den uppför sig som en riktig storgädda brukar göra. Efter en liten trög period mitt på dagen kommer en huggperiod på eftermiddagen och en av de sista fiskarna blev lite oväntat den största. Det var Krister som fick denna enormt grova gädda som mycket lättvilligt följde med ändå in till båten innan den gjorde några försök att komma loss.

9440g-2010-wb

Tyvärr framgår det inte av bilden hur grov den var över nacke och rygg men den vägde 9440 gram och blev med det dagens största fisk.

Sammanfattningsvis två trevliga fiskepass då första passet bjöd på många gäddor med några finare bitar. Andra passet gav nog lite färre gäddor i antal men istället bättre toppvikt plus att vi hade känning av ett par riktigt stora. Detta kändes riktig lovande och kanske tar vi någon av dessa nästa gång vi gästar detta vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar