söndag 3 juli 2011

Den gåtfulla gäddtjärnen

Vid första ögonkastet så undrar man överhuvudtaget om det finns någon fisk i denna lilla tjärn som inte är större än ett par fotbollsplanar. Dessutom är den väldigt grund och till stora delar bevuxen av diverse vattenväxter. Verkligheten säger däremot något annat och enligt rykten så har det tagits gäddor på runt 10 kilo i denna lilla pöl. Själv har jag bara fiskat här ett par gånger tidigare och inte lyckats speciellt bra. Men fisk har jag fått i form av gäddor upp till 3 kilo, abborrar kring halvkilot samt en id! Hur iden hamnat här förblir lite av en gåta.

Den gåtfulla gäddtjärnen

Så här ser den ut, den lilla gäddtjärnen.

Kvällen var perfekt för gäddfiske med en svag vind samt en del moln på himlen. Denna tid på året brukar en lite större spinnare vara rätt melodi så därför valde jag en Savagear spinnare som jag knappt hunnit testa eftersom den är ny för året. Men den ser onekligen intressant ut och jag är övertygad att jag i framtiden kommer få nytta av detta beten. Redan i andra kastet smäller det på en gädda som till en början känns väldigt liten. Men efter en stund så börjar den plötsligt att kämpa och man ser nu också att det är en bättre gädda det är fråga om. Den sitter på bra länge men några meter från land så spottar den ut en mindre gädda och försvinner in bland näckrosorna. Givetvis var det så att en större gädda hade huggit på den lilla som jag sedermera fick upp, rejält sargad efter att ha fått tillbringa en stund inne i en gäddkäft.

Timmarna går och följs upp av fler gäddor med jämna mellanrum. Tyvärr är det bara frågan om mindre exemplar, fast de kämpar ändå förvånansvärt bra i det grunda vattnet vilket för övrigt är typiskt i dessa typer av vatten. Innan jag är på väg att ge upp så måste jag givetvis prova platsen där jag tappade den större gäddan. Nu väljer jag att byta beten, varken spinnare eller jiggar som fiskat med tidigare får chansen. Istället sätter jag på en spinnfluga vilket jag tror lämpar sig väl inne i den vegetationsrika viken. Denna kan fiskas väldigt långsamt utan att förlora sin attraktionskraft och detta borde väl passa perfekt för en gädda som några timmar tidigare varit på kroken.

Redan i första kastet rör sig en virvel inne bland näckrosorna och just som den skall hugga betet så fastnar den i en näckros. Vid andra kastet verkar det som att gäddan blir skrämd och flyr iväg en bra bit från land och stannar upp strax utanför ett näckrosbälte. Nu kändes det som att den var förlorad och hade jag tidigare trott att chansen fanns så var nu oddsen ännu sämre. Jag bestämmer mig för att avvakta en stund och efter att jag fått i mig lite fika så drar jag iväg ett kast utanför vassbältet och hugget kommer direkt. Jag tar fisken rätt hårt vilket jag brukar göra sådana här gånger. Om inte annat så riskerar man att den går fast i den täta vegetationen. Denna gång går det bättre och snart kan jag äntligen bogsera upp gäddan på land.

Gäddan

Det tog sin tid men tillslut var den besegrad.

Hur stor var den då? Ja ingen jätte och hade den varit tagen i ett större vatten under andra förhållanden och omständigheter så hade det inte alls varit någon märkvärdig fisk för mig. Men i min värld spelar så många andra saker in och det viktigast är utan tvekan själva upplevelsen, något vi ibland lätt kan glömma bort i jakten och hysterin efter de stora fiskarna. I detta fall blev det med tiden också en större utmaning att försöka få upp den. Sedan är det för den som inte har provat rätt häftigt att drilla en lite större gädda från land i gungfly med vatten upp ovan stövelskaften och samtidigt kunna hantera fisken inne bland näckrosor och annat bråte. Gäddan vägde dryga fem kilo eller för att vara extra tydlig 5150 gram.

Nästa vecka drar jag och några kompisar till fjällen och fiskar efter lite andra arter än de som oftast syns här på bloggen. Men bli inte förvånad om jag ändå inte lyckas hitta någon gädda för så var det sist då vi var uppe i fjällvärden. Håll utkik här så får ni svaret i form av en längre rapport med bilder. Dessutom så kommer det snart en artikel som fortsätter i samma ämne som dagens inlägg, nämligen gäddfiske i småvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar